goede schokbrekers/veren set
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Hi Marco,
Wat is de reden dat je de Bilstein B8 hebt gekozen ? Je gaf aan dat je toch hebt besloten om niet te verlagen. De B8 zijn 2cm korter in slag tov bijvoorbeeld de B6 en nog iets meer dan de B4 schokbreker. Gecombineerd met “normale” veren laten de dempers niet werken in hun ideale bereik.
Bilstein door hun upside down constructie, zijn ideaal voor het sportievere werk tijdens lange doordraaiers en de op snelheid. Korte drempels/ oneffenheden worden echter wel duidelijk doorgegeven aan het interieur. Houdt daar rekening mee. Ik zou ook adviseren om de achteras mee te vervangen. Dit om voor en achter in balans te houden. Voor strak en achter comfortabel rijdt niet echt lekker. Al zou dit voor de gemiddelde A2 rijder nooit tot een onveilige situatie leiden, denk ik.
Succes met vervangen
Wat is de reden dat je de Bilstein B8 hebt gekozen ? Je gaf aan dat je toch hebt besloten om niet te verlagen. De B8 zijn 2cm korter in slag tov bijvoorbeeld de B6 en nog iets meer dan de B4 schokbreker. Gecombineerd met “normale” veren laten de dempers niet werken in hun ideale bereik.
Bilstein door hun upside down constructie, zijn ideaal voor het sportievere werk tijdens lange doordraaiers en de op snelheid. Korte drempels/ oneffenheden worden echter wel duidelijk doorgegeven aan het interieur. Houdt daar rekening mee. Ik zou ook adviseren om de achteras mee te vervangen. Dit om voor en achter in balans te houden. Voor strak en achter comfortabel rijdt niet echt lekker. Al zou dit voor de gemiddelde A2 rijder nooit tot een onveilige situatie leiden, denk ik.
Succes met vervangen
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@DED@2 de reden om de bilsteins b8 aan te schaffen en een aantal positieve ervaringen onder een a2.....daarbij een goede kwaliteit heeft me tot aankoop gebracht..
maar inderdaad wat jij zegt klopt helemaal dat deze schokbreker een korter bereik hebben, onbelast komen ze al korter uit ( zie foto,nieuw en oud naast elkaar)
daar heb ik niet helemaal rekening mee gehouden, ik heb intussen beide schokbrekers net gemonteerd en een proefritje gemaakt.
korte oneffenheden inderdaad wat stugger als het origineel. ik ben er voorzichtig tevreden mee, maar ik ga dan toch voor een set verlagingsveren ! voor een nog betere werking van de achterdempers ( de voorzijde is nu nog origineel, daar wil ik dan ook nog bilstein b8 onder monteren inclusief verlagingsveren)
Vraag hierover : zou deze set verlagingsveren van H&R (verlaging 25mm) dan een goede combinatie zijn in combinatie met bilstein b8 schokbrekers ? link: https://www.autodoc.nl/h-and-r/13665803
ik wil het uiteraard nu wel gelijk goed op elkaar afgestemd hebben !
voor de rest lees ik dat ik de achteras mee moet vervangen voor de balans tussen voor en achter ?
dat begrijp ik niet echt, mogelijk bedoel je de rubberen schanierbussen in de achteras ?
p.s die zijn pas vervangen,en de gehele as er onder uit geweest, en alles is vernieuwd verder..dat zit wel goed, dus geen speling en strak in het het rubber..
maar inderdaad wat jij zegt klopt helemaal dat deze schokbreker een korter bereik hebben, onbelast komen ze al korter uit ( zie foto,nieuw en oud naast elkaar)
daar heb ik niet helemaal rekening mee gehouden, ik heb intussen beide schokbrekers net gemonteerd en een proefritje gemaakt.
korte oneffenheden inderdaad wat stugger als het origineel. ik ben er voorzichtig tevreden mee, maar ik ga dan toch voor een set verlagingsveren ! voor een nog betere werking van de achterdempers ( de voorzijde is nu nog origineel, daar wil ik dan ook nog bilstein b8 onder monteren inclusief verlagingsveren)
Vraag hierover : zou deze set verlagingsveren van H&R (verlaging 25mm) dan een goede combinatie zijn in combinatie met bilstein b8 schokbrekers ? link: https://www.autodoc.nl/h-and-r/13665803
ik wil het uiteraard nu wel gelijk goed op elkaar afgestemd hebben !
voor de rest lees ik dat ik de achteras mee moet vervangen voor de balans tussen voor en achter ?
dat begrijp ik niet echt, mogelijk bedoel je de rubberen schanierbussen in de achteras ?
p.s die zijn pas vervangen,en de gehele as er onder uit geweest, en alles is vernieuwd verder..dat zit wel goed, dus geen speling en strak in het het rubber..
- Bijlagen
-
- bilstein b8 1.jpg (742.99 KiB) 481 keer bekeken
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
- Locatie: Bussum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dan wordt het al snel echt stug in zo’n licht autootje met korte wielbasis…
de h&r veren zouden vlgs mij wel moeten werken met de b8 dempers. Enige nadeel van de h&r veren is dat ie neutraal is en soms licht achterover lijkt te hangen. Ietsje lager voor is mooier voor de looks.
de h&r veren zouden vlgs mij wel moeten werken met de b8 dempers. Enige nadeel van de h&r veren is dat ie neutraal is en soms licht achterover lijkt te hangen. Ietsje lager voor is mooier voor de looks.
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@DED@2 :
ik snap al wat je bedoelt ook de SCHOKBREKERS/VEREN van de achteras....duidelijk nu
@Ticcie :
en dat stugge wil ik dan ook weer liever niet ! ik zoek een beetje de balans tussen wat lager maar niet te stug.
liefst voor dan iets lager als achter want hij duikeld nu iets naar achteren op de standaard veren. iets van voor 30mm, achter 25 mm, als dat mogelijk is en ook nog enigzinds comfortabel !.
anders weet ik nu al dat het veel gekraak en bijgeluiden gaat opleveren als het te stug word. dat wil ik absoluut niet.
nieuwe b8 bilstein schokbrekers inmiddels gemonteerd en kunnen nu ook niet meer retour. ietwat impulsief aangeschaft..maar het blijft wel een goeie demper natuurlijk.
ik snap al wat je bedoelt ook de SCHOKBREKERS/VEREN van de achteras....duidelijk nu

@Ticcie :
en dat stugge wil ik dan ook weer liever niet ! ik zoek een beetje de balans tussen wat lager maar niet te stug.
liefst voor dan iets lager als achter want hij duikeld nu iets naar achteren op de standaard veren. iets van voor 30mm, achter 25 mm, als dat mogelijk is en ook nog enigzinds comfortabel !.
anders weet ik nu al dat het veel gekraak en bijgeluiden gaat opleveren als het te stug word. dat wil ik absoluut niet.
nieuwe b8 bilstein schokbrekers inmiddels gemonteerd en kunnen nu ook niet meer retour. ietwat impulsief aangeschaft..maar het blijft wel een goeie demper natuurlijk.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Ik dacht dat je dempers voor de vooras had gekocht. Maar daarvoor in de plaats je. Je alleen de achterdempers besteld.
Ik bedoelde dat je het liefst zowel de dempers aan de vooras als achteras wilt vervangen als je de kortere B8 kiest. Aan de andere kant rijden er in Uk en DEU a2 rond die voor B8 en achter B6 gemonteerd hebben. Dit om een oa de hangende kont tegen te gaan.
Velen zeggen dat H&R (te) stug is voor de lichte A2. Zeker de eerste serie. Tweede zijn ook wel weer positieve verhalen over. Eibach verlaagt in een BBY of AUA nauwelijks, is zonde geld.
Beste is om bijvoorbeeld een set ST-X (A) te monteren. Dat schijnt goed te bevallen en geen hangende kont.
Grtz D
Ik bedoelde dat je het liefst zowel de dempers aan de vooras als achteras wilt vervangen als je de kortere B8 kiest. Aan de andere kant rijden er in Uk en DEU a2 rond die voor B8 en achter B6 gemonteerd hebben. Dit om een oa de hangende kont tegen te gaan.
Velen zeggen dat H&R (te) stug is voor de lichte A2. Zeker de eerste serie. Tweede zijn ook wel weer positieve verhalen over. Eibach verlaagt in een BBY of AUA nauwelijks, is zonde geld.
Beste is om bijvoorbeeld een set ST-X (A) te monteren. Dat schijnt goed te bevallen en geen hangende kont.
Grtz D
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@DED@2 ik heb je nog een privebericht gestuurd over jouw veren,maar heeft geen haast hoor !
nog is even gereden maar het bevalt me niet erg, ik hoor namelijk bijgeluiden achter ineens gebonk/klapper.
gezien die nog op de (te hoge) standaard veren staat, heb ik even 4 gewichten A25kg, is 100kilo in kofferbak gelegd zodat de auto zeg maar 3 cm lager kwam achter en toen nog een een stukje rijden, het is minder maar nog hoor ik ze. hmmm beetje vreemd wel, ik heb het goed in elkaar gezet
het zou evt nog wat anders kunnen zijn wat klapperd/rammeld doordat de demping nu wel stugger is. nog is even alles goed checken maar.
nog is even gereden maar het bevalt me niet erg, ik hoor namelijk bijgeluiden achter ineens gebonk/klapper.
gezien die nog op de (te hoge) standaard veren staat, heb ik even 4 gewichten A25kg, is 100kilo in kofferbak gelegd zodat de auto zeg maar 3 cm lager kwam achter en toen nog een een stukje rijden, het is minder maar nog hoor ik ze. hmmm beetje vreemd wel, ik heb het goed in elkaar gezet
het zou evt nog wat anders kunnen zijn wat klapperd/rammeld doordat de demping nu wel stugger is. nog is even alles goed checken maar.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Ik heb je bericht ontvangen.
De ST set ansich is bedoeld voor de Audi A2 benzine 1.4 16v. De ervaringen (Duitse forum ) zijn echter dat de kont hangt. Lees voor staat hoger dan achter. Korte dempers maken hier geen verschil.
Je hebt de Bilstein B8 achter met de standaard veren. Als je voor Bilstein B8 met de ST veren plaatst dan staat ie netjes iets voorover.
Ik rijd met de ATL zelf met Bilstein B8 rondom en aftermarket veren op normale hoogte. Ik vind het super rijden en accepteer de risico’s (als die er al zijn). Laat maar weten of dat een optie voor je is.
Mvg
De ST set ansich is bedoeld voor de Audi A2 benzine 1.4 16v. De ervaringen (Duitse forum ) zijn echter dat de kont hangt. Lees voor staat hoger dan achter. Korte dempers maken hier geen verschil.
Je hebt de Bilstein B8 achter met de standaard veren. Als je voor Bilstein B8 met de ST veren plaatst dan staat ie netjes iets voorover.
Ik rijd met de ATL zelf met Bilstein B8 rondom en aftermarket veren op normale hoogte. Ik vind het super rijden en accepteer de risico’s (als die er al zijn). Laat maar weten of dat een optie voor je is.
Mvg
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
het volgende wat ik nu gaat bestellen zijn de b8 schokdempers voor. dan zou ik voor de st. verlagingsveren van 30mm lager gelijk kunnen monteren.
en achter dan de standaard (hogere) veren behouden, alleen wel een dingetje dan : onbelast maken deze schokbrekers bijgeluiden, (te weke/slappe veren voor deze schokbrekers.. leg ik 100 kilo staal achterin is dit nagenoeg weg.. dat is nog wel een ding dus. mogelijk dan achter veren scoren van bijvoorbeeld 2 cm lager. zoiets dan.
en achter dan de standaard (hogere) veren behouden, alleen wel een dingetje dan : onbelast maken deze schokbrekers bijgeluiden, (te weke/slappe veren voor deze schokbrekers.. leg ik 100 kilo staal achterin is dit nagenoeg weg.. dat is nog wel een ding dus. mogelijk dan achter veren scoren van bijvoorbeeld 2 cm lager. zoiets dan.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Ik volg jouw redenering alleen heb ik nog niet gehoord van schokdempers die (bij)geluiden maken. Dan is er iets niet goed en denk ik aan een montage fout of een garantie kwestie. Ik rijd zoals aangegeven, geruime tijd rond (xx dkm ) en geen piep of kraak. De veren staan eerder onder een hogere voorspanning met een kortere demper, dus een slappe(re) veer kan het m.i. niet zijn.
Ik zou alles nog eens nalopen of proberen het geluid te reproduceren naast de auto. Misschien dat dat een oplossingsrichting biedt?
Ik zou alles nog eens nalopen of proberen het geluid te reproduceren naast de auto. Misschien dat dat een oplossingsrichting biedt?
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped