Nieuwste led-verlichting

Projecten, modificaties en accessoires.
Audi_gekkie

28 dec 2012, 00:02 0 x

In onderstaand overzicht zie je goed waar halogeen, led en HID (xenon) staan in de tabel.
erikvb

28 dec 2012, 20:26 0 x

Niet helemaal dezelfde set, maar hetzelfde principe: http://www.3-liter.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=5572

Ik hoop dat je daar wat mee kunt.
erikvb

28 dec 2012, 20:31 0 x

Ik zag laatst bij het tv programma blik op de weg dat er een wagen van de weg werd gehaald die aan de voorkant ledverlichting had aangebracht en het zag er heel netjes uit. Maar schijnbaar mag je dat zomaar niet aanbrengen. Mij te herinneren moet het lampen zijn met een bepaalde code. Het was een vrouwelijke bestuurder en die had geluk dat ze niet meteen een bon kreeg maar moest het de zelfde dag nog laten verwijderen op straffe van een fikse bon als ze haar met die verlichting weer tegen kwamen! Ik wil maar zeggen, pas op met wat wel en niet mag, bonnen heb je zo te pakken op de dag van vandaag!

Groet,

Sjors
LED dagrijlichten ipv mistlampen is toegestaan.

De wijze van schakelen is binnen de regelgeving APK geen controlepunt, dus als ze geschakeld zijn in combinatie met dimlichten kan het voertuig niet op dit punt worden afgekeurd.
Dagrijlichten behoren in principe via het contact te worden geschakeld. Ze behoren een grotere lichtopbrengst te hebben dan stadslichten, zodat de zichtbaarheid van het voertuig overdag wordt bevorderd. Zie de begrippen dagrijlicht en stadslicht in de Algemene bepalingen van de Keuringseisen (afdeling 3 Regelgeving APK).
De gebruikerseis van het schakelen wordt wel gehandhaafd door de politie. Hierbij mogen de dagrijlichten via het contact of de stadslichten zijn geschakeld. Als dagrijlichten bij het inschakelen van de dimlichten minder sterk gaan branden en daardoor functioneren als stadslichten, is dit toegestaan tijdens een APK-keuring.
Een auto welke is voorzien van (achteraf ingebouwde) dagrijlichten moet aan de volgende eisen voldoend:
-Een voertuig mag zijn voorzien van twee dagrijlichten, de dagrijlichten vallen onder de
toegestane lichten, artikel 5.*.57. De lichten mogen uit meerdere lichtbronnen zijn
opgebouwd.
-De kleur moet wit zijn, artikel 5.*.59, hierbij worden de desbetreffende lichten ingeschakeld.
-De dagrijlichten moeten deugdelijk zijn gemonteerd de glazen mogen niet zodanig zijn
beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de
functie nadelig wordt beïnvloed, artikel 5.*.59a.
-De lichtsterkte en grootte moeten nagenoeg gelijk zijn, hierbij worden de desbetreffende
lichten ingeschakeld, artikel 5.*.59a.
-De dagrijlichten mogen niet meer dan 50 centimeter naar binnen zijn geplaatst t.o.v. het
breedste punt van het voertuig, artikel 5.2.61.
-En de dagrijlichten mogen niet knipperen, artikel 5.2.64.
Als beide dagrijlichten na inschakelen niet gaan branden mag er op dit punt niet worden afgekeurd. Zijn immers toegestane lichten en geen verplichte verlichting. Er moet wel worden gecontroleerd op deugdelijk bevestiging.
Voor mistvoorlichten gelden dezelfde eisen, het enige verschil is dat de kleur van mistvoorlichten ook geel mag zijn.
Als de mistvoorlichten beide dus niet branden en daarbij beplakt of beschadigd zijn, is dat geen afkeurpunt. Overigens geldt dat als een verlichtingornament is bewerkt, alleen het lichtdoorlatende gedeelte van het verlichtingsornament wordt beoordeeld. Als het verlichtingornament buiten het lichtdoorlatende gedeelte is beplakt of voor 100% is bewerkt, is dat geen afkeurpunt.
Dit geeft een iets andere interpretatie van artikel 128 uit de aanvullende permanente eisen.
Deze aspecten over verlichting worden onder andere toegelicht in de vakbladen APK keurmeester nummer 5, 17, 49, 52 en 53. Hierin vind je ook nog terug dat een reparatie van het glas met siliconenkit is toegestaan mits het lichtbeeld en de lichtopbrengst niet worden beïnvloed. Een reparatie met tape is daarentegen niet toegestaan."
Audi_gekkie

29 dec 2012, 03:15 0 x

[quote="erikvb"]Niet helemaal dezelfde set, maar hetzelfde principe: http://www.3-liter.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=5572

Ik hoop dat je daar wat mee kunt.[/quote]

Kan ik zeker wat mee!
Thkx.
outdoor

02 jan 2013, 21:11 0 x

Hallo Audi-gekkie,
Ik ben ook bezig mijn nieuw aangeschafte originele mistlampen te voorzien van DRL lampen of eigenlijk leds. IK heb daarvoor een setje op e-bay gekocht van het merk dectane. Zie ook de foto. Deze zijn 90mm en passen perfect in de mistlampen. Er zit een schakeling bij welke er voor zorgt dat ze aangaan op contact en dimmen bij inschakelen van het dimlicht.
Ik heb ze nog niet ingebouwd maar zo gauw het beter weer wordt gaat het gebeuren. Misschien dat ik er een how-to van maak ;)
outdoor

02 jan 2013, 21:30 0 x

Hier nog 2 foto's van de DRL geplaatst in de mistlamp.
Audi_gekkie

03 jan 2013, 01:30 0 x

Hoi Outdoor,

Het lijkt wel op de lampen gemaakt zijn voor de A2!
Het plastic omhulsel is zo ze uit de verpakking komen? Dit is op de foto zo te zien identiek aan wat in de A2 zit.
Mijn reden om ze te vervangen is ook omdat de huidige lampen matglas hebben door die vele km's boven het wegdek.

Ben heel benieuwd naar het inbouwen.
Eindelijk iemand die het aandurft
Graag een topic hiervoor starten!

Heb je gekocht bij?
http://www.ebay.nl/itm/LED-Tagfahrlicht ... 51a399fd83
Ben_3L

03 jan 2013, 17:59 0 x

Dat lijkt me een interessant setje! Ik ben al lang op zoek naar een oplossing om mijn (momenteel niet eens aangesloten) mistlampen als dagrijverlichting in te kunnen zetten. Dit setje lijkt me daar ideaal voor!

Wat Audi-gekkie zegt, heel interessant
Audi_gekkie

04 jan 2013, 13:55 0 x

Het lastigste lijkt mij hoe dit setje aan te sluiten.
Hoe te bedienen met de standaard lichtschakelaar op je dash.
De stadslampen mogen niet branden als je gebruik maakt van de drl's.
outdoor

04 jan 2013, 17:47 0 x

Is geen probleem. Bij dit setje is een schakeling geleverd die je aansluit over je bestaande verlichting. Er komt dan geen extra schakelaar bij behoudens je bestaande verlichtings schakelaar. De schakeling zorgt ervoor dat wanneer je de auto start (let op "start". alleen op contact is niet voldoende!!) de DRL gaat branden. Wanneer je de standaard verlichting inschakelt zal de DRL in de dimstand gaan. Wettelijk is voorgeschreven dat DRL niet samen met andere verlichting geschakeld mag zijn tenzij gedimd. De meeste aftermarket DRL setjes gaan uit bij inschakeling van de standaard verlichting. Deze dus in dimstand.
Zal kijken of ik de schakeling erbij kan zetten. (ff scannen. als het lukt. rare printer/scanner namelijk ;) )
Plaats reactie