Te koop, tot ziens en toch bedacht!
- remco.elzinga
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik denk dat het warme weer + kruipolie+ een soldeerbout bij hebben gedragen aan het soepelere verloop. Binnenkort nog even glaasjes scoren, deze waren al eens te vast gedraaid.
Een ander klein probleempje is dat ik de lichtschakelaar doorverbonden heb en dat de kentekenverlichting niet automatisch aan gaat. Wanneer ik dezemet de lichtschakelaar inschakel vergeet ik deze regelmatig..
Weet iemand hoe ik de kentekenverlichting mee kan laten doen?
Een ander klein probleempje is dat ik de lichtschakelaar doorverbonden heb en dat de kentekenverlichting niet automatisch aan gaat. Wanneer ik dezemet de lichtschakelaar inschakel vergeet ik deze regelmatig..
Weet iemand hoe ik de kentekenverlichting mee kan laten doen?
- Peter_Maathuis
- Moderator
Vreemd verhaal over apart aan en uit te schakelen kentekenplaatverlichting...
Wat bedoel je met "lichtschakelaar doorverbonden"? Welke punten heb je met elkaar doorverbonden?
Wat bedoel je met "lichtschakelaar doorverbonden"? Welke punten heb je met elkaar doorverbonden?
- remco.elzinga
Dat is inmiddels een paar jaar geleden. N.a.v. een defecte schakelaar (denk ik) zijn de voor en achterlampen zo doorverbonden dat ze altijd aan staan als de auto op contact staat (m.u.v. de kentekenverlichting).
Als ik een momentje heb haal ik de schakelaar even los
Als ik een momentje heb haal ik de schakelaar even los
- Peter_Maathuis
- Moderator
Dat klinkt als "dagrijverlichting" (DRL), een veel toegepaste modificatie.
Meestal worden de mistlampen als DRL geschakeld (pinnen 3 en 8 doorverbonden) en dan spelen de achterlichten en kentekenplaatverlichting geen rol (lees: die blijven uit).
Als je geen mistlampen hebt, kun je het dimlicht gebruiken (pinnen 3 en 6 doorverbonden). Ik vermoed dat dit is wat je bedoelt. Of daarbij de achterlichten aangaan, weet ik niet.
Beide achterlichten kunnen aan zonder de kentekenplaatverlichting (parkeerlicht: knipperlichthendel op L of R bij uitgeschakeld contact).
Bij de lichtschakelaar moet je een doorverbinding kunnen maken, maar dan moet je weten welke 58x draden je moet hebben. In de bedradingsschema's moet je die informatie kunnen vinden.
En als je de parkeerlichtfunctie toch nooit gebruikt...
Ik kan dat nu niet zien: zit op de camping zonder werkplaatshandboeken
Meestal worden de mistlampen als DRL geschakeld (pinnen 3 en 8 doorverbonden) en dan spelen de achterlichten en kentekenplaatverlichting geen rol (lees: die blijven uit).
Als je geen mistlampen hebt, kun je het dimlicht gebruiken (pinnen 3 en 6 doorverbonden). Ik vermoed dat dit is wat je bedoelt. Of daarbij de achterlichten aangaan, weet ik niet.
Beide achterlichten kunnen aan zonder de kentekenplaatverlichting (parkeerlicht: knipperlichthendel op L of R bij uitgeschakeld contact).
Bij de lichtschakelaar moet je een doorverbinding kunnen maken, maar dan moet je weten welke 58x draden je moet hebben. In de bedradingsschema's moet je die informatie kunnen vinden.
En als je de parkeerlichtfunctie toch nooit gebruikt...
Ik kan dat nu niet zien: zit op de camping zonder werkplaatshandboeken

- remco.elzinga
Ik heb de pinnen 1 en 6 doorverbonden. Dan branden alle lampen m.u.v. de kentekenverlichting. Het zou mooi zijn als die er bij aangaan.
Ik zag op het schakelaardeel wel meerdere logo's staan. Is dit deel audi a2 specifiek?
Ik zag op het schakelaardeel wel meerdere logo's staan. Is dit deel audi a2 specifiek?
- Bijlagen
-
- 20230914_142444.jpg (2.31 MiB) 1603 keer bekeken
-
- 20230914_143012.jpg (2.6 MiB) 1603 keer bekeken
- remco.elzinga
Omdat de db riem/multiriem/waterpomp er (nog maar/alweer) 4.5 jaar en bijna 90k later op zat was het tijd voor een sleuteldagje.
Tijdens het sleutelen de dampretour voorzien van slangenklemmetjes (zaten er niet op?). Op marktplaats een lichtschakelaar en bekerhouders gescoord dus het interieur knapt ook mooi op
Er zijn nog 2 probleempjes waar ik me aan blijf storen.
-1-Eens in de zoveel tijd (wanneer ik iets langer heel zacht rem) geeft de abs storing die na het starten weer weg is)
-2- na de wasstraat / na een harde bui (wanneer de auto iets voorover slaat loopt de auto ( 1 of 2x per jaar) 3 min "niet lekker". Net alsof iets nat wordt dat op moet drogen. Bougiekabels zijn de afgelopen 5 jaar al 2x vervangen).
Herkent iemand deze probleempjes?
To do:
Distributie inc waterpomp/multiriem (Check)
Cruise werkend maken (check)
Comfort knipper set installeren (check)
Andere comfortmodule (check)
Nieuwe kofferbak sluiting (check)
Nieuwe bekerhouders (check)
Dakkoffer (check)
Kenteken verlichting (check)
Deurvangers
Koplamp schakelaar (check)
Mistlampen voor (?)
Tijdens het sleutelen de dampretour voorzien van slangenklemmetjes (zaten er niet op?). Op marktplaats een lichtschakelaar en bekerhouders gescoord dus het interieur knapt ook mooi op

