Als je op zoek bent naar een veer voor een A2 dan kan je terecht komen in een oerwoud van keuzes, in dit geval is "ignorance is bliss".....
Goed. M'n A2 is voorzien van Bilstein B8 dempers. Waarom zulke verkorte stugge dempers? Eigenlijk wilde ik de A2 iets lager hebben en daar horen dan verlagingsveren bij, deze "veren" het beste met goede bijpassende dempers, althans dit zeggen mensen die er verstand van hebben.
Na een maand verlagingsveren eronder gehad te hebben, heb ik deze weer verwijderd; tandvulling tergend en knoerthard!
Tja, wat verwacht je dan Menno? Nou, ik verwacht dat 't nog een beetje veert, ik geef er een poep geld aan uit en ben eens niet eigenwijs maar volg de adviezen van Experts.......
De volgende stap na de verlagingsveren was de montage van Spidan 49527 veren in combinatie met Bilstein B8 dempers, tenminste aan de voorkant.
Nah, gruwel zeggen een hoop mensen, nooit en te nimmer standaard hoogte veren combineren met verkorte dempers, dit gaat stuiterhard worden en is een kansloze exercitie, etc, etc!
Tadaa, wat denk je? Het geheel ging weer veren en er kon weer een drempel genomen worden zonder dat de binnenspiegel weer gericht moest worden.....
Helaas brak er 1 veer. Komt dat door de combinatie van verkorte demper en standaard veer? Misschien wel of niet ik nie weet nie.
Wat ik wel wist nu is dat de B8's verdomd goed dempen, en misschien wel met een nóg "slapper" veertje overweg zouden kunnen....
Dus is er een veer aan de voorkant onder gekomen van de lichtste A2 die er is, de 1.2tdi.
De veer van deze is 293mm lang in tegenstelling tot 338mm voor de gewone diesels en benzine versies.
Nu deze gemonteerd zijn blijkt dat de B8's een fantastische ingaande demping hebben. Eigenlijk zou het geheel namelijk te slap inveren.
Uiteraard zal de tijd leren of de veertjes het volhouden.
Ze zijn in ieder geval iets korter, wat dan beter voor de dempers zou zijn in dit geval......
Overigens rijden ze top, auto staat mooi recht en verkeers drempels kunnen met de geldende snelheid genomen worden (spiegels blijven in positie

Achter zitten overigens nog steeds de Pi progressieve verlagingsveren met de B8's.
Deze 1.2tdi veren zijn er natuurlijk niet "lukraak" onder gekomen.
Op het Engelse forum zijn er een aantal leden die de maten en karakteristiek van een aantal Vag en A2 veren uitgeplozen hebben en daar lijstjes van hebben samengesteld.
Dit wou ik even kwijt over de Sachs 998 405 in combinatie met Bilstein B8 onder een AMF Tdi.