EV reparatie - geslaagd

Projecten, modificaties en accessoires.
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 okt 2019, 22:51 2 x

De twee documenten zijn alles wat bij de auto zat (en de gebruiksaanwijzing van de wat exotische radio, waarvan het scherm wordt gebruikt door het BMS).

Maar met typenummers en internet kom je een eindje verder. Ik zal de datasheets die heb gevonden ook op mijn website zetten.
De batterij is opgebouwd uit 86 standaard Winston (Thunder Sky) 60 Ah LiFePO4 cellen, maar over het BMS heb ik nog niets (bruikbaars) gevonden.
Peter_Maathuis
Moderator

24 okt 2019, 10:26 6 x

En weer een nieuwe fase bereikt: het eerste blokje om in een elektrische A2 is een feit en als ie eenmaal een beetje rijdt, doet ie het lekker! Mooi geluid ook ;-)

http://www.maathuis.info/A2e/VIDEO0055.mp4

Wegrijden vanuit stilstand is heel moeizaam: de elektromotor komt nauwelijks op gang. In de "vrij" gaat ie soepel van start, maar met een ingeschakelde versnelling bokt en schokt alles en pas als de auto een beetje rolt, gaat de motor goed lopen.

Ook laten de versnellingen zich niet lekker inschakelen (ik heb geen koppeling) - ook daar moet ik eens naar kijken.
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 okt 2019, 12:16 0 x

:thumbmin:
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

24 okt 2019, 13:08 0 x

Gaaf hoor👍!
ArcSissy
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

24 okt 2019, 20:20 0 x

Heel stoer dat je de EV ombouw zelf doet!
Respect!
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid

24 okt 2019, 20:57 0 x

Allemachtig: wat een bewondering heb ik hiervoor!
betutteling is zinloos; passie is Goud
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

25 okt 2019, 17:46 0 x

Peter_Maathuis schreef:
24 okt 2019, 10:26
Wegrijden vanuit stilstand is heel moeizaam: de elektromotor komt nauwelijks op gang. In de "vrij" gaat ie soepel van start, maar met een ingeschakelde versnelling bokt en schokt alles en pas als de auto een beetje rolt, gaat de motor goed lopen.

Ook laten de versnellingen zich niet lekker inschakelen (ik heb geen koppeling) - ook daar moet ik eens naar kijken.
In welke versnelling rij je dan weg?

Theoretisch kun je met een auto zonder de koppeling te gebruiken schakelen met een draaiende motor, maar dat vereist wel een fluwelen (gas)voet en gevoel voor de techniek.
Hier een instructie voor wat het waard is: http://www.hoedoejedat.com/auto/schakel ... r-koppelen

Hoe reageert de electromotor op het gaspedaal? Loopt het toerental gelijkmatig op met het
het indrukken van het gaspedaal?
Peter_Maathuis
Moderator

25 okt 2019, 20:09 1 x

Ik heb nog niet geprobeerd te schakelen tijdens het rijden, maar de instructie is duidelijk: alleen schakelen met de "toerentelller" (de energie in/uit meter) op "0". Net als bij een auto met brandstofmotor: als je ervoor zorgt dat de motor niet de wielen aandrijft en de wielen niet de motor, gaat schakelen zonder de koppeling te gebruiken best redelijk.

Met een elektromotor speelt dat allemaal geen rol: je schakelt een versnelling in bij stilstand (0 tpm) afhankelijk van de gewenste topsnelheid en acceleratie. Wil je snel optrekken, dan schakel je de "1" in; ik vermoed dat je dan nog gemakkelijk 80 km/u haalt (de elektromotor draait tot 12.000 tpm).
Wil je een hoge kruissnelheid dan kies je voor "3" of "4" en dan accelereer je uiteraard minder snel.

Om überhaupt op gang te komen, heb ik de 1e versnelling gebruikt. De motor schokt dan zorgwekkend en na een paar klappen rolt de auto iets en dan "pakt" de motor en laat zich soepel bedienen met het gaspedaal.
Maar ook zonder ingeschakelde versnelling gaat de motor maar moeizaam draaien: bij weinig "gas" geven wiebelt de verbruiksmeter wat en reageert de motor niet; bij flink gas geven gaat de motor opeens (met hoog toerental) draaien en is dan goed regelbaar, zolang ie niet bij 0 in de buurt komt.

Het moet zo zijn dat de motor vanuit stilstand bij een beetje gas langzaam gaat draaien. Dat is dus (nog) niet zo.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

25 okt 2019, 20:41 0 x

Peter_Maathuis schreef:
25 okt 2019, 20:09
Maar ook zonder ingeschakelde versnelling gaat de motor maar moeizaam draaien: bij weinig "gas" geven wiebelt de verbruiksmeter wat en reageert de motor niet; bij flink gas geven gaat de motor opeens (met hoog toerental) draaien en is dan goed regelbaar, zolang ie niet bij 0 in de buurt komt.

Het moet zo zijn dat de motor vanuit stilstand bij een beetje gas langzaam gaat draaien. Dat is dus (nog) niet zo.
Een elektromotor staat juist bekend om zijn hoge koppel vanaf het starttoerental. Of de regeling onderin werkt niet goed, of er is iets met de elektromotor zelf aan de hand ...

Volgens deze pdf zou de motor vanaf vrijwel 0 toeren 90nM kunnen leveren, zie de grafiek in de
volgende PDF:

http://koorteh.com/var/AC24LS_DMOC445ProductSheet.pdf

Misschien eens een mailtje naar de fabrikant van de motor/controller sturen?
Peter_Maathuis
Moderator

25 okt 2019, 21:00 1 x

Peter_Audi_A2 schreef:
25 okt 2019, 20:41
Volgens deze pdf zou de motor vanaf vrijwel 0 toeren 90nM kunnen leveren, zie de grafiek in de
volgende PDF:

http://koorteh.com/var/AC24LS_DMOC445ProductSheet.pdf

Misschien eens een mailtje naar de fabrikant van de motor/controller sturen?
Dat document ken ik, maar ik lees op internet dat Azure niet meer bestaat.

Ik denk dat ik eerst het gaspedaal controleer op afgegeven signalen (ik heb nog een gaspedaal liggen om te vergelijken). Daarna wil ik de motorruimte wat leegruimen om beter bij controller en motor te kunnen komen. Dan alle kabelverbindingen eens loshalen, contactspray erop of opschuren en goed vastzetten.
Ook wil ik met de oscilloscoop eens kijken wat voor signaal er op de motor wordt gezet door de controller (zowel tijdens draaien als in stilstand bij opstarten).
Intussen rondkijken of er een andere motor te vinden is en eventueel andere controller (maar hoe die te programmeren???).
De ombouwer LE Mobile bestaat ook niet meer, maar Bosch Leipzig (die ook bij de ombouw betrokken was) schijnt nog wel wat te weten (volgens de vorige eigenaar van de A2e), dus die ga ik ook benaderen.
En als dat niets wordt, dan komt er een andere motor en controller in.
Plaats reactie