goede schokbrekers/veren set
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
beste mensen,
ik ben op zoek naar goede schokbrekers/veerpoten/veren (complete set dus) voor de voorzijde.
het liefst wil ik hem gelijk aan de voorzijde 4-5 cm laten zalkken,omdat auto vrij hoog staat voor. sportief mag zeker, maar het moet niet te stug worden.
zo zag ik bijvoorbeeld een compleet schroefset voor een a2 van ta technics maar daar ben ik helemaal niet kapot van. veels te stug en stuiterig dit soort goedkopere sets.zeker voor een lichte auto zoals de a2. niet zulke goede ervaringen mee.
ik zoek dus een mooi goed set (verlaagd) wat ook nog comfortabel rijdt , voor een mooie prijs. zeg maar tussen goedkoop en duur in !
benieuwd naar ervaringen / tips wat andere hebben die dit vervangen/verbeterd hebben !?
ik ben op zoek naar goede schokbrekers/veerpoten/veren (complete set dus) voor de voorzijde.
het liefst wil ik hem gelijk aan de voorzijde 4-5 cm laten zalkken,omdat auto vrij hoog staat voor. sportief mag zeker, maar het moet niet te stug worden.
zo zag ik bijvoorbeeld een compleet schroefset voor een a2 van ta technics maar daar ben ik helemaal niet kapot van. veels te stug en stuiterig dit soort goedkopere sets.zeker voor een lichte auto zoals de a2. niet zulke goede ervaringen mee.
ik zoek dus een mooi goed set (verlaagd) wat ook nog comfortabel rijdt , voor een mooie prijs. zeg maar tussen goedkoop en duur in !
benieuwd naar ervaringen / tips wat andere hebben die dit vervangen/verbeterd hebben !?
- Blauwbaard
- Audi A2 clublid
Geloof dat de keuze is tussen bilstein b6 en koni special active.
- bitcoinruudje
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
https://www.hottuning.nl/audi-a2-schroefset.htmlmarcoa2 schreef: ↑22 jun 2025, 21:27beste mensen,
https://schroefset-triple-s.nl/product/ ... 2-8z-2000/
Laatst gewijzigd door bitcoinruudje op 22 jun 2025, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik heb de combo van bilstein b4 en H&R verlagingsveren. Plm even laag als ie was met het originele vermoeide veren/dempers. Rijdt super, klein beetje stug over korte hobbels, maar erg tevreden verder.
Er staat ergens een uitgebreid topic hierover.
Er staat ergens een uitgebreid topic hierover.
-
- Audi A2 clublid
bilstein en koni zijn inderdaad de merken , altijd goed. wel aan de dure kant, ik vindt deze ook wel wat , niet de duurste maar toch goed :
https://www.voorwindenparts.nl/koni-str ... RsIw&gQT=2
koni str schokbrekers met h&r veren.
verlaging voor en achter 25 mm ook wel goed eigenlijk.
https://www.voorwindenparts.nl/koni-str ... RsIw&gQT=2
koni str schokbrekers met h&r veren.
verlaging voor en achter 25 mm ook wel goed eigenlijk.
-
- Audi A2 clublid
besloten om het net effe wat anders te doen, auto gaat niet verlaagd worden, ik wil het volledige comfort behouden.
daarbij ook pas nieuwe set achterveren gemonteerd . doodzonde om die na een maand er weer af te gooien ook.
en ik koop het in etappes, los is soms nog goedkoper ook als de gehele set.
nu besteld: schokbrekerset achter van bilstein, de B8 Performance Plus versie , topkwaliteit dus !
daarbij ook pas nieuwe set achterveren gemonteerd . doodzonde om die na een maand er weer af te gooien ook.
en ik koop het in etappes, los is soms nog goedkoper ook als de gehele set.
nu besteld: schokbrekerset achter van bilstein, de B8 Performance Plus versie , topkwaliteit dus !
-
- Audi A2 clublid
ikzelf heb de schokbrekers nog niet vervangen, (alleen de veren achter) ik heb en had geen last van gekraak of iets, puur preventief vervangen.
alle schokbrekers/veren waren nog origineel,maar wel dik 22 jaar oud,de beste werking er dan wel vanaf,daarbij daarbij goed geroest..
maar jij heb nog steeds gekraak zeg je , ook nog na het vervangen van de 4 schokbrekers, dat is jammer zeg ! maar kraken kan wel door verschillende factoren komen, vooral al het rubberwerk als het nog nooit vervangen is kan gekraak veroorzaken.
vaak een optelsom van dit versleten rubberwerk is dat overal meer speling op komt te staan waardoor klapperen/gebonk/gekraak;
niet zomaar even te vervangen , het komt dan eigenlijk neer op een complete revisie waarvoor heel veel losgehaald en vervangen dient te worden.
en dan ga je nog veel meer tegenkomen kan ik je nu al vertellen.
na dik 20 jaar functioneren op een a2 is het gewoon versleten en op zeker als het nooit tussentijds vervangen is . en dat is ook helemaal niet gek,maar logisch.
daar ontkomt geen ene auto aan !
je zou vooral deze punten is goed kunnen bekijken/ checken op speling als je een krik heb om wagen even per wiel op te krikken :
-wiel heen en weer halen en van links naar rechts /van voor naar achteren checken of er overmatige speling zit ,
-de rubbers boven en onder van de veren achterzijde kan gekraak veroorzaken, (staal op staal als rubber verteerd is)
-de rubberen schanierbussen in de achteras
-voorzijde : veel speling/versleten rubbers stabilisatorstang
-rubbers van draagarmen
-evt : fuseekogels,stuurkogels,homokineet, wiellagers, maar meestal kraakt dit niet maar geeft gebonk of frequente bijgeluiden.
vooral veel rubberwerk dus..ik denk dat je het daar moet gaan zoeken
en niet te vergeten ( wat wel vaak vergeten wordt ) bij nieuwe schokbrekers monteren : heb je de toplagers / veerpootlagers ook gelijk mee vervangen met nieuwe schokbrekers plaatsen ?!
ook daar kan veel gekraak vanaf komen.
succes !
alle schokbrekers/veren waren nog origineel,maar wel dik 22 jaar oud,de beste werking er dan wel vanaf,daarbij daarbij goed geroest..
maar jij heb nog steeds gekraak zeg je , ook nog na het vervangen van de 4 schokbrekers, dat is jammer zeg ! maar kraken kan wel door verschillende factoren komen, vooral al het rubberwerk als het nog nooit vervangen is kan gekraak veroorzaken.
vaak een optelsom van dit versleten rubberwerk is dat overal meer speling op komt te staan waardoor klapperen/gebonk/gekraak;
niet zomaar even te vervangen , het komt dan eigenlijk neer op een complete revisie waarvoor heel veel losgehaald en vervangen dient te worden.
en dan ga je nog veel meer tegenkomen kan ik je nu al vertellen.
na dik 20 jaar functioneren op een a2 is het gewoon versleten en op zeker als het nooit tussentijds vervangen is . en dat is ook helemaal niet gek,maar logisch.
daar ontkomt geen ene auto aan !
je zou vooral deze punten is goed kunnen bekijken/ checken op speling als je een krik heb om wagen even per wiel op te krikken :
-wiel heen en weer halen en van links naar rechts /van voor naar achteren checken of er overmatige speling zit ,
-de rubbers boven en onder van de veren achterzijde kan gekraak veroorzaken, (staal op staal als rubber verteerd is)
-de rubberen schanierbussen in de achteras
-voorzijde : veel speling/versleten rubbers stabilisatorstang
-rubbers van draagarmen
-evt : fuseekogels,stuurkogels,homokineet, wiellagers, maar meestal kraakt dit niet maar geeft gebonk of frequente bijgeluiden.
vooral veel rubberwerk dus..ik denk dat je het daar moet gaan zoeken
en niet te vergeten ( wat wel vaak vergeten wordt ) bij nieuwe schokbrekers monteren : heb je de toplagers / veerpootlagers ook gelijk mee vervangen met nieuwe schokbrekers plaatsen ?!
ook daar kan veel gekraak vanaf komen.
succes !
-
- Audi A2 clublid
en welk type bilsteins heb je er onder ? (nieuwsgierig)
wat ik nog vergeten was om te zeggen, je zal niet de eerste zijn waaruit blijkt dat een nieuwe schokbreker of ander nieuw onderdeel niet goed is..