osmose / corroderen achterspoiler

Discussie over het exterieur van de A2
marcoa2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 feb 2025, 16:46 0 x

omdat spoiler op achterklep aan de onderkant rare blaasjes zaten onder de lak heb ik is even het geheel goed bekeken en geprobeerd de spoiler los te halen, dit ging vrij gemakkelijk. (het polyester scheurde ook heel makkelijk af..)
maar wat hier onder vandaan kwam ben ik toch wel erg geschrokken, de hele spoiler polyester/glasvezel is aan het wegrotten !
hier zit ernstige osmose in.
ik denk dat dit vooral is gekomen doordat de spoiler niet meer goed waterdicht was,waardoor er water in is gekomen.
wat ik ga doen is de hele spoiler (vooral van binnen) behandelen en spuiten en daarna met goeie carrosseriekit het geheel weer waterdicht monteren om dit proces te stoppen.
ook was ik even aan het zoeken op internet voor eventueel een ander voorportier (zit een kras op) en een deur in de juiste kleur gevonden, maar hier zit weer veel aluminium corrosie onder de lak ( zie fotos)
de gedachte dat aluminium niet zou roesten is een fabel, het kan wel degelijk corroderen ( verpoeieren) wat eigenlijk nog ernstiger is als roest.
(moeilijk te behandelen, het aluminium verpoederd.)
zeker wel iets om in de gaten te houden, de autoos worden ouder en als je dit niet goed behandeld word dat snel erger !
Bijlagen
IMG_1787[1].JPG
IMG_1787[1].JPG (6.18 MiB) 917 keer bekeken
IMG_1789[1].JPG
IMG_1789[1].JPG (3.05 MiB) 917 keer bekeken
IMG_1785[1].JPG
IMG_1785[1].JPG (2.5 MiB) 917 keer bekeken
IMG_1784[1].JPG
IMG_1784[1].JPG (4.07 MiB) 917 keer bekeken
IMG_1783[1].JPG
IMG_1783[1].JPG (2.75 MiB) 917 keer bekeken
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

16 feb 2025, 19:07 0 x

Wowww, ik geloof niet dat iemand eerder het lef heeft gehad om dit te doen.
Hoe ga je hem nu weer terugmonteren?
Of komt er een nieuwe achterklep op? Je hebt gelukkig een gangbare kleur dus dat is ook nog een optie.

Grtz D
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
marcoa2
Audi A2 clublid

16 feb 2025, 19:58 0 x

heb het lef wel hoor, gewoon doen. het moest er toch af..dan maar met enig geweld ,komt wel weer goed denk ik dan maar. en veel beter als dat het was..
heb nog eens naar het achtergebleven deel op ruit gekeken, de spoiler zit links en rechts met boutjes door de ruit.
maar ook hier weer : veel roest en rotte bouten + stalen bevesting op spoiler zwaar geroest. niet meer los te draaien van binnenuit.
wat ik nu van plan ben :
1: met een doorslijpschijf de rotte stalen bevestingspunten doorslijpen op de ruit buitenkant
2: dan met een los scherp mesjes het resterende deel spoiler van de ruit af proberen te snijden zodat de ruit zelf weer glad en strak is.
3: evt proberen de spoiler weer te reparenen maar mocht dat niet lukken of niet sterk genoeg zijn
heb ik net een andere achterklep gescoord op de onderdelenlijn met een iets bredere spoiler van een 1.6 fsi. die ziet er op de fotos nog goed uit.
voor 50 euro totaal is dat best wel acceptabel, morgen ga ik de klep ophalen.
dan ga ik proberen die spoiler als geheel van het glas te verwijderen..mocht het glas van die klep breken is dat geen ramp ! de kleur is ook anders dus heb de klep verder toch niet echt nodig.

wat ik wel een tegelvaller vind is dat ook hier weer onbehandeld pisbakkenstaal is gebruikt wat enorm hard roest, dat is niet heel raar ook als het op aluminium gemonteerd zit ( door potentiaalverschil roest het nog veel harder dan normaal met staal-staal contact.
jammer dat ze hier maximaal op hebben bezuinigd bij audi ..dit soort bevestigingen van rvs maken kost de fabriek een paar euro extra..
Bijlagen
audi achterklep met spoiler.jpg
audi achterklep met spoiler.jpg (9.17 KiB) 861 keer bekeken
marcoa2
Audi A2 clublid

16 feb 2025, 20:58 2 x

of gelijk een halve garagedeur er op monteren :dizzy:
Bijlagen
audi a2 spoiler.jpg
audi a2 spoiler.jpg (1.17 MiB) 844 keer bekeken
HansJan
Moderator

16 feb 2025, 21:28 0 x

Wowww indeed, jij hebt zeker lef en voor zover ik weet ben je de eerste in NL die dit flikt. Maar nu ... herstellen lijkt een vrij ingrijpende operatie. Ben je niet bang dat de klep die je gekocht hebt er hetzelfde voor staat? Immers, ze zijn bijna allemaal even oud.

Bij Audi Tradition hebben ze nog nieuwe ruiten incl spoiler, maar goedkoop is dat ook niet:

A2_Achterruit.jpg
A2_Achterruit.jpg (22.18 KiB) 835 keer bekeken
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
marcoa2
Audi A2 clublid

16 feb 2025, 21:37 0 x

de rubberen omlijsting van spoiler wel er als 1 geheel van ruit afgekregen , en nog goed. duidelijk te zien dat dit rubber verder totaal niet water-afdichtend was, meer als bescherming tussen glas en spoiler bedoelt. rondom in rubber profiel helemaal vol met grond zand en algengroei.echt geklemd heeft het dus waarschijnlijk nooit gezeten
even met koud water en een borsteltje gereinigd , en weer als nieuw ! (daar heb ik geen stipt fabrieksnieuw producten voor nodig :) )
die kan ik dus weer gebruiken straks.
Bijlagen
IMG_1793[1].JPG
IMG_1793[1].JPG (3.15 MiB) 827 keer bekeken
IMG_1792[1].JPG
IMG_1792[1].JPG (3.01 MiB) 827 keer bekeken
HansJan
Moderator

16 feb 2025, 21:41 1 x

Goed om te horen. Ik had juist de indruk dat dit rubber vergaan was en de oorzaak van het klotsende water in de spoiler. Dit is dus geen beste constructie geweest. Als je de andere spoiler er goed vanaf kunt krijgen dan lijkt het mij zinvol om de spoiler en rubber met ruitenkit te assembleren zodat het voor eens en altijd goed dicht zit en er geen vocht meer bij kan komen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
marcoa2
Audi A2 clublid

16 feb 2025, 22:00 0 x

HansJan schreef:
16 feb 2025, 21:29
Wowww indeed, jij hebt zeker lef en voor zover ik weet ben je de eerste in NL (EU?) die dit flikt. Maar nu ... herstellen lijkt een vrij ingrijpende operatie. Ben je niet bang dat de klep die je gekocht hebt er hetzelfde voor staat? Immers, ze zijn bijna allemaal even oud.
ik hou niet echt van halve maatregelen,nogal perfectionistisch ingesteld. en blij dat ik het gedaan heb, zoals je op fotos kan zien waren bij de bevestigingen op glas de zaak ernstig aan het roesten. ik denk zelfs als ik dit zo had gelaten er vocht in de auto had gekomen door doorroesten. en vergeet vooral niet dat bij regen bijna alle water van dak+ruit hierdoorheen sijpelt. wachten op (vocht) probremen, dus nu maar gelijk goed aanpakken.
bij de "nieuwë"" spoiler vrees ik inderdaad dat die niet veel beter zal zijn..
maar eerlijk gezegd heb ik mijn spoiler er best lomp afgehaald, elke keer een stukje verder doorbuigen..dus ook grotendeels afgescheurd. ik vrees dat het over is.
wat ik daarom zal doen bij de andere is stijlen ruit demonteren en van binnenuit boutjes proberen los te krijgen. mocht dat ook niet lukken uitboren..dan snijden en wrikken, iets minder lomp den gedaan zeg maar :cool:
marcoa2
Audi A2 clublid

16 feb 2025, 22:17 0 x

het rubber heeft inderdaad nooit echt goed af kunnen dichten door deze konstruktie . rubber is totaal niet verdroogd en is zelfs nog heel soepel !
764,69 voor een nieuwe...nou,nog niets eens mischhien. dat is gewoon pure uitbuiterij voor een stukje polyester..
als ik het weer gaat monteren ga ik zeker ook sikaflex gebruiken, ook nog een streepje in het rubber zodat het meer zal klemmen
heb regelmatig in het verleden dakspoilers gemonteerd alleen maar met kit. zat als een beer, en waterdicht. (sikaflex 552 at)
als de ruiten maar heel blijven !
wordt vervolgd
HansJan
Moderator

16 feb 2025, 23:03 0 x

marcoa2 schreef:
16 feb 2025, 22:17
764,69 voor een nieuwe...nou,nog niets eens mischhien. dat is gewoon pure uitbuiterij voor een stukje polyester..
Het is een nieuwe ruit inclusief spoiler ;) Spoiler eraf halen en dan op een meer betrouwbare manier terugplaatsen :mrgreen:

Goed om te lezen dat je hier ervaring mee hebt! Waardevolle kennis. En inderdaad, als het water alle kanten op kan lopen zit het niet veel later in de kofferbak waar we wat elektriek aantreffen ...
Plaats reactie