EV reparatie - geslaagd
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Bij een EV meeting in Valkenswaard of omgeving waar ik met de 2+2Ev + Euro 3 Aggregaat wil komen mogen mede forum leden die foto's voor mijn maken... en op Zondag heeft de DHL bezorgster ook haar 2 personen 100% Gas bak vrij en wil ook wel eens kijken voor ze forum lid word... maar na 6 dagen werken.....
Dan is er nog iets leuks maar dan moet mijn zoon mee, 3 Unieke voertuigen en geen Koperkleurige EekHoorn en dat lijkt me leuk in voorjaar 2020.....
Sloperij de EekHoorn is druk bezig geweest maar wel alles met NLkenteken en geen aanhanger nodig!
Dan is er nog iets leuks maar dan moet mijn zoon mee, 3 Unieke voertuigen en geen Koperkleurige EekHoorn en dat lijkt me leuk in voorjaar 2020.....
Sloperij de EekHoorn is druk bezig geweest maar wel alles met NLkenteken en geen aanhanger nodig!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
@Peter_Maathuis interessant om te volgen Peter, ben benieuwd waar dit toe gaat leiden!
@eekhoorntje graag on topic blijven, de focus ligt hier op het project van Peter en zo wordt het er niet leesbaarder op. Ik begrijp dat je erg veel projecten hebt lopen, wellicht kun je daar ook wat over delen met foto's in een nieuw draadje zodat wij er ook wat van kunnen leren. En foto's vertellen soms meer dan duizenden woorden
@eekhoorntje graag on topic blijven, de focus ligt hier op het project van Peter en zo wordt het er niet leesbaarder op. Ik begrijp dat je erg veel projecten hebt lopen, wellicht kun je daar ook wat over delen met foto's in een nieuw draadje zodat wij er ook wat van kunnen leren. En foto's vertellen soms meer dan duizenden woorden

- Peter_Maathuis
- Moderator
Ik ben ook heel benieuwd wat ik allemaal nog tegen kom...
Hier een plaatje dat ik jullie niet wil onthouden.
Van links naar rechts (op de foto althans):
1: elektrische aircopomp
2: 230V lader
3: besturing van de airconditioner
4: Azure motor controller met luchtkoeling
5: DC/DC-convertor, zet 300V om in 13,8V om [10] geladen te houden
6: Azure elektromotor
7: versnellingsbak
8: elektrische kachel
9: vacuum-buffer voor rembekrachtiger
10: 12V accu
Hier een plaatje dat ik jullie niet wil onthouden.
Van links naar rechts (op de foto althans):
1: elektrische aircopomp
2: 230V lader
3: besturing van de airconditioner
4: Azure motor controller met luchtkoeling
5: DC/DC-convertor, zet 300V om in 13,8V om [10] geladen te houden
6: Azure elektromotor
7: versnellingsbak
8: elektrische kachel
9: vacuum-buffer voor rembekrachtiger
10: 12V accu
- Peter_Maathuis
- Moderator
Nu worden de onderlinge spanningsverschillen vanzelf kleiner: die cellen met een iets hogere spanning laden de cellen met iets lagere spanning een beetje bij. Na een halve dag is het verschil tussen de hoogste en laagste celspanning teruggelopen van 55 mV naar 15 mV.
Dat lijkt een maar klein verschil, maar een 90% geladen cel geeft 3,325 V en een 40% geladen cel 3,275 V, dat scheelt dus maar 50 mV...
Ik heb een zeer nauwkeurige (0,05%) Fluke universeelmeter om zulke kleine verschillen te kunnen vaststellen. Morgen kan het verschil verder teruglopen en overmorgen gaan de cellen weer de auto in, die inmiddels met de voorkant op assteunen staat en dan eens kijken of de voorwielen willen draaien... Spannend!!!
- Peter_Maathuis
- Moderator
En we zijn weer een stapje verder: het batterij-pakket zit weer in de auto en de ingebouwde lader, samen met het BMS (battery management system), zorgt voor kerstsfeer: 86 rode LEDs die volstrekt willekeurig (?) aan en uit gaan...
Het BMS meldt nu ca 300 Volt conform verwachting en de kerstboom zal wel info geven over het balanceerproces. Ik laat hem maar eens een nachtje aan de lader en eens kijken wat de LEDs morgen doen.
Als ik de lader afkoppel en het contact aan zet, gaat de vacuümpomp draaien en het EPC-lampje licht op totdat voldoende rembekrachting is bereikt. Ook gaat de boordspanning van 12,5 naar 14 Volt, een teken dat de DC-DC-omzetter werkt.
Om de motor te laten draaien, moet je even op de rem trappen bij wijze van beveiliging tegen ongecontroleerd wegrijden. Nu "gas" geven leidt (hoewel niet van harte) tot een draaiende elektromotor. Die doet dus wel wat... Met ingeschakelde versnelling gaan, niet zo verrassend, de voorwielen meedraaien en ik heb 30 km/u op de snelheidsmeter gezien (in de garage, met de voorwielen in de lucht).
Videootjes en documentatie voor de liefhebber:
http://maathuis.info/A2e/index.html
Het BMS meldt nu ca 300 Volt conform verwachting en de kerstboom zal wel info geven over het balanceerproces. Ik laat hem maar eens een nachtje aan de lader en eens kijken wat de LEDs morgen doen.
Als ik de lader afkoppel en het contact aan zet, gaat de vacuümpomp draaien en het EPC-lampje licht op totdat voldoende rembekrachting is bereikt. Ook gaat de boordspanning van 12,5 naar 14 Volt, een teken dat de DC-DC-omzetter werkt.
Om de motor te laten draaien, moet je even op de rem trappen bij wijze van beveiliging tegen ongecontroleerd wegrijden. Nu "gas" geven leidt (hoewel niet van harte) tot een draaiende elektromotor. Die doet dus wel wat... Met ingeschakelde versnelling gaan, niet zo verrassend, de voorwielen meedraaien en ik heb 30 km/u op de snelheidsmeter gezien (in de garage, met de voorwielen in de lucht).
Videootjes en documentatie voor de liefhebber:
- jmkoole
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Prachtig dit project! Knap en vooral ook dapper dat je zoiets gaat doen. Het laat mij wel zien dat het kopen van een gebruikte elektrische auto niet geheel zonder zorgen is. Als een accupakket van vijf jaar oud al kapotte cellen heeft, dan durf ik geen BMW i3 van 2015 te kopen. Zo'n wagen kost 20k euro en het is dus maar de vraag hoe lang je daar zonder problemen mee zult rijden...
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Die (technische) info is leuk om te lezen, best wel een uitgebreide omschrijving.Peter_Maathuis schreef: ↑21 okt 2019, 21:46Videootjes en documentatie voor de liefhebber:
Zat dit standaard bij de auto?
Is er ook nog een soort van onderdelen/tekeningmap gemaakt
van de elektrische componenten en
(aangepaste) aanbouwdelen voor de ombouw van de auto?