OSS reparatie setjes bestellen nu of nooit!

Discussie over het exterieur van de A2
Gebruikersavatar
Spaceframe
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 jul 2018, 16:21
Locatie: Leiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 mei 2021, 14:03 1 x

Ron47 schreef:
31 mei 2021, 13:51
Klopt Caspeer. Die setjes zijn niet duurzaam te bevestigen. De krachten van de aandrijving zijn daarvoor te groot.
En de setjes die we nu bestellen zijn dus beter en wel duurzaam te bevestigen? Of gaat het om een heel ander onderdeel?
Ron47
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:18
Locatie: Sliedrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

31 mei 2021, 15:49 3 x

Voor zover ik het heb begrepen zijn het setjes die op de geleider die in de rails loopt moeten worden bevestigd met een heel klein schroefje. Daarvoor moet van bovenaf worden geboord en schroefdraad worden getapt in een te dun stukje staal. Het plaatje bevat een vertanding die in de kabel die naar de motor loopt grijpt. Zo wordt de verbinding tussen de kabel en het sleetje waaraan de glaspanelen zitten hersteld.
Het schroefje/ boutje is echter te klein om de kracht op den duur te kunnen weerstaan omdat het metaal waarin je schroefdraad moet tappen te dun is. Verder kan het plaatje doordat het met 1 schroefje vast zit op de geleider wegdraaien waardoor de vertanding zn werk weer niet kan doen.
Als het toch lukt dan zou dat mij zeer verbazen.
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

31 mei 2021, 21:07 2 x

Ron47 heb jij deze setjes al eens gemonteerd?
Ik heb er goede ervaring mee.
Heb er meerdere gemonteerd volgens montage handleiding van Audi en die werken nog steeds prima.
Ik heb je trouwens een mail gestuurd via het forum maar nog geen reactie gehad. Laat even wat van je horen svp.

Over het monteren;
Ik wil een ieder helpen maar ik kan niet alle setjes monteren.
(Ik woon ook niet in de buurt voor sommigen.)
Dat is ook niet de reden dat ik deze actie gestart ben.
Daarvoor zijn er ook anderen zoals Ron47, A2 dokter Luukske en wellicht nog anderen die dat kunnen en wellicht willen doen.

Ik wacht nog een week voordat ik contact op neem met de verkoper om een bestelling te plaatsen.
Gebruikersavatar
Caspeer
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 dec 2019, 18:20
Locatie: Lelystad
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

01 jun 2021, 22:56 0 x

Wie (lang) zoekt, die vindt wat. Hier even de foto's ter ondersteuning van mijn vorige bericht dat heel accuraat werd aangevuld door Ron47.
Onderstaand één zijde van het geïnstalleerde setje. Al bij installatie kreeg ik ze niet strak genoeg vanstgedraaid, het schroefdraad was met een oogwenk doorgedraaid. De ruimte die het nu dus heeft is te groot om het dak recht op en neer te trekken.
IMG_20191024_143340.jpg
Gemonteerd
IMG_20191024_143340.jpg (4.42 MiB) 2791 keer bekeken
Het bijgeleverde schroefje had sowieso een te grove draad dus die heb ik zelf vervangen door een fijnere. Draad is inderdaad korter maar steekt alsnog uit.
IMG_20191025_092919.jpg
Schroefjes
IMG_20191025_092919.jpg (3.19 MiB) 2791 keer bekeken
Het is mij een raadsel hoe deze set duurzaam bevestigd kan worden, maar ik wordt daarin uiteraard graag onderwezen.
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

02 jun 2021, 05:47 2 x

De bijgeleverde schroefjes zijn zogeheten "zelf tappers"
Het gaatje dat je moet boren is 2,5mm, het schroefje is 3mm en gaat er zwaar in.
Oppassen met het gaatje boren want je mag niet door het frame heen boren.
Je boortje en boorkop moeten dus niet slingeren want dan word het gat te groot en zal het schroefje niet vast zitten.

Nogmaals; als je het doet volgens de beschrijving van Audi is er niets aan de hand.
Het setje word alleen belast bij dicht doen omdat bij open doen de "gebroken" geleider tegen elkaar ligt en zo het dak open zetten, het setje word dan niet belast.
Als je hem op de juiste manier monteert gaat het goed.

Er staat ook een mooie video op you tube.
Zoek op; Laie open sky.
Ron47
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:18
Locatie: Sliedrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

02 jun 2021, 10:16 1 x

Best Koop9.
Ik heb geen mail gezien helaas. Misschien kun je nog een poging wagen ?
Ik denk dat mijn skills ontoereikend zijn om die setjes duurzaam te bevestigen. In principe lijkt het een mooie vinding omdat het dak er niet uit hoeft.
Overigens is het niet altijd zo dat de gebroken geleider het dak altijd ook openddrukt. Dat hangt af van de wijze waarop deze afgebroken is.
Nogmaals ik wil absoluut geen spelbreker zijn maar ik krijg het niet voor elkaar.
Misschien kun je de verbinding sterker maken door een of andere metaallijm additioneel te gebruiken ? Misschien kun je ook nog een paar milimeter naast het zelftappertje een metalen stiftje in beide delen persen, waardoor rotatie van het vorkje wordt voorkomen?
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

02 jun 2021, 10:28 0 x

Deze plastic vingers voor open drukken en dicht trekken sneuvelen vaker.

Ik heb nu gietvorm, plastic was te slap!
Ga nu de oven reviseren voor Aluminium gietwerk.

De oude 1.2Tdi velgen van Titanium Aluminium is na de shredder een prima grondstof.
Heb van sloopwrak met stoep schade nu voldoende voorraad van dit materiaal.

Maar die oven kan nog even duren.
De mal lossen moet ik nog verbeteren, na plastic gieten ging redelijk.
Maar een smeltoven voor Aluminium, moet juiste temperatuur hebben.

Te heet is spetters en luchtbellen...
En te koude is niet vol gegoten.
En de kruiskop?
Ik ga voor RVS Torx boutje 3mm die in getapte schroefdraad komt.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 jun 2021, 11:41 1 x

Ja dat is echt een briljant filmpje en heeft me goed geholpen om te zien hoe het allemaal zit!

Het komt denk ik idd heel nauw met boren en vastzetten, maar heb er wel vertrouwen in dat dit een duurzame oplossing is, mits je dak verder soepel loopt. Want zo niet, dan is dit ws het zwakste punt…
Ron47
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:18
Locatie: Sliedrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

02 jun 2021, 13:01 1 x

Inderdaad. Het dak moet altijd soepel lopen. Die motor trekt anders alles aan flarden.
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 jun 2021, 17:25 1 x

Bestaat er eigelijk zoiets als een "motor slaat af als hij boven een (ingesteld?) aantal amps trekt? "
Dat zou bescherming voor dat kleine boutje betekenen. :)
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Plaats reactie