Wetgeving xenon verlichting

Discussie over het exterieur van de A2
Plaats reactie
arjan

18 sep 2009, 12:33 0 x

Nieuwe wetgeving m.b.t achteraf inbouwen van xenon verlichting.

Veranderingen rondom keuren verlichting
Er komen bij de RDW momenteel veel vragen binnen over de wijzigingen in de wetgeving rondom verlichting, en dan met name Xenonverlichting.
De eisen hieromtrent, opgenomen in de permanente eisen voor alle voertuigen, zijn per 1 mei wel verscherpt. Maar de controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt niet (meer) plaats tijdens een APK

Op onderstaande eisen kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie.

De eisen zijn nu als volgt:

Als de personenauto of bedrijfsauto is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:

een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast; een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt; de dimlichten moeten zodanig zijn geschakeld, dat deze blijven branden in combinatie met de grote lichten.

Uiteraard geldt dat het voertuig altijd (dus ongeacht wanneer het voertuig voor het eerst in gebruik genomen is) moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking en kleur. Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen

De controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt dus niet plaats tijdens een APK, maar kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie.

Kan iemand mij vertellen waar ik de codes kan vinden op de koplampen ( komt onze a2 in gevaar voor het achteraf inbouwen van xenon).
Ik heb er zelf al 6000k in.

Vrgr Arjan
Pyro_loe
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

19 sep 2009, 11:43 0 x

Ik verwacht niet dat de politie echt prioriteit zal geven aan de controle van de code in de koplampen. Zeker niet als daar geen aanleiding toe is. Als je eruit ziet als een kermis en iedere wegverbuiker verblindt dan loop je denk ik wel goede kans dat ze eens nauwkeurig zullen kijken.
Ik maak me voorlopig geen zorgen daarover.

groet,
L.
@lf

20 sep 2009, 12:20 0 x

In Nederland zou ik het zonder meer inbouwen en is het ook gewoon legaal om te doen.

Ik vraag mij wel af wat er gebeurt als je met de hier legale Xenon verlichting in Duitsland gaat rijden. De Duitse wetgeving is veel strenger. Daar moet de automatische hoogteverstelling en koplampenreinigingsinstallatie in elk geval werkend zijn. (zie ook Duitse A2 club). Of dit alleen geldt voor de TüV keuring voor Duitse auto's of ook voor buitenlanders die het land bezoeken weet ik niet.
JuliusCaesar

20 mei 2013, 18:17 0 x

Dit is allemaal erg duidelijk maar nu had ik een vraag.

Mijn A2 is geimporteerd uit België in 2011. Geldt die nieuwe regeling voor mij dan ook? Of gewoon dat hij in gebruik is genomen vanaf Oktober 2001?

Groetjes Juul
Audi_gekkie

21 mei 2013, 01:11 0 x

[quote="JuliusCaesar"]Dit is allemaal erg duidelijk maar nu had ik een vraag.

Mijn A2 is geimporteerd uit België in 2011. Geldt die nieuwe regeling voor mij dan ook? Of gewoon dat hij in gebruik is genomen vanaf Oktober 2001?

Groetjes Juul[/quote]

Dat laatste. ;)
Plaats reactie