EV reparatie - geslaagd
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Mijn vermoedens;
8 jaren 40.000 km dus 5000 km per jaar + nog enige tijd te koop tussen de eigenaren.
Gezien enkele nieuwe cellen vraag ik me af.... waren het matige cellen ooit geleverd of een matige BMS die enkele lege cellen zichzelf lieten vernietigen?
Als je alles goed werkende hebt, na een paar maanden nogmaals meten en is dan de Cel of BMS niet perfect want als die de cel tekort liet laden?
De zwakke net als nu bijladen en na maand nogmaals...
En nu toch alles los is, geef elke Cel een Nr... dan kun je noteren welke nieuwe of zwak waren.
Een lijstje op computer met gemeten nu, straks en over aantal maanden en de zwakke noteren.
Ik zal mijn Renault Sloperij hier niet vermelden, die hebben andere maten en komen elders wel te lezen.
En Jaapje, Lood is zwaarder, Peter heeft LifePo 4 volgens mijn.
8 jaren 40.000 km dus 5000 km per jaar + nog enige tijd te koop tussen de eigenaren.
Gezien enkele nieuwe cellen vraag ik me af.... waren het matige cellen ooit geleverd of een matige BMS die enkele lege cellen zichzelf lieten vernietigen?
Als je alles goed werkende hebt, na een paar maanden nogmaals meten en is dan de Cel of BMS niet perfect want als die de cel tekort liet laden?
En nu toch alles los is, geef elke Cel een Nr... dan kun je noteren welke nieuwe of zwak waren.
Een lijstje op computer met gemeten nu, straks en over aantal maanden en de zwakke noteren.
Ik zal mijn Renault Sloperij hier niet vermelden, die hebben andere maten en komen elders wel te lezen.
En Jaapje, Lood is zwaarder, Peter heeft LifePo 4 volgens mijn.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik begrijp uit het verhaal dat er buiten de 10 die je zelf al hebt vervangen vorig jaar er ook al 10 zijn vervangen. Dus bij elkaar ca. 20% van het totale pakket in ca. anderhalf jaar tijd.Peter_Maathuis schreef: ↑05 okt 2019, 16:24
Op 20-4-17 kocht hr K de auto en werd het kenteken LIP - OA 25 E. Deze laatste Duitse eigenaar vertelde mij, dat hij de auto voor woon-werk-verkeer (ca 15 km enkele reis) heeft gebruikt. Hij heeft een aantal cellen vervangen: in april (3 stuks) en in juni 2018 (8 stuks).
Op 5-12-18 is de auto geschorst bij km-stand 104.843 en hr K heeft dus ca 10.000 km in 20 maanden (500 km/maand) gereden.
Dus een redelijke schatting is, dat de auto sinds km-stand 65.000 elektrisch wordt aangedreven en dus rond de 40.000 km op batterijen heeft afgelegd.
De specificatie van de auto suggereert een bereik van 120 km (onder ideale omstandigheden), maar ik schat dat er in de praktijk gemiddeld om de 60 km is opgeladen. Helemaal leeg rijden en tot 100% laden is allebei niet goed voor de accu's.
Gebaseerd op de genoemde feiten en aannames lijkt mij dat de (niet vervangen) accu's zo'n 650 laad-ontlaad-cycli hebben meegemaakt.
Je krijgt toch de indruk dat het accupakket zijn/haar beste tijd heeft gehad.
Is er nog verschil in vervanging van de batterijen voorin/achterin de auto?
Hoeveel van deze Elektro-A2's zijn er uiteindelijk gemaakt? Is dat ergens te achterhalen?
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
@Peter_Audi_A2 Ik heb er pas 2 vervangen, maar verwacht dat het er ca 10 worden. Met de 11 van de vorige eigenaar is dan een kwart van de cellen vervangen.
Op het Duitse forum zijn enkele leden met een elektrische A2. Swen Streubel (LE Mobile) heeft er ook enkele omgebouwd, waaronder de mijne. Via Youtube kun je wat conversies in UK, Polen en verder oostelijk terugvinden. Mijn schatting zou zijn, dat het met 25 A2e's wel ophoudt.
@jaapje Neen, elektrische auto's rijden niet op lood-accu's: veel te zwaar en maar 25% (startaccu) tot 50% (tractieaccu) van de capaciteit is bruikbaar. Bovendien kun je lood-accu's niet snelladen (zonder ze te vernielen bedoel ik dan).
De accu's in EV's hebben altijd Lithium-gebaseerde chemie:
- Li-ion en Li-polymeer hebben de hoogste energiedichtheid maar willen nog wel eens een brandje veroorzaken; deze techniek zit in de meeste mobiele telefoons
- Li-ijzerfosfaat (LiFePO4) bevat iets minder energie per kilo accu maar is veel veiliger (ontbrandt niet)
en die laatste zie je meestal bij EV-conversies.
