remprobleempjes

Discussie over het exterieur van de A2
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 jul 2021, 17:53 0 x

Ik heb wat problemen met de remmen..... Grofweg komt het erop neer dat de ABS / ASR af en toe rechtsvoor kort ingrijpt bij het rijden (zonder te remmen). Vooraf hieraan hoor ik een relais klikken links bij de voetenruimte vd bestuurder. Aangezien mn VCDS korte tijd niet werkte, heb ik op de gok de ABS sensor rechtsvoor vervangen (en even in t gaatje gegluurd, het ziet er droog uit, geen uitgelopen lager vlgs mij).

Daarnaast heb ik ook af en toe last dat het rempedaal opeens pas veel dieper aangrijpt. Hij remt dan verder wel ok, maar je schrikt toch even.

Ik heb vorig jaar een 2ehands rembekrachtiger gemonteerd, maar ik hoor deze alweer af en toe lucht blazen, dus tijd voor een echte nieuwe denk ik (die zijn best prijzig voor de eerste serie helaas)....

Ik heb de auto nu uitgelezen en er komen 3 foutcodes naar voren:

3 Faults Found:

01542 - Yaw Rate Sensor (G202)
57-10 - Electric Circuit Failure - Intermittent
01542 - Yaw Rate Sensor (G202)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00810 - Sensor 1/2 for Brake Pressure
27-10 - Implausible Signal - Intermittent

De laatste is volgens mij de sensor die in mijn serie (tot eind 2001) nog in die dure rembekractiger is ingebouwd? Dus dat is dan extra motivatie om die te vervangen.

De eerste 2 meldingen hebben te maken met de giersensor lees ik. Die maar vervangen? Ik lees in een bericht van Luukske "de 1j0907657a zit in de 8z0907637 geschroefd". Dus op zoek naar een van deze 2 nummers.

Iemand nog wijze raad voordat ik hiermee aan de slag ga?

Overigens de codes verwijderd en een proefrit gemaakt, maar nu blijven de storingen naturlijk weer weg....
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 jul 2021, 22:03 0 x

Ticcie schreef:
25 jul 2021, 17:53
....
Daarnaast heb ik ook af en toe last dat het rempedaal opeens pas veel dieper aangrijpt. Hij remt dan verder wel ok, maar je schrikt toch even.

Ik heb vorig jaar een 2ehands rembekrachtiger gemonteerd, maar ik hoor deze alweer af en toe lucht blazen, dus tijd voor een echte nieuwe denk ik (die zijn best prijzig voor de eerste serie helaas)....
....
Loopt de auto stationair beroerd?

Bij een vorige auto (Golf 3 met ABS) had ik een lek in de leiding tussen de rembekrachtiger en het inlaatspruitstuk.
Gevolg was dat de auto door dit lek stationair niet lekker liep.

Gebeurt het "blazen" van de bekrachtiger bij het gas intrappen/loslaten?
Wellicht heeft het kantelen van de motor invloed op het ontstaan van het vacuumlek.
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 jul 2021, 23:48 0 x

Nee helaas. Je hoort m t interieur in blazen, via de stang van t rempedaal naar de bekrachtiger… zelfde als de oude bekrachtiger. Deze heeft t een jaar uitgehouden, maar is nu ook 20 jaar. Ik denk dat t membraan in de bekrachtiger lek is en dat dit t blazen veroorzaakt. Maar goed, het is maar af en toe merkbaar en nog niet vergelijkbaar met de vorige die constant blies.

Ik zat te denken aan een teveel aan onderdruk waardoor ze kapot gaan, maar ik denk dat het toch ouderdom is en lees ook dat ze relatief vaak kapot gaan op forums.
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2021, 11:15 0 x

De giersensor zit in de ESP module, als jij het eerste model hebt is deze los te vervangen, bij de latere modellen is de ESP en ABS module gecombineerd.
Heb deze destijds vervangen, mijn A2 begon in eerste instantie incidenteel willekeurig 1 wiel af te remmen tijdens het rijden, incl. ABS/ESP/ uitroepteken melding.
Na het uit en aan zetten van de wagen kon ik er weer een paar maanden / weken tegen aan.
Dit werd steeds frequenter en uiteindelijk elke keer na de start en enkele meters gereden te hebben had ik een ABS/ESP lamp en uitroepteken.

Is een bekend VAG euvel, heeft schijnbaar met losse soldeerpunten te maken in de ESP module, ze worden daarom ook veel aangeboden, gerepareerd/ gereviseerd op ebay.de.
Bij veel VW's / Seats etc. zit hij ergens onder de stoel maar bij de A2 zit hij onder de middenconsole, lastig, maar is goed te doen.

Maar ik had geen foutmelding w.b.t. de rembekrachtiger.

zie hier: viewtopic.php?f=14&t=9074
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2021, 12:32 0 x

Ik denk ook dat ik 2 verschillende problemen heb, maar wellicht dat iemand hier daar nog iets over kan zeggen.

