Topran nr. 109300 +109339.?
Ik heb gister even 5 stokken gehaald, gebruikte en deze hebben een iets andere maat dan de Topran...
die klemde niet goed en kan te hoog komen bij stok eruit halen... en dan te veel Olie!
Een oude Golf, Polo, Ibiza of Fabia gaat nog 30 jaren mee... en die breken nooit af als bij onze
buig het oude plastic bij de A2 door die bochten!
Een A2 stok moet je op de juiste manier erin duwen... en er zijn oranje met platte breekbare en andere zwarte die ik haat wegens aflezen met bolletjes.
Die met draad erin en bolletjes breken nooit en zitten meestal in de BBY en nieuwere van na Juli 2002 gemaakte blokken!
Met een keukenrol even erop en je ziet dan wel hoe hoog de olie kwam.
maar stok eruit, schoonmaken en na 10 minuten koud of 5 minuten warm wachten tot de buis leeg is gelopen voor betrouwbaar meten is wel lang wachten.
Kap eraf gaat sneller....
Maar de Topran is dubieuze imitatie die niet goed op dikte is dus lastiger betrouwbaar monteren helaas...
Aanschaf 2e oliepeilstok
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
- stefan74
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Bij mij werkt het goed, de trechter klemt heel erg goed, vandaar dat deze er ook zo moeilijk opging. De peilstok klemt echter ook krachtig in de trechter, en aangezien ik flink wat glijmiddel/motorolie heb gebruikt bij het plaatsen zorg ik er voor dat ik eens in de zoveel keer de boel weer even goed aandruk bij het terugplaatsen vd peilstok, gewoon voor de zekerheid, maar Ik voel eigenlijk nooit dat de trechter omhoog is gekomen.eekhoorntje schreef: ↑03 okt 2020, 10:02Topran nr. 109300 +109339.?
Ik heb gister even 5 stokken gehaald, gebruikte en deze hebben een iets andere maat dan de Topran...
die klemde niet goed en kan te hoog komen bij stok eruit halen... en dan te veel Olie!
Een oude Golf, Polo, Ibiza of Fabia gaat nog 30 jaren mee... en die breken nooit af als bij onze
buig het oude plastic bij de A2 door die bochten!
Een A2 stok moet je op de juiste manier erin duwen... en er zijn oranje met platte breekbare en andere zwarte die ik haat wegens aflezen met bolletjes.
Die met draad erin en bolletjes breken nooit en zitten meestal in de BBY en nieuwere van na Juli 2002 gemaakte blokken!
Met een keukenrol even erop en je ziet dan wel hoe hoog de olie kwam.
maar stok eruit, schoonmaken en na 10 minuten koud of 5 minuten warm wachten tot de buis leeg is gelopen voor betrouwbaar meten is wel lang wachten.
Kap eraf gaat sneller....
Maar de Topran is dubieuze imitatie die niet goed op dikte is dus lastiger betrouwbaar monteren helaas...
En als je de part nr's googled wil google je nog wel eens naar een iets ander type doorlinken, altijd goed checken of je naar exact dezelfde zit te kijken ,welke je nodig hebt.
Ik ken het olieverbruik van mijn auto na ruim 7 jaar ondertussen wel, durf bij wijze van spreken bijna blind bij te vullen aan de hand van seizoen, aantal gereden km's en of het korte ritjes zijn geweest of snelweg km's.
Bij wijze van spreken hé, ik peil natuurlijk altijd wel.
Je hebt volgens mij wel een stuk of 10/15 verschilllende merken aftermarket stokken en trechters.
Vraag me af of ze niet allemaal uit dezelfde fabriek komen.
Heb gewoon de goedkoopste besteld. Maar had ook Febi of Valeo kunnen krijgen.
Als de originele op de helft staat, staat de 2e ook op de helft. Alleen bij max of min zit er een minimaal verschil in, wat volgens mij veroorzaakt wordt door het feit dat de wagen bij het peilen, voor mijn huis, nooit helemaal 100% waterpas staat , en de beide peilstokken op 2 verschillende plaatsen in het blok meten.
Ik ga binnenkort weer een originele peilstok bestellen voor achter de serviceklep.
Kan er eentje voor 14 euro regelen. Hoop dat dit de zwarte is ,sterker maar slechter afleesbaar.
En trouwens nog een puntje voor diegenenen die het plastic afdop deel 'even' willen verwijderen van de 2e peilstokplaats ; niet aan trekken als je geen extra peilstok gaat plaatsen. Deze is na vele jaren zeer bros en breekbaar geworden, en gaat meteen kapot als je er kracht op uitoefent ; waardoor je dus wel verplicht wordt om een peilstok met trechter te plaatsen.
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Aanvulling;
rd
Ik heb 5 gebruikte gehaald op de sloperij... en 2 verschillende merkloze, 1 Topran, 1x Seat en 1x Skoda logo...
Ik zag alleen een nummer en de Topran bleek dat te zijn.
Zowel trechter iets dikker en hij klemde erg stevig.. ik heb dat opgeschuurd zodat deze nu makkelijker gaat, de schuifmaakt gaf op beide delen 0,1 mm grotere aan.. net genoeg voor makkelijk of hard moeten persen en in olie moeten zetten.
Op de sloperij kwam met de peilstok namelijk ook gelijk de trechter mee.!
Verder de Originele, ik zie wel vaker een knikje in de slang door fout aandraaien inbus onderkant!
Bij die vastdraaien kan de slang mee draaien en knik geven en dan moeilijker prikken en eerder afbreken...
Bij die Inbus onder dus even voortaan de slang goed vasthouden en dus met 2 handen werken graag.
rd
Ik heb 5 gebruikte gehaald op de sloperij... en 2 verschillende merkloze, 1 Topran, 1x Seat en 1x Skoda logo...
Ik zag alleen een nummer en de Topran bleek dat te zijn.
Zowel trechter iets dikker en hij klemde erg stevig.. ik heb dat opgeschuurd zodat deze nu makkelijker gaat, de schuifmaakt gaf op beide delen 0,1 mm grotere aan.. net genoeg voor makkelijk of hard moeten persen en in olie moeten zetten.
Op de sloperij kwam met de peilstok namelijk ook gelijk de trechter mee.!
Verder de Originele, ik zie wel vaker een knikje in de slang door fout aandraaien inbus onderkant!
Bij die vastdraaien kan de slang mee draaien en knik geven en dan moeilijker prikken en eerder afbreken...
Bij die Inbus onder dus even voortaan de slang goed vasthouden en dus met 2 handen werken graag.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
- stefan74
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Zodra je een klusje hebt waarbij je in de buurt van de geleidingslang van de originele peilstok komt (hitteschild, oliedruksensor, lambda, oliefilter, dynamo enz.) zou ik de peilstok er eerst uit halen voor je begint.eekhoorntje schreef: ↑04 okt 2020, 16:30
Ik heb de laatste keer met het vervangen van de dynamo een beetje kracht moeten uitoefenen op deze geleidingslang wat resulteerde in (voor de zoveelste keer) een afgebroken puntje van de peilstok.