Scheurtje bij deurscharnier

Discussie over het exterieur van de A2
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FrankDercks
Audi A2 clublid
Berichten: 210
Lid geworden op: 25 jul 2017, 21:56
Locatie: Westervoort
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 dec 2020, 15:44 0 x

Sinds kort sluit mijn linkervoorportier niet meer zo goed en tevens heb ik gemerkt dat het portier aan de bovenzijde (vooral aan de rechterkant) niet meer goed afsluit, waardoor er meer windgeruis ontstaat. Onlangs was ik bij Jan Eenink en die liet weten (en zien) dat e.e.a. komt door een scheurtje (in het aluminium) bij het scharnier.
Een oplossing zou kunnen zijn TIG lassen.
Heeft iemand van jullie dat als eens laten doen?
Ik las op het forum ook iets over het lijmen (met speciale lijm) van een blokje bij het scharnier.
Als iemand hier ervaringen mee heeft, dan verneem ik dat graag.
LM 5-arm velgen, sportstoelen Matrix bekl., FIS, Alpine CDE-205DAB, Sydmeko armsteun, bakje onder handrem, ribbelgrille, middenconsole bekerhouders achter, komfortblinker, 3 spakig
S-line stuur, CC, verstralers, lange 5e versn, trekhaak, LPG.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 dec 2020, 16:16 0 x

Foto?
Als ik het verhaal zo lees is het nog een beginnend scheurtje, maar wel iets wat serieus kan worden als je er niks aan doet.
Ik ken ‘m niet maar dit lijkt me wel iemand die het kan repareren:
https://skuyperlastechniek.nl/about/
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 dec 2020, 14:52 0 x

De scheurtjes in de deur boven het bovenste scharnier zijn een bekend ¨probleem¨
Dit komt doordat de deur te vaak tegen de aanslag gedrukt is door een defect/ versleten deurvanger waarvan de popnagels los zijn gaan zitten.
De aanslag is verwerkt in het bovenste scharnier.
(deze popnagels zitten alleen in de eerste serie deurvangers, de latere en nu leverbare versie hebben daar boutjes in zitten)
De oplossing is een nw bovenste portier scharnier zonder aanslag waardoor de deur daar niet meer op buigen word belast en de aanslag puur in de deurvanger zit.
Tevens een verstevigingsprofiel inbouwen in de deur die je er in moet lijmen met speciale epoxylijm, deze komt bij het onderste scharnier omdat daar de portier vanger zit die nu meer te verwerken krijgt en de deur nu aan de onderzijde meer belast word.
Er zit al een kleine versteviging op die plek maar die moet er uit om de nwe te monteren
Om deze set in te bouwen moet de deur er uit en je zal dus het nieuwe scharnier moeten spuiten.
(alleen het losse deel dat tegen de deur gemonteerd word heb je nodig , het andere deel dat tegen de carrosserie zit word niet gebruikt)
Mocht het portier na september 2007 eens vervangen zijn voor een nieuw exemplaar dan zit daar een aanpassing in zodat er geen scheur kan optreden, hier moet dan wel weer het oude type scharnier met aanslag in gezet worden...

En dan nog de scheur die je al het portier hebt zitten..... Daar doen we niets aan!! haha
Daar komt dan een plastic kapje overheen zodat je die niet meer ziet!
Audi geeft ook aan dat de scheurtjes geen kwaad kunnen en geen afbreuk doen op werking en stevigheid en dat je er eigenlijk niets aan hoeft te doen...

Bij mijn beide A2´s die ik heb gehad kwam dit ook voor en gaf verder geen problemen.

Hieronder de set die er voor beschikbaar is.
Links en rechts zijn verschilend en moeten nog extra delen bij besteld worden o.a. lijm en schuimstof.
Totaal prijs aan delen is ongeveer 130 euro en dan nog spuitkosten.
Voordat iedereen het gaat vragen.... de delen zijn niet los te verkrijgen... (ik kan me voorstellen dat je de zwarte afdekkapjes over de scheur wil plakken)
Het kost een hoop tijd en hier is eigenlijk van toepassing; het middel is erger dan de kwaal....
901_IPZT_8z0898021_8z0898021_1_DEU_003-lg.jpg
901_IPZT_8z0898021_8z0898021_1_DEU_003-lg.jpg (13.13 KiB) 1722 keer bekeken
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 dec 2020, 14:55 0 x

Frans dat jou deur niet goed sluit zal een andere oorzaak hebben.
Vaak is de afstelling van de bovenbouw van de deur (frame waar ruit en ruit mechaniek in zit) niet juist of moet de deur iets gesteld worden.
Plaats reactie