Deze vierkante cellen heten "prismatic", maar je hebt ook cilindervormige cellen zoals in bijv. de Tesla. De ribbels op de prismatic cellen en de ruimte tussen cilindrische cellen in een pack laat luchtcirculatie toe. Zowel voor koeling als voor verwarming nuttig.
Een cel levert een zeer constante 3,3 Volt over het werkbereik van 90% vol tot 10% vol. Dus ca 80% van de nominale capaciteit is bruikbaar.
In mijn geval zijn de cellen 60 Ah. Je hebt deze blokcellen in verschillende maten, van 40 Ah tot 400 Ah, maar steeds met nominaal 3,3 Volt. Met 86 volledig opgeladen accu's heb ik dus 86 x 3,3 x 60 = 17 kWh beschikbaar.
Op het Duitse forum zijn enkele leden met een elektrische A2. Swen Streubel (LE Mobile) heeft er ook enkele omgebouwd, waaronder de mijne. Via Youtube kun je wat conversies in UK, Polen en verder oostelijk terugvinden. Mijn schatting zou zijn, dat het met 25 A2e's wel ophoudt.
@jaapje Neen, elektrische auto's rijden niet op lood-accu's: veel te zwaar en maar 25% (startaccu) tot 50% (tractieaccu) van de capaciteit is bruikbaar. Bovendien kun je lood-accu's niet snelladen (zonder ze te vernielen bedoel ik dan).
De accu's in EV's hebben altijd Lithium-gebaseerde chemie:
- Li-ion en Li-polymeer hebben de hoogste energiedichtheid maar willen nog wel eens een brandje veroorzaken; deze techniek zit in de meeste mobiele telefoons
- Li-ijzerfosfaat (LiFePO4) bevat iets minder energie per kilo accu maar is veel veiliger (ontbrandt niet)
en die laatste zie je meestal bij EV-conversies.
Deze vierkante cellen heten "prismatic", maar je hebt ook cilindervormige cellen zoals in bijv. de Tesla. De ribbels op de prismatic cellen en de ruimte tussen cilindrische cellen in een pack laat luchtcirculatie toe. Zowel voor koeling als voor verwarming nuttig.
Een cel levert een zeer constante 3,3 Volt over het werkbereik van 90% vol tot 10% vol. Dus ca 80% van de nominale capaciteit is bruikbaar.
In mijn geval zijn de cellen 60 Ah. Je hebt deze blokcellen in verschillende maten, van 40 Ah tot 400 Ah, maar steeds met nominaal 3,3 Volt. Met 86 volledig opgeladen accu's heb ik dus 86 x 3,3 x 60 = 17 kWh beschikbaar.
- Peter_Maathuis
- Moderator
Ja, dat vraag ik mij ook af. Over het (al tamelijk bejaarde) BMS heb ik nog weinig gevonden, maar wel een (pdf-)boek erover, "BMS for large Iithium-Ion battery packs" geschreven door Davide Andrea, de ontwikkelaar van mijn BMS (en oprichter van de firma Elithion).eekhoorntje schreef: ↑05 okt 2019, 17:15...
...
Ik heb nu alle cellen opgeladen tot een redelijke spanning: 2,9 tot 3,4 Volt en meet dagelijks de spanningen en noteer die naast de waarde van de dag ervoor. Als de spanning snel daalt (meer dan enkele milliVolt per dag) dan houd ik die extra in de gaten. LiFePO4-cellen moeten een jaar zonder bijladen kunnen overleven en dus is 3 mV per dag (is 1 Volt per jaar) al te veel...
Alle cellen waren al voorzien van een nummer op het BMS printplaatje, maar ik heb de nummers ook op de cel zelf gezet. Op de reeds vervangen cellen staat de maand van vervanging genoteerd.
- Peter_Maathuis
- Moderator
Geregistreerd: Audi A2 met "brandstof" elektriciteit... en geschorst.
- kobus1978
- Audi A2 cluborganisatie
Proficiat. 

De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
- HansJan
- Moderator
Van harte, weer een uitdaging minder op de lijst
Verbruik is niet bekend maar het geluidsniveau dan weer wel. Interessant om te meten als het eindelijk zo ver is! Jij gaat er vast geen bitumen tegenaan gooien om geluid te reduceren, elke kilo is hier natuurlijk meegenomen om de actieradius zo groot mogelijk te maken

Verbruik is niet bekend maar het geluidsniveau dan weer wel. Interessant om te meten als het eindelijk zo ver is! Jij gaat er vast geen bitumen tegenaan gooien om geluid te reduceren, elke kilo is hier natuurlijk meegenomen om de actieradius zo groot mogelijk te maken

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Bernard
- Audi A2 clublid
Peter als ik je verhaal (uitleg)lees wordt ik een beetje jaloers.
Dat je dit allemaal kan top.
En dat ik er noch wat van kan leren.
Nou dacht ik misschien is dit iets om tussen de andere glimmende bolides bolides te tonen op de nternationale Automobilausstellung 2020.
Dat je dit allemaal kan top.
En dat ik er noch wat van kan leren.
Nou dacht ik misschien is dit iets om tussen de andere glimmende bolides bolides te tonen op de nternationale Automobilausstellung 2020.