EV reparatie - geslaagd

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2523
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 mei 2021, 22:22 0 x

Ik kan me voorstellen dat je met stand gaspedaal en actueel motortoerental (CAN-id 0x280) al een eind komt in de aansturing van de turbo / compressor. Of gebruik je veel meer parameters? Zijn er bepaalde CAN-berichten waarnaar je op zoek bent? Misschien hebben we hier nog wel wat ijverige speurders :innocent:
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 dec 2021, 20:59 0 x

Ben eigenlijk best benieuwd hoe hier de stand van zaken aangaande de A2 EV is!

Jos.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2523
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 dec 2021, 14:23 1 x

Er is niet zoveel gebeurd... de range in de zomer is 60..70 km, maar in de winter ruim minder: 30..40 km. Ik rijd er wel een paar keer per week in (boodschappen in de buurt, die te ver of te groot / zwaar zijn voor de fiets) en hij is de meest gebruikte auto hier.
Zodoende moeten de beide benzine-auto's af en toe aan de acculader. Die staan regelmatig een paar weken stil...

In het koude seizoen staat de stoelverwarming aan en de climatronic op LO of OFF (als de ruiten ontwasemd zijn). In stand LO gaat de blower aan, maar de verwarming niet en dat scheelt ongeveer de helft (!) van het stroomgebruik.

Ik heb wel weer 6 nieuwe accucellen uit Tsjechië laten komen (daar kosten ze "maar" een kleine €90 per stuk) en heb 3 à 4 zwakke broeders die ik ga vervangen. Dan heb ik 1/3 van het accupakket vernieuwd en kom ik vast weer iets verder. (Specificatie met nieuw accupakket: ca 100 km range).

Ik heb een Arduino-computertje voorzien van CAN-shield en daarmee wat gespeeld bij de aansturing van een instrumentenpaneel. Er is maar weinig te vinden over de gebruikte CAN-berichten. Ik heb wel scans van de e-tron gemaakt, maar de functies van de verschillende berichten blijven onduidelijk. Mijn instrumentenpaneel gedraagt zich wel netjes alsof de benzinemotor er nog in zit.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3330
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

26 dec 2021, 18:25 0 x

Ik moest ook alle VW € UP cellen meten voor de zekerheid en had 1 slechte er tussen.

Die Cel was maar 40% en de rest tussen 92 en 98% van nieuwe opgave.
Na montage 1 nieuwe ging ik wel van 52 naar 130 Km met mooi weer zonder Airco en verlichting!

Wel nu andere 4 Seizoenen gemonteerd, die zijn voor de Spaar Diesels bedoeld en mogen tussen de 2.7 en 3.4 Ato erin hebben.
Rij nu op 2,9 Ato en kom bij mooi weer zonder Kachel of Airco niet op 130 maar 157 Km.

Wel gaat deze VW EV set op max.30 Km als de accu te leeg is, en dan binnen 20 km aan de lader!
Verder maken vele de fout door tot onder 20% leeg te rijden en weekje later te laden.
Houd een Accu pack altijd boven de 40% voor de levensduur las ik in MG EV instructie.

Dus mijn advies; Meet alle Cellen en de slechtste vervangen...
Vooral omdat ze in Serie staan.....

Maar met Airco en verwarming + stoel verwarming en ramen ontdooien hou ik ook maar 94 Km over!
Van 157 naar 94 is wel 1/3 minder!
Mijn A2 EV is eigenlijk een sloop diesel met 100% Techniek van 1e VW Up versie.
Dus motor, lader en regelappartuur en Dashboard.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 dec 2021, 21:03 2 x

Mooi werk Peter, mooi om te zien dat je hem zo ver wel door hebt inmiddels. Ik ben inmiddels ook iets verder met het aansturen van de E-turbo. Zal er even een eigen draadje voor maken.

Jos.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2523
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 jan 2024, 14:45 6 x

We hebben een BMW i3 aangeschaft waarmee we ca 300 km kunnen rijden (en snelladen indien nodig). Daarom, met toch wel wat spijt, afscheid genomen van de A2e. Dat was wel de auto die me overtuigde van de voordelen van elektrisch rijden. En daar gaat ie...

unnamed.jpg
unnamed.jpg (1.25 MiB) 1424 keer bekeken
Duckman
Audi A2 clublid
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 jun 2021, 12:53
Locatie: Zutphen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 jan 2024, 15:38 0 x

Best vlot verkocht dan nog!
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2523
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 jan 2024, 12:04 1 x

Ja, er waren binnen een week 3 serieus geïnteresseerden... (dus misschien toch te goedkoop weg gedaan :flushed: )
Plaats reactie