Achteruitrijverlichting: LED-upgrade
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Kleine moeite maar wel aardig effect; je achteruit rij verlichting vervangen door LED. Kosten: minder dan 2,50 bij onze Chinese vrienden: https://www.aliexpress.com/item/Festoon ... 28469.html
Lampjes naast elkaar: Brandend met een "gewoon" brandend lampje van het mistlicht ernaast: Uiteindelijk resultaat:
Lampjes naast elkaar: Brandend met een "gewoon" brandend lampje van het mistlicht ernaast: Uiteindelijk resultaat:
- joost.cuijpers
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Goed idee! Is er ook al iets voor de remlichten en het mistlicht goedkoop de upgraden?
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Deze lamp kan ook voor de mistlampen worden gebruikt. Let op: de bouwkwaliteit van deze lampen verschilt heel sterk.
Voor de duplolamp is het iets minder eenvoudig. Daar is een zgn canceller voor nodig (weerstand) om het verloren vermogen op te vangen zodat de boordcomputer daar niet op reageert. Hetzelfde principe gaat ook op voor het knipperlicht, zonder extra weerstand is het gevolg dat het relais sneller zal schakelen met disco in de achterlicht unit tot gevolg. Deze weerstanden moeten worden aangebracht in de kabelboom. Ik ben op dit moment op zoek naar lampen waarvoor dit niet nodig is, maar dat lijkt een haast bijna onmogelijke opgave. Heb er al heel wat versleten.
Voor de duplolamp is het iets minder eenvoudig. Daar is een zgn canceller voor nodig (weerstand) om het verloren vermogen op te vangen zodat de boordcomputer daar niet op reageert. Hetzelfde principe gaat ook op voor het knipperlicht, zonder extra weerstand is het gevolg dat het relais sneller zal schakelen met disco in de achterlicht unit tot gevolg. Deze weerstanden moeten worden aangebracht in de kabelboom. Ik ben op dit moment op zoek naar lampen waarvoor dit niet nodig is, maar dat lijkt een haast bijna onmogelijke opgave. Heb er al heel wat versleten.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Misschien een stukje electronicatheorie.
De knipperlichten knipperen omdat in het knipperrelais een bimetaal zit.
Loopt er een stroom door van ongeveer 4 ampere** dan knippert deze op normale "snelheid"
Ga je LED lampen gebruiken, die verbruiker veel minder stroom en dus raakt het bimetaal van slag en ziet dit als een defecte lamp.
Gevolg: het bekende snelle knipperen waar HansJan het over heeft.
Oplossing: zo dom als de knipperautomaat is, kan met een weerstand of ergens een "verborgen lamp van 21 Watt.
Echt moderne auto's die wel led knipperlichten hebben, werken met een digitaal systeem zonder die oubollige knipperautomaat.
** 2 keer 21 watt plus het dashboardlampje is ongeveer 45 watt delen door 12 Volt is afgerond 4 ampere
De knipperlichten knipperen omdat in het knipperrelais een bimetaal zit.
Loopt er een stroom door van ongeveer 4 ampere** dan knippert deze op normale "snelheid"
Ga je LED lampen gebruiken, die verbruiker veel minder stroom en dus raakt het bimetaal van slag en ziet dit als een defecte lamp.
Gevolg: het bekende snelle knipperen waar HansJan het over heeft.
Oplossing: zo dom als de knipperautomaat is, kan met een weerstand of ergens een "verborgen lamp van 21 Watt.
Echt moderne auto's die wel led knipperlichten hebben, werken met een digitaal systeem zonder die oubollige knipperautomaat.
** 2 keer 21 watt plus het dashboardlampje is ongeveer 45 watt delen door 12 Volt is afgerond 4 ampere
- HansJan
- Moderator
Ben bang dat ik je teleur moet stellen: alle LED verlichting wordt in China geproduceerd

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- BlauweA2
Bij Hypercolor had ik ook al gekeken (daar heb ik ook de LED's voor mijn binnenverlichting vandaan).
Afijn, zojuist heb ik mijn achteruitrijlampen en mistachterlicht van LED's voorzien, een echte aanrader!
(Hans Jan, bedankt voor het snelle toesturen).
Afijn, zojuist heb ik mijn achteruitrijlampen en mistachterlicht van LED's voorzien, een echte aanrader!
(Hans Jan, bedankt voor het snelle toesturen).
- joost.cuijpers
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Er zijn inmiddels ook duo kleur h7 lampen. Ideaal voor de mistlampen. Wisselaar in wit en geel, rood en wit en blauw en wit
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Wegens de betrouwbaarheid van de Chinees....8x besteld.
Voor de Vader, de Zoon en de Geestige Dochter!
Ja, 3x in familie!
Ja 6 nodig en gelijk 2 reserve, en bij 1 lampje was 1 pitje minder, maar dat is geen probleem.
Als je er maar 2 bestelde en 6 weken levertijd.... maar 1 lamp is voor APK voldoende!
Een ooit Daihatsu had links 1x mist en rechts 1x achteruit ....
Wel heb ik dankzij de achteruitrij camera nu geen 2 maar 6 pitten dus wel erg veel licht!
Voor de Vader, de Zoon en de Geestige Dochter!
Ja, 3x in familie!
Ja 6 nodig en gelijk 2 reserve, en bij 1 lampje was 1 pitje minder, maar dat is geen probleem.
Als je er maar 2 bestelde en 6 weken levertijd.... maar 1 lamp is voor APK voldoende!
Een ooit Daihatsu had links 1x mist en rechts 1x achteruit ....
Wel heb ik dankzij de achteruitrij camera nu geen 2 maar 6 pitten dus wel erg veel licht!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...