Goeie tip qua module, ik heb inderdaad het eerste type met het eerste type remsysteem. Dat heeft dus als oa als nadeel een hele dure rembekrachtiger, maar dus nu gelukkig ook een voordeeltje, zodat ik deze module los kan vervangen. En zag het onderdeelnummer ook in je topic staan, dus ik zal daar eens op zoeken. Bedankt!
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2021, 18:30 0 x

Ticcie schreef:
25 jul 2021, 17:53


Overigens de codes verwijderd en een proefrit gemaakt, maar nu blijven de storingen naturlijk weer weg....
Zul je altijd zien ...

Lijkt meer op een stekkertje o.i.d. wat niet helemaal goed contact maakt.
Weet je nog wat je allemaal los hebt gehad tijdens het vervangen van de rembekrachtiger vorig jaar?

Had je toen ook vergelijkbare electronische foutmeldingen?
Heb zelf het idee dat het 2 afzonderlijke problemen zijn.

Zover ik weer werkt een rembekrachtiger op het vacuum van de motorinlaat,
dus het is meer een soort van stofzuiger in het interieur lijkt mij ...
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2021, 21:23 1 x

Nee ik had vorig jaar geen storingen rondom het vervangen van de bekrachtiger. Het zullen idd slechte contacten of een slecht werkende sensor zijn, maar ja…… En je hebt gelijk idd, het is meer een stofzuiger :)

Ik was vandaag op pad met de A2 en het pedaal ging 2 keer weer diep. Geen abs storing of lampjes, dus ik heb m net uitgelezen in de hoop iets wijzer te worden, maar helaas….. nog steeds geen storing te zien met VCDS. Dat is wel een beetje jammer… Had gehoopt op die 00810 foutcode. Ik heb de stekker van de remkracht sensor op de bekrachtiger nog even los gehaald en dat zag er allemaal keurig uit.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2021, 22:21 1 x

Ticcie schreef:
25 jul 2021, 17:53
....
Ik heb vorig jaar een 2ehands rembekrachtiger gemonteerd, maar ik hoor deze alweer af en toe lucht blazen, dus tijd voor een echte nieuwe denk ik (die zijn best prijzig voor de eerste serie helaas)....

....
Hoe prijzig is prijzig? Het zijn uiteindelijk wel je remmen ...

Is revisie (g)een optie? https://www.brinkrevisie.nl/a-45161127/ ... escription
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2021, 22:36 1 x

Over wat voor contacten / sensor hebben we het? Ik heb nog nooit een rembekrachtiger met sensor / contacten gezien en zie die ook niet in bijv. https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a2/a2 ... 11-611010/

De rembekrachtiger weet niets van "brake pressure", die ontstaat pas als je het rempedaal bedient en zo'n sensor (onderdeel 7 in het 7zap-plaatje) zit op de hoofdremclinder. Daarnaast gebruikt het ESP-systeem versnellingssensoren (hoe beweegt de auto?) en stuurwielsensoren (wat wil de bestuurder bereiken?).
Van de ABS/ESP-unit zijn inderdaad twee uitvoeringen: MK20 in vroege A2's en later MK60.

Dus hebben we het nu over de rembekrachtiger, de hoofdremcilinder of de ABS-unit die is / moet worden vervangen? Of wil je versnellingssensoren vervangen van het ESP-systeem?

Bij een sensor-foutmelding zou ik beginnen met de sensor te controleren / vervangen...
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2021, 23:24 0 x

Bij mij had ik in het begin geen blijvende foutmeldingen.
Als ik de wagen aan de kant had gezet na een plotselinge -luid schurende- en totaal nutteloze ingreep van de ABS (b.v. gewoon kaarsrecht-uit op een 80km/h weg) en ging uitlezen was er niks geen foutmelding wbt het remsysteem gelogd.

Pas toen het zich elke keer bij het starten manifesteerde had ik een blijvende G202 foutmelding.

Met VCDS de giersensor van (of wellicht beter gezegd ín) de ESP module gemonitort tijdens de start en wegrijden, en toen zag ik hem na een meter rijden waardes aangeven alsof de wagen plots 30-40 graden om ging (gieren, in de zin van uitbreken aan de achterkant) , wat totaal onzinnig was aangezien ik -nog niet eens- stapvoets op een vlak stuk asfalt rechtuit ging.
Ik weet eerlijk gezegd niet 100% zeker welke axis de giersensor monitort, maar ik ga eigenlijk wel bijna zeker uit van de top as, net als gieren in een flight-sim / vliegtuig.
Dus dat de auto denkt uit te breken, en aangezien je eigenlijk altijd vooruit rijdt (...), moet dat uitbreken dan wel aan de achterkant zijn.

Dit is dus enkel een bekend euvel / defect in de ESP module, als je één vd eerste modellen A2 hebt (BJ 2000 en gedeelte 2001) , dus met losse ESP en losse/ aparte ABS module.
Latere modellen hebben een combimodule die dit euvel niet/ minder hebben; deze heeft weer andere issues , en bij vervanging van een -latere- ABS/ESP combimodule moet ook alles opnieuw ingeleerd worden, gier, stuurhoek enz. enz. wat bij vervanging van enkel een losse ESP module niet benodigd is.
Laatst gewijzigd door stefan74 op 27 jul 2021, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie