Dagboek van een Kristallblauwe ATL.
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Ik heb ooit even in de blauwe ATL van Lukas mogen rijden

Wat een fijne motor! Ik denk dat je van een BHC motor niet-echt blij wordt nu je de ATL gewend bent.
En het is in Duitsland op het ogenblik erg anti diesel zoals eekhoorntje al eerder aangaf. Dat maakt de ATL wel betaalbaarder.
Op Mobile.de staan op dit moment 7 xATL onder de €3000 te koop.Als het zover is wil vast wel iemand je helpen met importeren als de Duitse taal een probleem is.
Succes!

Wat een fijne motor! Ik denk dat je van een BHC motor niet-echt blij wordt nu je de ATL gewend bent.
En het is in Duitsland op het ogenblik erg anti diesel zoals eekhoorntje al eerder aangaf. Dat maakt de ATL wel betaalbaarder.
Op Mobile.de staan op dit moment 7 xATL onder de €3000 te koop.Als het zover is wil vast wel iemand je helpen met importeren als de Duitse taal een probleem is.
Succes!
- Spits
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Dank voor je inspanningen Dirck met al de links, echter ga ik de tijd niet hebben om bij de Oosterburen te winkelen.
De ATL...... Wat mij betreft de Koning van de A2's!jaapje schreef: ↑06 apr 2019, 11:10Ik heb ooit even in de blauwe ATL van Lukas mogen rijden
Succes!
We zullen zien, het viel mij op dat er op het Duitse forum regelmatig diesels gevraagd worden, terwijl er inderdaad een anti diesel lobby aan de gang is.....
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Man man.. wat een ellende. Hopelijk zijn de lichamelijke klachten grotendeels verdwenen.
Maargoed ik ben dan waarschijnlijk ook weinig gewend met m'n 75 pk en verlengde versnellingsbak. Hoe dan ook het rijdt wel echt anders.
Ik weet niet hoeveel tijd je hebt, maar de goedkoopste oplossing zou een ATL met motor/turbo-schade op de kop tikken, mits je er goedkoop aan kan komen. Na een rondje internet zie ik echter geen koopjes staan, ook in Duitsland niet..
Weet niet of de ATL van Lukas nog verder gechipt is maar die is zowaar een beetje eng.. als je in z'n twee vol gas wegrijdt en de turbo oppakt

Ik weet niet hoeveel tijd je hebt, maar de goedkoopste oplossing zou een ATL met motor/turbo-schade op de kop tikken, mits je er goedkoop aan kan komen. Na een rondje internet zie ik echter geen koopjes staan, ook in Duitsland niet..
- Spits
Jah! Ik werd ook altijd een beetje wiebelig van het vermogen, vooral vroeg naar 2 schakelen en dan volgas was altijd een feest!Spinazie schreef: ↑10 apr 2019, 12:12Man man.. wat een ellende. Hopelijk zijn de lichamelijke klachten grotendeels verdwenen.
Weet niet of de ATL van Lukas nog verder gechipt is maar die is zowaar een beetje eng.. als je in z'n twee vol gas wegrijdt en de turbo oppaktMaargoed ik ben dan waarschijnlijk ook weinig gewend met m'n 75 pk en verlengde versnellingsbak. Hoe dan ook het rijdt wel echt anders.
Maar goed, ik struin rustig het WWW af, en laten we wel wezen, een 75pk is geen slak in het verkeer, toch?
Met een pepkuurtje wil een 75pk ook wat beter rijden dan standaard denk ik zo.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Op papier scheelt 75 pk en 90 pk niet zoveel, maar de variabele turbo in de 90 pk variant zorgt wel voor een andere rijbeleving waarbij het koppel anders vrijkomt. Chippen van de AMF zorgt voor zover ik weet vooral voor vermogenstoename in de hogere toerentallen, maar dat kan iemand die daadwerkelijk ervaring heeft misschien beter bevestigen/ontkrachten.Spits schreef: ↑10 apr 2019, 12:23Jah! Ik werd ook altijd een beetje wiebelig van het vermogen, vooral vroeg naar 2 schakelen en dan volgas was altijd een feest!
Maar goed, ik struin rustig het WWW af, en laten we wel wezen, een 75pk is geen slak in het verkeer, toch?
@Jur is zich volgens mij aan het orienteren op een andere turbo op z'n AMF, wellicht ook nog leuk om in het achterhoofd te houden. Bovendien is de turbo bij de AMF makkelijk te verwisselen, in tegenstelling tot de watergekoelde turbo van de ATL.
- Jur
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Dat klopt. Je hebt verschillende mogelijkheden die leiden tot een ander resultaat. Je kan bijvoorbeeld de kleinere turbo van een VW LUPO monteren waardoor in de lagere toerentallen de turbo eerdere inkickt dan de standaard turbo. Je kan ook voor een grotere turbo gaan (bijv. de GT1749V) die voor meer vermogen zorgt.Spinazie schreef: ↑10 apr 2019, 12:53Op papier scheelt 75 pk en 90 pk niet zoveel, maar de variabele turbo in de 90 pk variant zorgt wel voor een andere rijbeleving waarbij het koppel anders vrijkomt. Chippen van de AMF zorgt voor zover ik weet vooral voor vermogenstoename in de hogere toerentallen, maar dat kan iemand die daadwerkelijk ervaring heeft misschien beter bevestigen/ontkrachten.Spits schreef: ↑10 apr 2019, 12:23Jah! Ik werd ook altijd een beetje wiebelig van het vermogen, vooral vroeg naar 2 schakelen en dan volgas was altijd een feest!
@Jur is zich volgens mij aan het orienteren op een andere turbo op z'n AMF, wellicht ook nog leuk om in het achterhoofd te houden. Bovendien is de turbo bij de AMF makkelijk te verwisselen, in tegenstelling tot de watergekoelde turbo van de ATL.
Hoe makkelijk de turbo te vervangen is laat ik nog weten, maar het is wel een klusje.
- Spits
Hoop het niet. Vandaag komt de schade-expert, als die ze plasje erover heen gedaan heeft ga ik 's rustig wat carrosserie delen verwijderen om de motor te kunnen zien. Alle koelers zijn sowieso kapot, front staat tegen de dynamo aan.