Wat de klep doet is zorgen dat de motor abrupt en direct uit gaat, eigenlijk is dat het enige. Het voorkomt dus dat met uitzetten de motor "nadieselt".jaapje schreef: ↑02 apr 2019, 13:00Je schreef het zelf al:
Sometimes you loose, sometimes the other one wins......
Wat voor mij nog erg onduidelijk is:
Wat doet dat klepje nu precies?
Als je geen brandstof meer inspuit gaat een diesel ook uit, daar heb je geen klep voor nodig in de lucht toevoer..... wordt er op 1 of andere manier iets met het gecreëerde vacuüm gedaan?
De klep is dus alleen werkende bij het uitzetten van de motor, sluit dus luchttoevoer af voor 1 a 2 seconde, en gaat dan weer open.
Een diesel werkt met lucht overschot, daardoor is er geen vacuum. Dit is ook een reden waarom er een aparte vacuum pomp is voor bijvoorbeeld de rembekrachtiger, maar er wordt door de klep inderdaad een tijdelijk vacuum mogelijk gemaakt door het hele inlaatspruitstuk af te sluiten.
Waar ie ook wel handig voor is, is als je motor op hol slaat, doordat ie bijvoorbeeld op z'n eigen motorolie gaat lopen, door defect aan turbo of zuigers, klepgeleiders of weet ik veel waar ie het vandaan wil trekken.
Zonder lucht geen verbranding, dus als het goed is contact uit en de klep sluit zich, en hopelijk dan lang genoeg om de motor het zwijgen op te leggen.......
Ik weet niet of mijn uitleg een beetje duidelijkheid kan geven, of volkomen accuraat is.
Het zou leuk zijn als een @jos_br misschien wat interessante weetjes kan toevoegen, mocht ie daar tijd voor hebben