Het volgende project - ex-IIVQ

Projecten, modificaties en accessoires.
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 aug 2023, 23:35 3 x

Toen de koppeling was vervangen en de auto weer helemaal lekker liep, hoorde ik bij lage snelheden "ploenk"-geluiden rechtsvoor bij kleine stuurbewegingen. Ja hoor, de veer hobbelde een beetje achter de stuurbeweging aan en versprong dan bij iets meer verdraaiing. Goed te zien en te horen.

Nieuwe toplagers laten komen en vandaag "even" gemonteerd. Toch wel paar uur klussen, om de veerspanner er lekker tussen te krijgen en vooral om de veerpoot uit de fusee te krijgen. Mijn slagmoersleutel had al moeite met de bout (nogal roestig), die ik tegen moest houden met mijn wringijzer en tweede dop 18. Daarna de bevestiging onder een beetje spreiden en tegelijk wat slagen met de hamer op het punt waar de veerpootbout door heen gaat. Zo kwam de veerpoot uiteindelijk wel vrij.

Dan moet de centrale bout aan de bovenkant van de veerpoot los en laat dat nou 21 mm zijn. En heeft ie van alles in huis... maar geen ringsleutel 21 (wel 20 en 22). Ook die bout en moer was behoorlijk roestig; losdraaien met ringsleutel 22 en tegenhouden met inbus 6 mm in de ratel werkte gelukkig goed.

Vervangen van het veerpootlager en alles weer monteren is daarna niet moeilijk.
Plaats reactie