-1-Eens in de zoveel tijd (wanneer ik iets langer heel zacht rem) geeft de abs storing die na het starten weer weg is)
-2- na de wasstraat / na een harde bui (wanneer de auto iets voorover slaat loopt de auto ( 1 of 2x per jaar) 3 min "niet lekker". Net alsof iets nat wordt dat op moet drogen. Bougiekabels zijn de afgelopen 5 jaar al 2x vervangen).
To do:
Distributie inc waterpomp/multiriem (Check)
Cruise werkend maken (check)
Comfort knipper set installeren (check)
Andere comfortmodule (check)
Nieuwe kofferbak sluiting (check)
Nieuwe bekerhouders (check)
Dakkoffer (check)
Kenteken verlichting (check)
Deurvangers
Koplamp schakelaar (check)
Mistlampen voor (?)
- Bijlagen
-
- 20231229_142752.jpg (3.6 MiB) 1371 keer bekeken
-
- 20231229_114852.jpg (3.5 MiB) 1371 keer bekeken
-
- 20231229_113542.jpg (4.57 MiB) 1371 keer bekeken
-
- 20231227_095131.jpg (4.02 MiB) 1371 keer bekeken
-
- 20231228_151434.jpg (4.58 MiB) 1371 keer bekeken
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Goed bezigremco.elzinga schreef: ↑30 dec 2023, 05:36.....
.....

-1. Misschien de remblokjes (bijna) versleten waardoor er via de inwendige detectie van het remblokje contact wordt gemaakt? Heb je een mogelijkheid om uit te lezen?
-2. Water wat vanuit de motorkap op ontstekingsdelen lekt na gebruik van de wasstraat en/of harde regenbui. Zijn de slurfjes van de motorkap goed los, zodat het water meteen wegkan? zie ook dit topic: viewtopic.php?f=14&t=9823
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- remco.elzinga
Bedankt voor je reactie, de tuitjes waren schoon en staan zelfs een beetje open. Aan het ontwerp te zien lijkt dit niet helemaal de bedoeling?
Ik heb er een gieter bijgepraat en er druppelde water op de bobine en de injectorrailstekker (heet dat zo) van cilinder 3. Die foutmelding (missie bank 3) heb ik uitgelezen. Het water komt langs de ruitensproeier. Als eerste oplossing heb ik 2 kleine gaatjes afgeplugd zodat het water op een onschuldigere plaats lekt, zie foto's.
De blokken zijn nog goed 10 k oud. De schijven hebben wel een dikke braam. Ik denk dat ik die de volgende de oliebeurt meepak.
Ps als iemand nog het plastic deel rond de bougiekabels heeft liggen houd ik mij aanbevolen.
Ik heb er een gieter bijgepraat en er druppelde water op de bobine en de injectorrailstekker (heet dat zo) van cilinder 3. Die foutmelding (missie bank 3) heb ik uitgelezen. Het water komt langs de ruitensproeier. Als eerste oplossing heb ik 2 kleine gaatjes afgeplugd zodat het water op een onschuldigere plaats lekt, zie foto's.
De blokken zijn nog goed 10 k oud. De schijven hebben wel een dikke braam. Ik denk dat ik die de volgende de oliebeurt meepak.
Ps als iemand nog het plastic deel rond de bougiekabels heeft liggen houd ik mij aanbevolen.
- Bijlagen
-
- 20231230_142236.jpg (3.75 MiB) 1284 keer bekeken
-
- 20231230_144257.jpg (3.42 MiB) 1284 keer bekeken
-
- 20231230_143749.jpg (4.73 MiB) 1284 keer bekeken
-
- 20231230_143312.jpg (4.59 MiB) 1284 keer bekeken
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zie deze post voor de montagestand van de slurfjes onder de motorkap: viewtopic.php?p=95737#p95737remco.elzinga schreef: ↑30 dec 2023, 15:40Bedankt voor je reactie, de tuitjes waren schoon en staan zelfs een beetje open. Aan het ontwerp te zien lijkt dit niet helemaal de bedoeling?
Wellicht dat door de verkeerde montagestand het slurfje een beetje open is gaan staan.
Met warm water zijn de slurfjes wel weer in vorm te krijgen.
De stekker aansluitingen van de injectorrail zullen in de loop van jaren ook wel zijn verhard, en daarom niet goed meer afdichten.
Idd. een aandachtspuntje bij rare storingen bij nat weer).

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot