De dagrijverlichting (drl)

Projecten, modificaties en accessoires.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 okt 2013, 01:08 0 x

Heel in het kort de resultaten van een dag klussen aan onze 'Chiquita'. Doel was inbouwen van mistlampen met DRL. Ik zal er nog een volledig verslag van maken, maar bijgaand alvast het resultaat. Laat je niet misleiden door de rare vlekken in de DRL lampen onderin, dat is tekst in het glas waar het licht door de camera anders is opgepakt. In real life is het allemaal picco bello in orde! :mrgreen:

Het overgrote deel van de klus bestond uit het zoeken naar een geschikte geschakelde plus in het motorcompartiment. Na contact met de Audi dealer werd ons toch dringend geadviseerd om niets af te tappen, maar gebruik te maken van de voorzieningen in de zekeringenkast. Dat betekent dat er een draad door de thule van de kabelboom moet worden getrokken en zonder het juiste gereedschap bleek dat toch een flinke uitdaging. Uiteindelijk is het toch gelukt. Bij het loshalen van de lichtschakelaar bleek de onze in het verleden ook te zijn doorgelust op pin 3 en 7. Vermoedelijk in de periode dat de auto in Oostenrijk heeft rondgereden. Ik heb de geschakelde plus van pin 2 gehaald, die is normaal gesproken ook voor de mistlampen bestemd. De draad die het dimmen van de DRL's forceert is aangesloten op de paars/zwarte draad van de stadslichten achter op de koplamp.

En dan ziet het er uit als onderstaande, ik ben dik tevreden. Morgen de kap onder het dasbhoard weer monteren en de kabels goed vastzetten en hopen dat we er storingsvrij van kunnen genieten! Mijn vrouw is er in elk geval heel blij mee en de auto ziet er met de mistlampen een stuk beter uit. :D
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Pocoloco

22 okt 2013, 01:13 0 x

Ziet er keurig uit HansJan ,goed te zien het verschil als het dimlicht aan gaat.
Audi_gekkie

22 okt 2013, 02:50 0 x

Super Hans Jan,

Ik heb het voordeel dat de auto al mistlampen heeft, dus is het een kwestie om een relais tussen te zetten voor drl's.
Ik ben benieuwd of het schema die ik heb geplaatst overeenkomt met hoe jij het hebt aangesloten.

Heb je de drl's wel 100% branden met je stadslichten?
Dit is naar mijn mening een APK afkeurpunt.
Audi_gekkie

22 okt 2013, 03:08 0 x

Betekenis nummers op lichtschakelaar (mede door koop9) Bedankt koop9! :D

1 geschakelde + (via contactslot), voor dimlicht
2 geschakelde + (via contactslot), voor mistlampen voor en achter
3 dagrijlampen
4 grootlichtschakelaar/koplamp hoogteverstelling/koplampsproeiers
5 deze wordt niet gebruikt, ook niet bij origineel dagrijlicht, geen idee wat ze hiermee doen....
6 schakelt bij origineel dagrijlicht de stads-,achter- en kentekenlichten aan
7 dimlicht
8 mistlampen voor
9 mistlamp achter
10 aarde/massa -pool voor de verlichtingslampjes en controlelampjes mistlampen in schakelaar
11 zelfde als 5
12 zit er niet op (volgens schema... ik heb dit niet visueel gecontroleerd)
13 parkeerlichten links
14 parkeerlichten rechts
15 continue + plus voor stads- achter- en kentekenlicht
16 kentekenverlichting/dashboardkastje
17 stadslicht plus voor de verlichtingslampjes en controlelampjes mistlampen in schakelaar

Om gebruik te kunnen maken van drl's dient men een nc-relais (normaly closed).
Het is raadzaam om een zekering tussen de geschakelde + nr. 2 en het relais te monteren.
HansJan
Moderator

22 okt 2013, 09:50 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Super Hans Jan,

Ik heb het voordeel dat de auto al mistlampen heeft, dus is het een kwestie om een relais tussen te zetten voor drl's.
Ik ben benieuwd of het schema die ik heb geplaatst overeenkomt met hoe jij het hebt aangesloten.

Heb je de drl's wel 100% branden met je stadslichten?
Dit is naar mijn mening een APK afkeurpunt.[/quote]
Omdat mijn auto geen mistlampen had, de bijbehorende lichtschakelaar ontbreekt én deze DRL een dimfunctie kent, was het aansluiten een relatief simpele ingreep zoals ik die beschreven heb. Een relais heb ik dan ook niet gebruikt. Zal het schema bij de beschrijving plaatsen.

Zoals ik beschreef is de dimdraad op de stadslichten aangesloten. Zodra die ingeschakeld worden dimmen de DRL's en daarmee exact conform wetgeving.

Vragen daarmee beantwoord? :-)

Is het verder niet handig om een topic aansluitschema lichtschakelaar te maken onder Howto's? Maakt het vinden van de informatie een stuk eenvoufiger ...
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Audi_gekkie

22 okt 2013, 13:36 0 x

HansJan, ja heel goed.
De drl's moeten gedimt zijn bij aanzetten van de stadslichten.

Om de aansluiting van drl's in de rubriek Howto te zetten is een heel goed idee.
Echter ik ben eerlijk gezegd dit topic begonnen met de bedoeling om van bestaande mistlampen drl's te maken. :)

Maar dan maken we gewoon twee topics hierover.
Eén als je mistlampen hebt en één waarbij deze niet aanwezig zijn.
Ons forum-lid Outdoor had achteraf ook drl's gekocht.

topic1971.html?start=30
HansJan
Moderator

22 okt 2013, 15:18 0 x

[quote="Audi-gekkie"]HansJan, ja heel goed.
De drl's moeten gedimt zijn bij aanzetten van de stadslichten.

Om de aansluiting van drl's in de rubriek Howto te zetten is een heel goed idee.
Echter ik ben eerlijk gezegd dit topic begonnen met de bedoeling om van bestaande mistlampen drl's te maken. :)

Maar dan maken we gewoon twee topics hierover.
Eén als je mistlampen hebt en één waarbij deze niet aanwezig zijn.
Ons forum-lid Outdoor had achteraf ook drl's gekocht.

topic1971.html?start=30[/quote]
Ik heb mijn installatie afgestemd op de producten die Outdoor had gebruikt. ;-) Zijn laatste A2 stond nl. bij Jan Eenink te koop en zodoende was ik ervan op de hoogte. Ik ben erg blij met zijn voorwerk, want het is een geweldige combinatie!

Terug op de topics onder Howto: laten we ze aanmaken met bijv. de titels "Mistlampen vervangen door DRL" en "Mistlampen in combinatie met DRL"? En dan een intro per Howto maken wat de bedoeling is en dan in stappen beschrijven hoe het is gerealiseerd. Ik zou daarnaast een apart topic maken voor "Aansluitschema lichtschakelaar" en daar naartoe laten verwijzen in beide topics. Ook wil ik een apart topic aanmaken voor het demonteren van de lichtschakelaar. Het is een klein weetje, maar dan is de informatie zoveel eenvoudiger terug te vinden.

Mijn ideale informatievoorziening zou zijn een WiKi oplossing zoals op a2-freun.de, want dat werkt echt briljant. Informatie op dit forum kom ik namelijk heel versnipperd tegen. Maar dat had ik eerder ook al gemeld.
TR250

22 okt 2013, 22:19 0 x

[quote="koop9"]lees jij wel?

ontkoppel de draden en set er een nwe schakelaar in.
het kan haast niet anders dan dat je licht schakelaar defect is en dat men daarom de draden hebben veranderd.[/quote]

[quote="HansJan"]@TR250:lees even de reactie van koop9 op pagina 4 van dit topic. Daar staan de noodzakelijke tips om tot een goed oordeel te kunnen komen. Als de schakelaar defect is, dan is dit een optie voor je:

http://www.ebay.de/itm/Original-Audi-A2 ... 1064626905[/quote]

Koop9 & HansJan; allebei hartelijk dank voor de gegeven tips en adviezen, ik had inderdaad niet goed gelezen, en mijn lichtschakelaar was ook echt overleden, dus heb ik een nieuwe er in gezet (wel met een D op het einde want ik heb geen mistlampen). Nu doet alles het weer zoals het ooit bedoeld was!
Audi_gekkie

23 okt 2013, 03:08 0 x

@HansJan
Prima voorstel!

Als ik het eenmaal weet is het voor mij geen probleem een HowTo te maken, maar helaas ben ik niet thuis in elektriciteit.
Met het opgegeven rijtje welke pinnummer waar voor bedoelt is kom ik er nog niet uit :oops:

Moet ik nou de volgende nummers gebruiken i.c.m. de door mij eerder aangegeven relais?

2 geschakelde + (via contactslot), voor mistlampen voor en achter
8 mistlampen voor
10 aarde/massa -pool voor de verlichtingslampjes en controlelampjes mistlampen in schakelaar
15 continue + plus voor stads- achter- en kentekenlicht

LET OP: ik weet dus niet of de volgorde van de nummers op het relais en de nummers van de lichtschakelaar correct zijn!
Wie helpt :?: :?:
HansJan
Moderator

23 okt 2013, 16:07 0 x

Het demonteren van de lichtschakelaar wordt hier reeds behandeld, we hoeven er dus geen nieuw topic van te maken:

topic1855.html

Wel kunnen we in dit tooic het aansluitschema toevoegen. Misschien moet het topic dan worden hernoemd naar "De lichtschakelaar". Dan vinden we daar de informatie over demontage en aansluitingen.
Plaats reactie