Nieuwe schokdempers en veren

Projecten, modificaties en accessoires.
stefan74
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 aug 2017, 09:23 1 x

je zou de auto eens op een brug kumnen zetten en op assteunen zodat de wielen helemaal vrij hangen.
en dan kijken of je veren met de hand kunt verdraaien.
er is een kans dat je veren te kort zijn voor de standaard dempers.
als je een scherpe bocht neemt en de auto helt over, kan het zijn dat de veer aan de hoge zijde even los is. zodra er weer gewi ht op komt zet de veer zi h opnieuw en krijg je een ploink geluid.
maar als je de toplagers niet vervangen hebt bij het verlagen kan het idd ook hierdoot veroorzaakt worden. en ook als ze wel vervangen zijn trouwens. dan is er iets met het walslager mis.
remco.elzinga

05 aug 2017, 23:22 1 x

Heren bedankt voor jullie reacties. ik was op vakantie en heb deze grotendeels ofline doorgebracht. de veren liggen goed aan en ik vermoed dat het probleem bij te toplagers zit. beide genoemde onderdelen zijn inmiddels binnen en wordeb deze week vervangen
remco.elzinga

22 aug 2017, 20:13 1 x

het heeft door vakantie en een sterfgeval binnen de familie langer geduurd dan gedacht maar we zijn klaar. Na het plaatsen van nieuwe toplagers is het gebonk over. Terwijl ik bezig was spotte ik ook een scheurtje in de homohoes en een stuurkogel met ruimte. beide stuurkogels direct maar vervangen. De andere hoes was al vervangen dus de homohoes enkel vervangen.

ik zal de uiteindelijke rijhoogte opmeten. de rijeigenschappen zijn bovenverwachting. lkr stug zonder te stuiteren.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 sep 2017, 16:05 0 x

Heb je de rijhoogtes al eens opgenomen? Ben benieuwd naar het resultaat!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
remco.elzinga

25 sep 2017, 18:45 0 x

Voor 634 en achter 646 mm op een vlakke vloer.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 sep 2017, 22:20 0 x

Hmm, interessant. Ik heb ST KW -25mm veren en het volgende resultaat behaald:
  • Hoogte V voor verlaging: 64,5cm, na: 63,5cm
  • Hoogte A voor verlaging: 64cm, na 61,5cm
Het effect achter is dus exact -25mm, maar voor maar 10mm. De auto hangt achteren dus optisch door. Vermoedelijk omdat de aslast voor niet hoog genoeg is. Het weggedrag met de ST veren is echter wel super en in lijn met jouw ervaringen met de Eibach Pro kit. Zelfde kwaliteit. 

Ik ben nu eigenlijk op zoek naar een set die op de vooras wel het goede resultaat geeft. Misschien laat ik me toch verleiden tot de MAD veren die @AudiFanSedert1971 ook heeft.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 dec 2018, 17:36 0 x

Lees hier van alles over verlagen ed, maar met welk merk dempers en veren kan ik het weggedrag van mijn A2 1.4 TDI eigenlijk weer in originele staat herstellen? Zijn dat Koni dempers, Sachs of Monroe? Ik zie dat je voor 60 euro twee achterdempers van Monroe hebt en voor 80 euro twee Bilstein voordempers. Veren origineel bestellen (op kleurcode) bij de dealer? Ik wil gewoon een prettig en veilig sturende A2 en ik hoef er niet mee naar Zandvoort...
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

10 dec 2018, 19:41 0 x

jmkoole schreef:
10 dec 2018, 17:36
Lees hier van alles over verlagen ed, maar met welk merk dempers en veren kan ik het weggedrag van mijn A2 1.4 TDI eigenlijk weer in originele staat herstellen? Zijn dat Koni dempers, Sachs of Monroe? Ik zie dat je voor 60 euro twee achterdempers van Monroe hebt en voor 80 euro twee Bilstein voordempers. Veren origineel bestellen (op kleurcode) bij de dealer? Ik wil gewoon een prettig en veilig sturende A2 en ik hoef er niet mee naar Zandvoort...
Naar Zandvoort toe kan je beter een comfort setje hebben.....
Zonder gekheid, ik denk dat een paar aftermarket standaard vervangingsveren (Spidan, Monroe, etc) en een setje Sachs Super touring dempers (zijn geen gas dempers) het dichtst bij een standaard gevoel kunnen komen. Veren en dempers bij de dealert bestellen kan ook, maar ik denk dat de prijzen niet mals zijn.
Zelf heb ik onder mijn Arosa een Vogtland "fahrwerk" gehad; super op strak snelweg asfalt, voor de rest moet je er dan maar mee leren leven.... Alhoewel ik nu ook opzoek ben naar nieuwe veren/dempers, zal er niet gauw meer een verlaging komen naar een sport set (woordgrapje..) en neig ik ook meer naar comfort met als het kan een betere wegligging.
Vergeet ook niet dat NIEUWE veerschotels/rubbers/lagering/draagarmen/banden etc, ook een wereld van verschil kunnen maken......

@remco.elzinga, hoe gaat het met die KYB dempers? Stond op het punt EXCEL-G dempers in m'n mandje te stoppen, maar kwam wat mindere review tegen, wat trouwens niet alles zegt maar wat mij wel (tijdelijk?) tegenhield.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 dec 2018, 21:55 1 x

Zijn oliedempers beter dan gasdempers?
Achterdempers zijn er toch alleen met gas?
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

10 dec 2018, 22:53 1 x

jmkoole schreef:
10 dec 2018, 21:55
Zijn oliedempers beter dan gasdempers?
Achterdempers zijn er toch alleen met gas?
Neuh, alleen anders qua demping, denk dat ik wel "milder" mag zeggen.
De meeste mensen gaan voor gasdempers, deze reageren sneller op veerbewegingen, maar ook geven ze daarmee een stugger (of sportiever, hoe je het wil zien) veer comfort. De Sachs super touring zijn voor as olie, achter as heb ik geen idee over. Wil het wel voor je Google'n, maar ga liever naar bed zometeen... :sleeping:
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Plaats reactie