Alternatief koplamp unit ? (zwak dagrijlichtje)

Discussie over het exterieur van de A2
Plaats reactie
RedSoxCoder

12 aug 2013, 01:41 0 x

Hi allemaal :)

Is bij jullie dat kleine dagrijlichtje ook zo debiel zwak ? Waarom hebben zit dat er sowieso in ? (dat kleine ding naast je twee normale lampen)

Zijn daar alternatieven voor ? Misschien hele koplampunits met een andere lamp op die plek ? Of iets wat je zelf kan inbouwen zonder te veel geklooi ?

Iemand een idee waar ik op moet zoeken ?

Bart
YellowFellow

12 aug 2013, 02:18 0 x

Je bedoelt denk ik het stadslicht?

Het is op zich niet echt zwak, maar de plastic diffusor waar het lampje in zit wil nogal eens verkleuren door de hitte waardoor het misschien minder licht doorlaat.

Ik heb er bij mij witte LEDS in zitten die stukken feller zijn dan het originele gloeilampje.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 aug 2013, 10:55 0 x

In de tijd van de A2 had je nog geen dagrijlichten. Die zijn later pas gekomen bij de latere typen Audi. Waar jij op doelt zijn inderdaad de stadslichtjes, en die mag je in Nederland wettelijk gezien, niet alleen voeren, ook niet in combi met je mistlampen en / of breedstralers. Stadslicht mag je alleen maar gebruiken als parkeer licht (als je stil staat in een donkere straat), voor de rest niet. Daarnaast heeft het als voordeel, dat je toch nog licht in je unit hebt, mocht je dimlicht kapot zijn gegaan (lijk je voor tegemoet komend verkeer niet op een motor).

Het is zelfs zo, volgens mij, dat je after-market gemonteerde dagrijverlichting niet mag voeren op een auto, waar dit officieel niet opzat toen het model op de markt kwam (typegoedkeuring). In ons landje zijn de regels inzake verlichting dan wel vrij eenvoudig, maar streng. Veel van de naderhand gemonteerde verlichting mag gewoon niet. Dat is bij vrachtwagens net zo. Veel van die rijdeinde kerstbomen voldoen niet aan de wettelijke regels.
Audi_gekkie

12 aug 2013, 15:18 0 x

YellowFellow

12 aug 2013, 15:31 0 x

[quote="YellowFellow"]Het is zelfs zo, volgens mij, dat je after-market gemonteerde dagrijverlichting niet mag voeren op een auto, waar dit officieel niet opzat toen het model op de markt kwam (typegoedkeuring)[/quote]
Volgens mij is dit niet zo. Een auto wordt gekeurd volgens de APK richtlijnen, en als de verlichting daar aan voldoet is er geen reden tot afkeur. Dagrijverlichting komt geregeld aan de orde in wegmisbruikers, en daar wordt ook altijd verwezen naar de APK normen. Trekhaken, gastanks, roetfilters, verlagingssets etc etc mag je immers ook allemaal achteraf monteren mits het volgens de richtlijnen gebeurt.

Maar goed, regels veranderen nogal eens in dit land dus misschien is het allemaal weer anders nu. Misschien dat er een op het forum een APK deskundige zit die hier wat duidelijkheid over kan scheppen?

aanvullend:

Reglement nr. 48 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van voertuigen wat de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen betreft:

6.19. DAGRIJLICHT (Reglement nr. 87) [13]

6.19.1. Aanwezigheid Verplicht op motorvoertuigen. Verboden op aanhangwagens.

6.19.2. Aantal Twee.

6.19.3. Opstelling Geen bijzondere bepalingen.

6.19.4. Plaats

6.19.4.1. In de breedte: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden. De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar. Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1300 mm bedraagt.

6.19.4.2. In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1500 mm.

6.19.4.3. In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.

6.19.5. Geometrische zichtbaarheid Horizontaal: 20° naar binnen en naar buiten. Verticaal: 10° naar boven en naar beneden.

6.19.6. Richting Naar voren.

6.19.7. Elektrische schakeling De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven [14].

Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn.

6.19.8. Verklikkerlicht Inschakelverklikkerlicht facultatief.

6.19.9. Andere voorschriften Geen.
Audi_gekkie

12 aug 2013, 18:03 0 x

@Rinus en YelloFellow

Deze discussie is eerder gevoerd over de drl's en ik ga met YellowFellow mee.
Achteraf monteren of aanpassen van verlichting naar drl's is geen probleem mits aan bovenstaande voorwaarden worden voldaan.
De mistlampen van de A2 zijn prima geschikt voor drl.
dnadave

13 aug 2013, 00:52 0 x

[quote="Rinus"]In de tijd van de A2 had je nog geen dagrijlichten. Die zijn later pas gekomen bij de latere typen Audi. Waar jij op doelt zijn inderdaad de stadslichtjes, en die mag je in Nederland wettelijk gezien, niet alleen voeren, ook niet in combi met je mistlampen en / of breedstralers. Stadslicht mag je alleen maar gebruiken als parkeer licht (als je stil staat in een donkere straat), voor de rest niet. [/quote]

Dit is pertinent niet waar. dat is een verkeerde interpretatie van de wet
Stadslicht mag je gewoon voeren, ook als enige verlichting, op momenten dat verlichting geen vereiste is, zoals bij goed daglicht overdag.

heel simpel gezegd komt het er dan op neer dat in ieder geval enkel stadslicht voeren beter dan helemaal geen verlichting is. en dat mag gewoon. er is geen enkele goede reden waarom dit niet zou mogen, en het staat ook nergens in de wet.

Het is anders in situaties waar je verplicht verlichting moet voeren, zoals savonds. DAN is enkel stadsverlichting niet voldoende, en dus niet toegestaan.

Afbeelding
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 aug 2013, 12:00 0 x

Ik ben wel eens een paar aangehouden, omdat ik stadlichten aanhad, al dan niet in combinatie met mijn breedstralers door de heren van de Hermandat. Ik kreeg altijd wel een waarschuwing, never een bon. Die interpreteren dus de wet blijkbaar ook niet goed. :D Vooral tijdens regen en mist wil ik nog wel eens met deze combi rijden.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 aug 2013, 15:17 0 x

[quote="Rinus"]Ik ben wel eens een paar aangehouden, omdat ik stadlichten aanhad, al dan niet in combinatie met mijn breedstralers door de heren van de Hermandat. Ik kreeg altijd wel een waarschuwing, never een bon. Die interpreteren dus de wet blijkbaar ook niet goed. :D Vooral tijdens regen en mist wil ik nog wel eens met deze combi rijden.[/quote]

Ik heb zelf vroeger geleerd dat breedstralers/mistlampen voor alleen gevoerd mogen worden met mist/regen met zicht beneden de 200m, in combinatie met stadslicht.
Niet met dimlicht, omdat je jezelf dan verblind door de verstrooiing van het dimlicht in de mist ...

In de praktijk werden/worden de breedstralers wel eens als dagrijverlichting gebruikt. Dat is niet erg prettig voor de
medeweggebruikers, vandaar dat de politie er wel eens op controleert/bekeurt.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie