AMF naar AUA motor?

Projecten, modificaties en accessoires.
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 dec 2019, 20:53 1 x

Dit topic begint 3 dagen geleden met "RDW nog vragen en hopen dat ze dit goed vinden".

Vervolgens lees ik: "Ik weet alleen niet wat de RDW gaat zeggen, strenge keuring of alles is goed en hoe lang ze zoeken!"

Een A2 ombouwen van AMF- naar AUA-aandrijving is een flinke klus. Het is slim om, als je toch alles uit elkaar hebt liggen, onderdelen preventief te vervangen. Doffe koplampen kun je polijsten om ze op te knappen, ...
Voor de meeste lezers hier is dat geen nieuws.

Mijn nog steeds niet beantwoorde vraag is: krijg je na de ombouw een kenteken en hoe lastig / duur is dat proces bij de RDW.

Dat een A2 met AUA-motor ooit is typegoedgekeurd garandeert m.i. niet dat een individuele ombouw wordt geaccepteerd. De individuele ombouw moet namelijk voldoen aan de toelatingseisen van nu, terwijl de auto ten tijde van de typegoedkeuring moest voldoen aan de toelatingseisen van toen. En die toelatingseisen zouden zomaar wat kunnen zijn veranderd in de afgelopen 20 jaar...
Ik hoop dat Jos_br gelijk heeft en er niet naar die toelatingseisen wordt gekeken (en ik zou ook geen APK bij de RDW doen) :mrgreen:

Maar vooral hoop ik dat @eekhoorntje ons in een post van 5 regels (nou ok, het is eekhoorntje, 10 regels dan) vertelt hoe hij bij de RDW is gevaren.
iKnijff
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

10 dec 2019, 22:15 2 x

jmkoole schreef:
07 dec 2019, 21:16
Auto ombouwen naar andere brandstof is hele klus. Ook moet je naar Lelystad om de auto geheel te laten keuren. Zelfs het geluidsniveau wordt gemeten. Uitvoerige keuring met bijbehorende rekening. Uiteindelijk krijg je papieren bij je auto met de nieuwe brandstof...
Handig! Een volle tank?
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 dec 2019, 22:49 0 x

Leesvoer:

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-voertuig

Quote hieruit:

Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

Het gaat om de wijziging van:

de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
Er wordt naar dit gedeelte van de website verwezen:

https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/be ... -aanvragen

Dan wordt voor de wijzigingskeuring van een auto doorverwezen naar deze pagina:

https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/be ... ragen/auto

Quote hieruit:
Eisen bij wijziging
]De wettelijke basis voor het beoordelen van een wijziging is te vinden in hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen. De RDW toetst de aspecten, die geraakt worden door de wijziging, aan de eisen zoals die golden ten tijde van de eerste toelating van uw voertuig. Dit is niet van toepassing bij een wijziging naar elektrische aandrijving en inbouw van een gasinstallatie. In dat geval wordt getoetst aan de eisen die gelden op de dag van de wijzigingskeuring. Heeft uw voertuig een datum eerste toelating van na 31 december 1997, dan toetst de RDW op:

de toelatingseisen, zoals vermeld in bijlage IV van de Regeling voertuigen, en op
permanente eisen zoals vermeld in hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen.
Als uw voertuig een datum eerste toelating van voor 1 januari 1998 heeft, dan toetst de RDW op de permanente eisen. Als u bij de wijziging van uw voertuig componenten uit een typegoedgekeurd donorvoertuig heeft gebruikt, kan de RDW besluiten om minder aspecten te beoordelen
Wat mij opvalt: bij ombouw naar gas/elektrisch wordt de auto beoordeeld naar de eisen
die gelden ten tijde van de ombouw, bij ombouw naar een reeds bestaand brandstoftype wordt
er beoordeeld naar de eisen die golden tijdens de typegoedkeuring van het betreffende type.

Wat ik me afvraag wat de datum 1 januari 1998 in het verhaal doet.
Het laatste zinnetje uit bovenstaande quote laat de RDW ruimte om strenger te keuren ...
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

11 dec 2019, 08:42 0 x

Ik ga binnenkort op E bike even langs fietsen, en vraag het de RDW medewerker die ik vaker tegen kom.
Lelystad weet, kan en mag meer dan andere, die vaak alleen invoer en APK doen. Hun antwoord zal ik hier plaatsen, nog geen keuring aangevraagd....

Bij LPG of EV ombouw moet je aan de huidige nu geldende voldoen, en ik twijfel... toen Euro 4 en nu Euro6 dus nooit haalbaar! Tenzij ik de tank weg haalde, en geen Benzine erin doe!
Op een nieuwe LPG 5 installatie haalde je de Euro 6 norm!

Dit is slechts €60,- per jaar duurder dan Benzine, schoon en wat gaat de MRB doen, de diesels kregen de roetveeg toeslag al...

Omdat beide nog Duitse registratie hebben is daar omkeuren en hier alleen invoer ook mogelijk.
Ik heb hier; €54,- ombouw, €104 invoer en nog APK erbij...voor maar 1 jaartje.
Als ik het in Duitsland laat doen is het 1x keuren, 2 jaren TUV en ze kijken minder streng en de toen geldende eisen.

De EGR vervuiling, lijkt wel een diesel... maar die AUA is ook flink vervuild.
Met inlaat verwarming voor koude start heb je geen 1x per jaar Benzine meer nodig... en de 34 liter tank verdween... Gas erin dus zelfde gewicht en plaats.

5 Alina's op verzoek van Peter... :troll:
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

11 dec 2019, 09:00 2 x

Ja, maar moet 't ook nog steeds 5x lezen lieverd!
(en 5 alinea's is wat anders dan 5 of 10 regels :mrgreen:)

Neem nou niet teveel hooi op je vorkje, want je hebt bevestiging van zus en zo bij de RDW, maar als ik er naar vraag dan weet je 't nog niet.
Graag feiten delen, waar A2 bezitters ook wat mee kunnen.

Ik weet bijna niks, njente, nada omtrent RDW en omkeuring geneuzel, maar wordt hier ook niet wijzer van (maar het zou kunnen dat ik het domweg überhaupt niet begrijp.....).
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 dec 2019, 09:25 1 x

I stand corrected - @Peter_Audi_A2 heeft gelijk dat alleen bij ombouw naar E of G naar de toelatingseisen van vandaag wordt gekeken. Bij B => D gelden toelatingseisen van toen.

Overigens weer typisch een regel om de ombouw naar beduidend schonere "brandstof" te ontmoedigen...
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 dec 2019, 16:50 2 x

Mijn AMF euro 3 is omgebouwd naar euro 0. Geen EGR meer en geen katalysator. Als ik toch die roettax moet betalen, dan krijgen ze ook roet van me...
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Plaats reactie