achteruitrij camera

Projecten, modificaties en accessoires.
Plaats reactie
bram
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 jan 2025, 16:27 0 x

At mods - topic kon ook in 'exterieur' maar besloot toch hier te plaatsen--

Ik vond niet meteen in het forum of anderen hier al aan dachten (behalve het topic over sensoren)

Google hielp me aan deze producten > https://www.auto5.be/nl/p/tx-171-nummer ... 51962.html
> https://www.bol.com/be/nl/p/cl-chlin-so ... oductTitle en > https://jgparts.nl/achteruitrijcamera-s ... ken-camera
Aangezien ik helemaal niet onderlegd ben in automechanica/electronica dacht ik dat het een hopeloze zaak was om iets dergelijks in te bouwen in een auto uit 2001, ten eerste omdat de A2 geen bestaande digitale controle unit heeft, en ook omdat ik dacht dat je voor deze aftermarket producten toch de ingebouwde aansluiting nodig had voor de video.

Maae er bestaan dus draadloze achteruitrijcamera's, ofwel op accu, ofwel op zonnepaneeltjes, ofwel via de ansluiting van het achteruitrijlichten.

Mijn vraag is dus, heeft iemand ervaringen met deze "producten na verkoop", heeft iemand ervaring met deze in te bouwen, en/of advies?
Eén van de opties hierboven lijkt me interessant qua prijs, maar deze gebruikt dus de aansluiting van het achteruitrijlicht - geen idee of deze functie dan ook de bluetooth verbinding aanstuurt (maw of de app op standby staat tot deze signaal krijgt Het voornaamste is echter of dit makkelijk te doen is, of je extra onderdelen nodig hebt (splitser) en of je dn genoeg stroom hebt voor beide (licht en camera).
Tips, advies?
marcoa2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 jan 2025, 20:39 0 x

mijn advies zou zijn koop gewoon iets wat op je boordspanning werkt. ergens bestaande geschakelde 12v aansluiting aftakken en een extra steekzekering van bv 3 ampere ertussen ( als dit al niet in camera of cameraaansluiting zit...)
de reden is eigenlijk dat alles in auto met aparte accu niet echt veilig is, auto word bv erg heet van binnen in de zon, en mijn ervaring met dit soort van zonnepaneeltjes met accucel dat het gewoon snel kapot gaat. of de zon schijnt niet en het werkt dan gewoon niet op het moment supreme :s
marcoa2
Audi A2 clublid

03 jan 2025, 20:49 0 x

p.s dit soort cameraas gebruiken zo weinig stroom dat je je geen zorgen hoeft te maken of dat wel erbij kan
bram
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 jan 2025, 17:20 0 x

marcoa2 schreef:
03 jan 2025, 20:39
mijn advies zou zijn koop gewoon iets wat op je boordspanning werkt. ergens bestaande geschakelde 12v aansluiting aftakken en een extra steekzekering van bv 3 ampere ertussen ( als dit al niet in camera of cameraaansluiting zit...)
de reden is eigenlijk dat alles in auto met aparte accu niet echt veilig is, auto word bv erg heet van binnen in de zon, en mijn ervaring met dit soort van zonnepaneeltjes met accucel dat het gewoon snel kapot gaat. of de zon schijnt niet en het werkt dan gewoon niet op het moment supreme :s
Bedankt voor je reactie!

Zoals ik het begrijp zijn er twee 'draadloze ' systemen, het één waarbij de camera stroom krijgt maar de video doorstuurt via bluetooth oid, het andere waarbij er ook draden nodig zijn voor de beelden.
Deze laatste optie lijkt me een ingrijpende actie, aangezien er op de A2 toch waarschijnlijk geen draden klaarliggen tot achterin.

Als je zegt 12v aansluit aftakken, bedoel je dan aan de achterkant (bumper?) of een draad doortrekken van dash?
Ik wil ergens als het kan vermijden om dingen te laten openbreken (en dan kan ik het misschien zelf), daarom dat de draadloze verbinding me interessant leek
marcoa2
Audi A2 clublid

04 jan 2025, 21:08 0 x

ik ben er (nog) te weinig bekend mee hoe de kabelboom achterin precies loopt.. in ieder geval zou ik een contactgeschakelde plus pakken, kwestie van nameten draadboom bij achterlichten etc waar spanning op komt te staan.
(geen permanenete spanning pakken omdat dat je accu weer kan leegtrekken bij stilstand. het kan natuurlijk wel maar dan zou je er een schakelaar tussen moeten zetten,lijkt me nogal omslachtig.)
als de camera op kentekenplaat komt zou ik gewoon simpel de draden pakken die naar kentekenplaatverlichting lopen.
dan hoef je verder helemaal niets te doen als je met bluetooth app werkt. ook geen draden naar dachboard.
de camera werkt dan wel alleen als je stadslicht/dimlicht aanzet. dat zou dan evt weer een nadeel kunnen zijn.
Plaats reactie