En daar was die weer; de V157 malfunction foutcode.......
Maar hoe dan, had er toch net een nieuwe opgezet.
Tja, na wat meten en kijken is in ieder geval de kabelboom intact.....
Eerst maar 's de oude klep bekijken die ik van de week gewisseld had.
Voorzichtig open gemaakt, en waar ik al bang voor was, was zichtbaar (2 en 3de tanden zwarte tandwiel);

- Krijg nou tandjes
- IMG_20190401_102455.jpg (3.89 MiB) 4551 keer bekeken
Zoals je kan zien zijn de tanden versleten op de oude klep.
Dit gaf ellende voor motormanagement, en liet daarom check engine opkomen in het dashboard.
Tot zover oké. Maar waarom geeft de nieuwe klep dan weer ellende, immers; starten gaat goed, rijden gaat goed, uitzetten gaat goed..... Ik nie snap niet. Het enige wat ik kan bedenken is dat de klep geen goede terugkoppeling geeft aan de ecu. Misschien wel een hardware niet compatibel met de software of iets van die strekking.
Het idee was toen om de elektronica van de oude klep in de nieuwe te zetten.

- Nieuw en oud V157
- IMG_20190401_104747.jpg (4.13 MiB) 4551 keer bekeken
Helaas gaf dat helemaal een rare werking. Klep bleef van open naar dicht gaan op contact, en ook als het contact uit stond.
Blijkbaar is de aandrijfmotor van de nieuwe klep anders dan de oude, en is een printplaat overzetten niet gewenst.
Uiteindelijk heb ik de tandwielen iets verdraaid van de oude klep, zodat er weer iets verse tandjes in elkaar grijpen en alles weer netjes terug gezet (Electronica), getest of alles soepel open en dicht gaat en weer op de auto gemonteerd.
Foutcode verdween instant, zonder tussenkomst van een foutcode wisser!
Voorlopig laat ik de oude V157 weer even zitten, en ga wel opzoek naar een tandwiel reparatie set die ik op het net al een paar keer voorbij zag komen.
Helaas is overzetten van tandwiel geen optie van de nieuwe op de oude klep door een verschil in constructie.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.