osmose / corroderen achterspoiler
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik heb bij veel van mijn A2's de spoiler links en rechts van een afwateringsgaatje van 4 mm voorzien - dan blijft in elk geval veel minder water in de spoiler staan.
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
net klaar met resterende achterkant van spoiler verwijderen van de ruit, met een scherp mes van ruit afgesneden zeg maar.
de boutjes links en rechts gaan er niet uit , ook niet naar achter te duwen, dus die heb ik tot net achter het glas doorgeslepen.
paar veegjes op het glas maar daar zie je straks helemaal niets meer van als de nieuwe er weer op komt.
wel ingesmeerd met brunox epoxy , tegen eventueel verder roesten ,dan gaatjes dichtkitten zodat er nooit meer vocht inkomt !
de bout bevestigingen ga ik toch niet meer gebruiken , alleen kitten. ook mega sterk.
als ik eerlijk bent vind ik het nu zonder spoiler eigenlijk veel netter staan, lekker glad, bijna futuristisch !
maar zonder zal de cw waarde iets hoger zijn, dus gaat er wel weer op.
wat ik wel weer heel jammer vind is dat de kunstof omlijsting binnenkant achterklep ook helemaal begint te verteren, net als de spoiler..als je aanraakt breekt het al af. ook dit is uitermate goedkoop matriaal geweesd, zo erg heb ik het bij andere merken nooit gezien,slecht slecht..
de boutjes links en rechts gaan er niet uit , ook niet naar achter te duwen, dus die heb ik tot net achter het glas doorgeslepen.
paar veegjes op het glas maar daar zie je straks helemaal niets meer van als de nieuwe er weer op komt.
wel ingesmeerd met brunox epoxy , tegen eventueel verder roesten ,dan gaatjes dichtkitten zodat er nooit meer vocht inkomt !
de bout bevestigingen ga ik toch niet meer gebruiken , alleen kitten. ook mega sterk.
als ik eerlijk bent vind ik het nu zonder spoiler eigenlijk veel netter staan, lekker glad, bijna futuristisch !
maar zonder zal de cw waarde iets hoger zijn, dus gaat er wel weer op.
wat ik wel weer heel jammer vind is dat de kunstof omlijsting binnenkant achterklep ook helemaal begint te verteren, net als de spoiler..als je aanraakt breekt het al af. ook dit is uitermate goedkoop matriaal geweesd, zo erg heb ik het bij andere merken nooit gezien,slecht slecht..
- Bijlagen
-
- IMG_1801[1].JPG (2.68 MiB) 600 keer bekeken
-
- IMG_1800[1].JPG (2.99 MiB) 600 keer bekeken
-
- IMG_1799[1].JPG (3.17 MiB) 600 keer bekeken
-
- Audi A2 clublid
Ik denk eerder dat de cW waarde lager is, er zijn namelijk minder obstakels voor de luchtstroom. Het verschil zal hem vooral zitten in stabiliteit op zeer hoge snelheden (> 180 km/h). Maar het ziet er zeker niet verkeerd uit!
-
- Audi A2 clublid
dat zal allicht wat schelen dat het water niet in de spoiler blijft staan, maar roesten zal de bevesigingen alsnog ! aan de rechterkant onder de spoiler zaten er al roestsporen op het glas.Peter_Maathuis schreef: ↑17 feb 2025, 15:25Ik heb bij veel van mijn A2's de spoiler links en rechts van een afwateringsgaatje van 4 mm voorzien - dan blijft in elk geval veel minder water in de spoiler staan.
ik heb de spoiler en nog eens goed bekenen, het weter in de spoiler komt/kwam er om de volgende reden in:
de spoiler is niet gemaakt uit 1 geheel, de bovenkant van de spoiler was verlijmd/gekit (af fabriek), en dat is in de loop der jaren losgelaten door verteren/uitdroging. op de foto is die groene gekitte bovenkant heel goed te zien,. daardoor gaat al het water van ruit direct de spoiler en via de losgelaten kitrand in.
alleen de ondekant spoiler was wel 1 geheel met achterkant, dat is bij het demonteren afgescheurd !
dit is echt een enorm domme kunstructie, die gekitte rand hadden ze aan de onderkant van spoiler moeten maken en de bovenkant als 1 geheel..dan had er nooit water in gekomen !
ik moet dus concluderen dat het rubber helemaal geen belang heeft wat betreft waterdichtheid, het zet hem in de spoiler zelf !
het rubber zit alleen tussen raam en achterkant spoiler.
ik hoop dat jullie het nog allemaal snappen..
- Bijlagen
-
- IMG_1803[1].JPG (2.69 MiB) 572 keer bekeken
-
- Audi A2 clublid
nog even de 2 reacties :
heb er verder nog niet mee gereden, maar ik weet (bijna ) wel zeker dat ik dit niet gaat merken, hooguit wat instabieler bij hogere snelheid.
de cw waarde zal toch wel hoger zijn, met spoiler buigt de wind zeg maar af, zonder spoiler zal de wind een wervelneiging gaan veroorzaken richting achterbumper, dus per saldo meer luchtweerstand !
heb er verder nog niet mee gereden, maar ik weet (bijna ) wel zeker dat ik dit niet gaat merken, hooguit wat instabieler bij hogere snelheid.
de cw waarde zal toch wel hoger zijn, met spoiler buigt de wind zeg maar af, zonder spoiler zal de wind een wervelneiging gaan veroorzaken richting achterbumper, dus per saldo meer luchtweerstand !
-
- Audi A2 clublid
Ik dacht juist dat de spoiler die wervelingen veroorzaakt:
Zonder spoiler glijdt hij juist beter door de lucht dacht ik? De 1.2. TDI heeft toch ook een kleinere spoiler voor een betere stroomlijn?
-
- Audi A2 clublid
mogelijk ben ik eigenwijs ,maar ik blijf erbij dat met spoiler de cw waarde lager is, ook met spoiler zal er een werveling ontstaan maar veel minder als zonder.. maar heb je ook een plaatje/foto van zonder spoiler voor het verschil ? ben nu wel zeer benieuwd hoe anderen hier over denken ? interesant !
-
- Audi A2 clublid
>180km/u halen de 1.4'tjes niet eens. Mijne ging 162km/u op de gps