@Bernard zullen we het onderwerp over jouw ervaring laten rusten? Je hebt je punt inmiddels wel duidelijk gemaakt.
Dagboek van 4$$
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
Daar heb je zeker een punt, maar mooi is het wel!

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- 4$$
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Spuit en lakherstelwerk is klaar. Ziet er weer strak uit. Nu bezig met het inbouwen van de cruise-control.
Maandag en/of dinsdag inbouwen nieuwe hemel en dan is hij klaar.
Maandag en/of dinsdag inbouwen nieuwe hemel en dan is hij klaar.
- Bijlagen
-
- IMG-20200221-WA0023.jpg (143.85 KiB) 4185 keer bekeken
-
- IMG-20200221-WA0006.jpg (153.49 KiB) 4185 keer bekeken
-
- IMG-20200221-WA0004.jpg (180.29 KiB) 4185 keer bekeken
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
- 4$$
Komend jaar wil ik hem motorisch/mechanisch gefaseerd opknappen. Welke punten zijn volgens jullie belangrijk om onder handen te nemen om ergere schade of grotere reparaties voor te zijn.
Distributieriem, waterpomp en rollen vervangen is mij al bekend.
Distributieriem, waterpomp en rollen vervangen is mij al bekend.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Controleren!
Zelf vervang ik graag preventief rubbers!
De Fusee kogels, Stuur kogels, en die kosten maar €1,38 per stuk bij Brezan,
Bovenste bout los, beetje schoonmaken en nieuw vet en een nieuw rubber kan weer 8~12 jaren mee, als je te laat bent is een nieuwe kogel nodig, vaak met uitlijnen en zit je al snel op €100,- per kogel.
Als je ze 1 voor 1 als versleten doet kan dat komende jaren dus €400,- kosten of nu zelf doen €7,-.
Homokineet aandrijfas, die stuur kant is een rubber geen nieuwe nodig, en bij slim werken niet eens uitlijnen als het metaal bleef zitten.
De versnellingsbak kant gaat langer mee maar kan ook zo gedaan worden, dat is werk voor monteurs op hefbrug en nieuwe assen zitten veel duurder... preventief vervangen bespaarde 2 assen en uitlijnen.
Waterslangen, die zijn tussen de 15~20 jaren oud en bij barstjes is dat niet goedkoop maar sleephulp nadat een slang stuk ging is nog duurder, kan er gelijk nieuwe G12 koelvloeistof in.
Accu, kijk of er een Varta in zit met datum op de +Pool, dan is het een originele en zou die als dat zo is vervangen, tekort stroom geeft vooral bij de A2 vreemde storingen en vele garages gaan dan dingen vervangen die niet stuk zijn... geen ervaring... en omdat ze de computer geloven..... bekende fout hier op het forum, en dat de accu lang mee kan, bij te oud geeft de boordcomputer fout meldingen en die zomaar blind opvolgen, ik weet dat sommige vele honderden Euro's kwijt waren terwijl hij nog goed gestart werd, bekende fout want vele monteurs zijn nu gewend uitlezen en vervangen maar in trappen wel vaker in deze fout. Vooral als er meerdere storingen in zitten is dit een veel gemaakte fout.
Advies; Ga niet gelijk veel sleutelen, Jan Eenink kan dan lastig doen voor garantie.
Zodra klaar eerst enkele maanden rijden en genieten... en lees vooral veel heer wat kan,
en alles doen kost ook geld.
Veel rijplezier en eerst paar maanden proefrit is mijn echte 1e Advies.
Zelf vervang ik graag preventief rubbers!
De Fusee kogels, Stuur kogels, en die kosten maar €1,38 per stuk bij Brezan,
Bovenste bout los, beetje schoonmaken en nieuw vet en een nieuw rubber kan weer 8~12 jaren mee, als je te laat bent is een nieuwe kogel nodig, vaak met uitlijnen en zit je al snel op €100,- per kogel.
Als je ze 1 voor 1 als versleten doet kan dat komende jaren dus €400,- kosten of nu zelf doen €7,-.
Homokineet aandrijfas, die stuur kant is een rubber geen nieuwe nodig, en bij slim werken niet eens uitlijnen als het metaal bleef zitten.
De versnellingsbak kant gaat langer mee maar kan ook zo gedaan worden, dat is werk voor monteurs op hefbrug en nieuwe assen zitten veel duurder... preventief vervangen bespaarde 2 assen en uitlijnen.
Waterslangen, die zijn tussen de 15~20 jaren oud en bij barstjes is dat niet goedkoop maar sleephulp nadat een slang stuk ging is nog duurder, kan er gelijk nieuwe G12 koelvloeistof in.
Accu, kijk of er een Varta in zit met datum op de +Pool, dan is het een originele en zou die als dat zo is vervangen, tekort stroom geeft vooral bij de A2 vreemde storingen en vele garages gaan dan dingen vervangen die niet stuk zijn... geen ervaring... en omdat ze de computer geloven..... bekende fout hier op het forum, en dat de accu lang mee kan, bij te oud geeft de boordcomputer fout meldingen en die zomaar blind opvolgen, ik weet dat sommige vele honderden Euro's kwijt waren terwijl hij nog goed gestart werd, bekende fout want vele monteurs zijn nu gewend uitlezen en vervangen maar in trappen wel vaker in deze fout. Vooral als er meerdere storingen in zitten is dit een veel gemaakte fout.
Advies; Ga niet gelijk veel sleutelen, Jan Eenink kan dan lastig doen voor garantie.
Zodra klaar eerst enkele maanden rijden en genieten... en lees vooral veel heer wat kan,
en alles doen kost ook geld.
Veel rijplezier en eerst paar maanden proefrit is mijn echte 1e Advies.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- 4$$
Eerlijk.... Buiten de accu vervangen denk ik niet dat ik zelf veel kan. Ik mis de ervaring, kennis, materiaal en locatie daarvoor.
Ik vind je verhalen soms wat moeilijk te lezen maar waardeer zeker je input. Dus kan het wat puntsgewijzer opgeschreven worden.
Rubbers vervangen van:
- fuseekogel
- stuurkogel
- homokineet
- versnellingsbak?
- nog andere? Differentieel?
Accu checken en evt. vervangen
Slangen tbv van waterkoeling vervangen.
Klopt dit?
Ik vind je verhalen soms wat moeilijk te lezen maar waardeer zeker je input. Dus kan het wat puntsgewijzer opgeschreven worden.
Rubbers vervangen van:
- fuseekogel
- stuurkogel
- homokineet
- versnellingsbak?
- nog andere? Differentieel?
Accu checken en evt. vervangen
Slangen tbv van waterkoeling vervangen.
Klopt dit?
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Zit er een onderhoudshistorie bij, met rekeningen van reparaties aan de auto?
Dat is al een goed uitgangspunt, voor de verdere controles.
Bij een auto van bijna 20 jaar oud kan er van alles stuk gaan, maar ook kan dat in de loop van de
tijd al zijn gerepareerd/vervangen.
Ik zou er eerst gewoon mee gaan rijden en de puntjes noteren die je tegenkomt noteren.
Naar mijn idee mag je ervan uitgaan dat de verkopende partij de auto ook heeft nagekeken.
Je geeft aan dat je zelf niet zo veel kunt doen, je zult het dan toch aan een (goede) garage moeten overlaten.
Dat is al een goed uitgangspunt, voor de verdere controles.
Bij een auto van bijna 20 jaar oud kan er van alles stuk gaan, maar ook kan dat in de loop van de
tijd al zijn gerepareerd/vervangen.
Ik zou er eerst gewoon mee gaan rijden en de puntjes noteren die je tegenkomt noteren.
Naar mijn idee mag je ervan uitgaan dat de verkopende partij de auto ook heeft nagekeken.
Je geeft aan dat je zelf niet zo veel kunt doen, je zult het dan toch aan een (goede) garage moeten overlaten.
- 4$$
Nieuwe hemel met OSS wordt geïnstalleerd.
- Bijlagen
-
- IMG-20200224-WA0014.jpg (150.8 KiB) 4068 keer bekeken
-
- IMG-20200224-WA0002.jpg (141.99 KiB) 4068 keer bekeken
- HansJan
- Moderator
Deze A2 wordt serieus weer in onberispelijke staat teruggebracht. Mooi om te zien!