EGR klep verwijderen.
Vorig jaar poste iemand op het Engelse forum dat het verwijderen van de EGR klep en bijbehorende bediening as een positief verschil maakte op het vermogen en verbruik...... Nou, dat wil ik ook wel, dacht ik toen.
Ik zag het niet zitten om m'n originele klep te verbouwen, dus zocht ik op marktplaats een gebruikte.
Op één of andere manier kon ik toen niks vinden en heb uiteindelijk op Aliexpress een goedkoop prul ding gekocht.
Bij binnen komst bleek meteen waarom ie goedkoop was......

- IMG_20190717_122035.jpg (3.37 MiB) 4729 keer bekeken

- IMG_20190717_122050.jpg (2.81 MiB) 4729 keer bekeken
Een beetje erg cru en ruw afgewerkt. Maakt niet uit, het was toch de bedoeling om de zooi eruit te slopen en ruime doorgang te geven aan lucht op druk.
Dus de klep en stang eruit gesloopt en monteren maar.

- IMG_20190726_160728.jpg (3.51 MiB) 4729 keer bekeken
Nou, dat ging 'm niet worden...... Blijkt dat ik een klep voor een 1.9tdi had besteld, daar zit de vacuüm doos aan de "verkeerde" kant gemonteerd, en gaat dus niet in een A2 passen (en geloof me, ik heb het geprobeerd.......Grrrmmmmbll!).
De luchtklep afsluiter wilde ik namelijk behouden dus ik dacht de as "eventjes" naar de andere kant te verplaatsen. Ja..., duh, not..... De klep zit op de as gelast met 3 puntlassen......
Eigenlijk had ik het ding alweer in een doos gestopt en er verder geen zin en aandacht meer aan geschonken.
Totdat ik vandaag zag en dacht "ah, oh ja, mooie doos met Egr klep...... Hej hallo!"
Kortom, klep van de as geboord, as omgedraaid, nieuwe schijf "geslijptolt" van RVS, schroefdraad getapt en presto; een EGR behuizing zonder restrictie en met behoud van luchtafsluiter.

- IMG_20200411_180018.jpg (2.47 MiB) 4729 keer bekeken

- IMG_20200411_175952.jpg (2.69 MiB) 4729 keer bekeken
Ben benieuwd wat het verschil is.
Morgen erin meubelen als het van de frau mag..

ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.