Hier onder zal ik mijn best doen de verschillende delen te beschrijven.
RDW invoeren/kenteken
EV ombouw projecten kunnen naar mijn weten op 3 verschillende manieren op kenteken komen.
- Een ombouw zal in de meeste gevallen EMC gekeurd moeten worden. Dit kost veel.
- Een ombouw word opgebouwd met onderdelen van een europese goedgekeurde donor auto. Mogelijk zonder EMC keuring.
- Een ombouw is al een keer gekeurd in een ander europees land.
Zo stond er nog een CO2 uitstoot en een geluids uitstoot op het duitse kenteken. Als het goed is staan deze nu beide op nul maar ik heb het kenteken nog niet binnen.
LiFePo4 accu demonteren Het accupakket zit achterin in een aluminium bak tussen het frame. De diesel tank ligt nog op zijn orginele plek en wordt gebruikt voor de verwarming. Het systeem werkte met een emus bms(alle losse printplaatjes op de cellen). De BMS(Battery Managment System) houd de cellen in de gaten voor over en onder voltage en temperatuur. Daarnaast balanceerd hij alle cellen tot het zelfde voltage. In een gebalanceerd pakket wordt van elke cel even veel gevraagd(belangrijk voor de levensduur). Helaas zijn alle cellen erg ontladen, de hoogste losse cel heeft een spanning van 0.4V (normaal tussen de 2.5 en 3.65 volt). Het pakket bestaat uit 30 cellen in serie. 96V(nominaal), 180Ah, 17.2KWh in totaal. Elke cel weegt 5.6kg dus 186kg in totaal.
Ik heb er voor gekozen om het komplete accupakket te vervangen. De cellen zijn volgens mij niet meer naar orginele werking te herstellen.
De oude accucellen zijn LiFePo4 cellen hier een foto met data: