De dagrijverlichting (drl)

Projecten, modificaties en accessoires.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 jul 2013, 22:28 0 x

en nou maar hopen dat je reflectoren niet dof worden boven de xenon.... veel voorkomend probleem bij achteraf xenon.
heb al eens een auto moeten afkeuren erop....
googel maar eens op ¨reflector ingebrand door xenon¨
door te grote hitte die de standaard reflector niet aankan. hou het even in de gaten, precies boven de lamp vormt zich dan een doffere plek op de reflector. mocht het gebeuren dan zou ik de kapjes achterop los halen om te koelen. niet ideaal maar anders geeft je mooie xenon straks minder licht dan standaard H7 en kans dat het lichtbeeld slecht is of verstrooid licht verspreid en afgekeurd word... :s hock:

staat wel goed overigens!! 8-)
(dus ik zeik het niet af ! begrijp me goed aub)
Audi_gekkie

22 jul 2013, 19:19 0 x

[quote="YellowFellow"]Om de mistlampen als DRL's te schakelen heb ik een kleine aanpassing gedaan aan de bedrading achter de lichtschakelaar. Een normally closed relais verbindt de kontakt-plus direct door naar de mistlampen, dus zodra het contact aan gaat branden ze. Echter, als de dimlichten worden ingeschakeld, bekrachtigd het relais, wat zorgt dat de doorverbinding afvalt, wat zorgt dat de mistlampen weer uit gaan.[/quote]

Ziet er super uit!
Maar nu in Jip & Janneke-taal.
Uitgaande van de foto's op de link in het begin van de topic.
Welk nummertje moeten we verbinden om dit te realiseren?
Heb je geen foto van hoe jij het hebt?

PS. Ik wist niet dat er al 50W leds waren voor autoverlichting :s hock:
Audi_gekkie

23 jul 2013, 01:31 0 x

[quote="koop9"]en nou maar hopen dat je reflectoren niet dof worden boven de xenon.... veel voorkomend probleem bij achteraf xenon.
heb al eens een auto moeten afkeuren erop....
googel maar eens op ¨reflector ingebrand door xenon¨
door te grote hitte die de standaard reflector niet aankan. hou het even in de gaten, precies boven de lamp vormt zich dan een doffere plek op de reflector. mocht het gebeuren dan zou ik de kapjes achterop los halen om te koelen. niet ideaal maar anders geeft je mooie xenon straks minder licht dan standaard H7 en kans dat het lichtbeeld slecht is of verstrooid licht verspreid en afgekeurd word... :s hock:

staat wel goed overigens!! 8-)
(dus ik zeik het niet af ! begrijp me goed aub)[/quote]

Fabrikant Pilot, toch zeker niet de minste geeft andere info over de temperatuur van xenon.
Lees vooral punt 7 en 11!

http://www.pilotxenon.com/?id=101

@Koop9 ik twijfel niet aan je technische kunde op auto-gebied, maar weet je dit heel zeker?
Ik hoor hier op het forum van A2-rijders met xenon ook geen problemen.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

23 jul 2013, 22:10 0 x

ik hoop dat het bij de A2 goed gaat.
misschien is deze koplamp er beter tegen bestand of zijn de leverbare setjes nu beter dan een paar jaar terug.
meestal zijn de koplamp reflectoren bij H4 / H7 van plastic en van xenon van metaal. bij af fabriek xenon.
wat ik de laatste jaren heb meegemaakt is regelmatig slecht lichtbeeld bij achteraf xenon, en als ik met zo´n auto in het donker reed verbaasde ik me over het slechte zicht, dit als het er al een paar jaar inzit.
door de enorme felheid van het licht of warmte verkleurde de reflector.
maar de warmte zou inderdaad minder moeten zijn met xenon maar toch is het een bekend verschijnsel en het lijkt dan toch echt door warmte te komen.....

maar de A2 is een toppertje dus gaan we van het beste uit!!
Audi_gekkie

24 jul 2013, 15:30 0 x

dit bericht kan weg
Audi_gekkie

24 jul 2013, 15:31 0 x

@YellowFellow
Nu ik er over heb zitten brainstormen snap ik het van die 50W leds.
Het zijn eigenlijk 5W leds, maar omdat het er 10 zijn rekenen ze 50W. :lol:
Een eerlijke fabrikant spreekt over bijv. 1W, 3W, 5W of 7,5W leds en niet het aantal leds keer het aantal watts. :(
YellowFellow

25 jul 2013, 00:32 0 x

[quote="Audi-gekkie"]@YellowFellow
Het zijn eigenlijk 5W leds, maar omdat het er 10 zijn rekenen ze 50W. :lol:[/quote]
Klopt, de individuele leds zijn 5W en opgedeeld in 4x2 (zijkanten fitting) en 1x2 (voorkant) lichtpunten. Samen dus 50W. Had ik ook bij één van de foto's geschreven in mijn post. Aan die berekening is niks oneerlijks toch? 10 LEDS geven namelijk 10x zoveel licht als 1 LED en gebruiken met elkaar toch ook 10x zoveel energie als 1 LED?

1 LED van 50W is onmogelijk als vervanginglamp voor een halogeenlamp, om de doodeenvoudige reden dat een halogeenlamp rondom straalt en een LED maar naar één kant. Je moet het lichtbeeld van de oude halogeen met LEDS nabootsen en daarom zitten de leds ook verdeeld over de fitting. Dat lukt niet helemaal 100% omdat de leds niet in het focale punt van de lens zitten, maar het is close enough, zeker in de mistlampen.

Overigens zitten ze er nu een kleine 2 weekjes in en ik ben echt super tevreden. Staat prachtig en bij het inrijden van parkeer garages (dagelijkse kost voor mij) hoeft ook niet steeds het licht aan en uit. Perfect zo.

Ik zag je vraag over de bedrading. Ik heb het niet opgeschreven en ik weet het uit mijn hoofd ook niet meer. Ik zal eerdaags wel ff een foto'tje maken van de lichtschakelaar en het relais en die posten.
Audi_gekkie

27 jul 2013, 03:19 0 x

[quote="YellowFellow"]Aan die berekening is niks oneerlijks toch? 10 LEDS geven namelijk 10x zoveel licht als 1 LED en gebruiken met elkaar toch ook 10x zoveel energie als 1 LED?

Ik zag je vraag over de bedrading. Ik heb het niet opgeschreven en ik weet het uit mijn hoofd ook niet meer. Ik zal eerdaags wel ff een foto'tje maken van de lichtschakelaar en het relais en die posten.[/quote]

Toch vind ik het een rare berekening.
Op website's waar ik bekend ben rekenen ze niet zo, bijv. www.xenonlamp.nl
Een gloeilamp van 120w geeft toch meer licht dan 2 lampen van 60w?
Terwijl die 2 60w lampen wel net zoveel energie gebruiken is die van 120w toch veel feller?
Of heb ik nu een zonnesteek opgelopen? :lol:

Ik kijk heel erg uit naar je foto's en verdere uitleg, want dan ga ik dit meteen ook toepassen.
YellowFellow

27 jul 2013, 12:54 0 x

[quote="Audi-gekkie"]
Een gloeilamp van 120w geeft toch meer licht dan 2 lampen van 60w?[/quote]
Nee, je zit fout met je aanname. Of dat een zonnesteek is kan ik zo niet beoordelen, maar zou best kunnen met dit weer ;)

Als je twee 60W lampen een stukje uit elkaar zet en je kijkt naar één van die 60W lampen, dan is die 60W lamp natuurlijk minder fel dan een 120W lamp. Toch brengen ze met elkaar even veel licht op als één 120W lamp. Parameters als warmte-ontwikkeling, lichtkleur, spectrum en efficiency even buitengesloten. Je hebt alleen niet 120W vanuit hetzelfde lichtpunt, maar hoe dichter je de lampen bij elkaar zet, hoe feller de gecombineerde lichtbron wordt. Licht beweegt zich namelijk in een rechte lijn, en straling van 2 lampen die heel dicht bij elkaar staan komen nagenoeg parallel aan elkaar bij je oog aan en versterken elkaar daardoor. Hoe verder de lichtpunten uit elkaar staan, hoe groter de hoek tussen beide stralen en hoe minder fel het voor je oog is. Als je een paar meter voor je auto staat dan zie je de individuele LEDS allang niet meer, en is het voor je oog dus 1 lichtpunt geworden en dan is het terecht dat de lichtopbrengst van de individuele LEDS dus wordt opgeteld.

De lichtopbrengst van een lichtbron (lamp, led, xenon, fliters etc) wordt trouwens uitgedrukt in lumen. De CREE LEDS in mijn DRL's doen volgens de fabrikant bij maximaal voltage zo'n 65 lumens per elementje bij ongeveer 5W energieopname. Zet je er dan 10 bij elkaar, dan heb je dus 10x65 lm = 650 lumens en 10x5W = 50W energieopname. Niet allemaal uit hetzelfde punt, maar in zijn totaliteit als H7 fitting dus een emissie van 650 lumens.

Dat is minder dan een H7 halogeenlamp. Die zitten rond de 900 lumens, afhankelijk van het merk en type.
Audi_gekkie

27 jul 2013, 15:21 0 x

Weer wat geleerd.
Bedankt voor je heldere (komt door het aantal lumen) uitleg! :D
Plaats reactie