De dagrijverlichting (drl)

Projecten, modificaties en accessoires.
Audi_gekkie

07 sep 2013, 02:59 0 x

Is dit wat YellowFellow? Of is dit veel te prijzig?
http://www.drled.nl/nl/52-drl-kabelset.html
Audi_gekkie

07 okt 2013, 01:21 0 x

YellowFellow

De drl heb je geschakeld met een 5-polig relais.
Ik had je al eens een privemail gestuurd, maar helaas geen reaktie.

Kun je aan de hand van een schema laten zien hoe je dit aangesloten hebt incl. de schakelnummers?
Je zal er mij en vele forumleden blij mee maken. :D
Audi_gekkie

15 okt 2013, 00:04 0 x

YellowFellow heeft mij een aantal reacties gegeven en mij is het wel duidelijker geworden.
Waarvoor dank!

Voor de zekerheid, kan iemand bevestigen of de onderstaande aansluiting correct is?
De aansluiting naar de drl's (bestaande mistlampen) gaan dan naar de bedrading van de mistlampen op de lichtschakelaar.
De drl's moeten doven bij inschakeling van stadslicht en uiteraard ook dimlicht, maar moet het wel weer doen bij inschakeling van de mistlampen.
Audi_gekkie

16 okt 2013, 20:51 0 x

Vanmiddag wat voorbereidend werk gedaan.
Lichtschakelaar gedemonteerd en met een multimeter bekeken wat elke draad voorstelt.

1 geschakelde + (via contactslot)
2 geschakelde + (via contactslot)?
3 dagrijlampen
4 dimlicht?
7 dimlicht
8 mistlampen voor
9 mistlamp achter
13 stadslicht of achterlichten?
14 stadslicht of achterlichten?
15 continue +
16 kentekenverlichting/dashboardkastje
17 stadslicht?

Heel veel draden zijn dubbel, maar op die nummers kreeg ik spanning bij bijv. inschakelen dimlicht 4 en 7.
Hoe het precies zit weet ik niet.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 okt 2013, 16:39 0 x

Wij hebben nog geen mistlampen en aanstaande maandag ga ik deze inbouwen maar dan met als primair doel het realiseren van DRL. Heb een set after-market mistlampen gekocht omdat de originelen te duur zijn. Daar ga ik een set DRL's inbouwen die exact dezelfde diameter heeft als het huis van de mistlamp.

De lampen worden aangesloten op de geschakelde plus en de dimlichten. Zodra het contact wordt ingeschakeld zonder dimlichten aan, dan branden de lampen in de DRL stand. Worden de dimlichten ingeschakeld, dan zorgt het signaal van de dimlichten voor het dimmen van de DRL's. Dit is een toegestane combinatie. Het is namelijk wettelijk voorgeschreven dat de DRL's bij het inschakelen van het dimlicht uitgeschakeld of gedimd moeten worden.

Ik ga het inbouwen helemaal vastleggen en zal dit als verslag aanbieden. Wie weet kan ik er andere forumleden ook blij mee maken.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Audi_gekkie

17 okt 2013, 17:56 0 x

Ik wil ze schakelen via de stadslampen, want naar mijn mening mogen stadslampen en drl's ook nooit samen branden=apk afkeur.
Uiteraard branden ze dan ook niet samen met de dimlichten.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 okt 2013, 21:46 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Ik wil ze schakelen via de stadslampen, want naar mijn mening mogen stadslampen en drl's ook nooit samen branden=apk afkeur.
Uiteraard branden ze dan ook niet samen met de dimlichten.[/quote]
Ik heb het nog even nagezocht en het is inderdaad wettelijk niet toegestaan dat de DRL samen met een van de andere lichten brandt, tenzij in gedimde stand. Ook op het aansluitschema van de DRL staat dat heel duidelijk aangegeven en betekent dat die regelgeving mogelijk Europees is vastgelegd.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
TR250

19 okt 2013, 15:36 0 x

Om maar niet een nieuw onderwerp aan te maken, en niet al te veel verschillende onderwerpen te maken. Borduur ik hier even op voort.

Mijn nieuwe aanwinst (precies dezelfde als mijn total loss verklaarde A2 3L) heeft een dagrijverlichting, waarbij mijn dimlicht altijd brandt, aangelegd door een "hobbyist", achter de lichtschakelaar zitten de draden die op 1 en 7 zitten met elkaar verbonden d.m.v. een knijpdingetje die in beide draden drukt. Nu wil ik deze zogenaamde optie dus niet, en dacht gewoon het knijpdingetje te verwijderen en de draden weer te isoleren. Logisch toch????

Als ik dat probeer doet mijn dimlicht helemaal niets meer, mijn groot licht en mijn stadsverlichting werken zoals het zou moeten.

Weet iemand wat ik vergeet, moet controleren of niet goed gedaan heb!
Audi_gekkie

19 okt 2013, 15:42 0 x

Lijkt mij correct.
Ik ben er deze post mee begonnen:
http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/Tagfahrlicht
Ronald

19 okt 2013, 16:01 0 x

Hans-Jan, die handleiding zou ontzettend welkom zijn! Ikzelf heb net als jij via Jan een A2 uit Duitsland gehaald, en het enige wat ik er nog aan wil doen is het inbouwen van DRL die uitgaan wanneer dimlicht wordt ingeschakeld. Ook ik vind het belangrijk dat alle opties die achteraf worden ingebouwd 'als zijnde origineel' moeten zijn. Mijn auto is trouwens al wel uitgerust met mistlampen, hopelijk maakt dat het inbouwen van DRL wat makkelijker.
Plaats reactie