Het volgende project - ex-IIVQ

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 feb 2023, 21:52 4 x

Vandaag weer een lekker dagje klussen: eerst de veren achter vervangen. Rechts was een complete winding kwijtgeraakt. Meteen nieuwe rubbers boven en onder geplaatst. Ziet er weer netjes uit. Simpele klus als je veerspanners hebt.

Toen de achterzijde toch een halve meter van de grond was, heb ik de remleidingen achter nagelopen. Op verschillende plaatsen was de coating gebarsten en eronder zat witte corrosie. Op 7 plaatsen een stukje schoon geschuurd en in de hammerite gezet. Ik weet niet van welk materiaal de remleidingen gemaakt zijn (ik dacht roestvrij staal) en verbaas me dus wel over die corrosie.
Misschien toch maar eens (sleuteldag?) de remleidingen achter vervangen. De leidingen na de rubber slangen, op de achteras dus, zijn 145 cm (rechts) resp 63 cm lang. Rechts heb ik al eens vervangen onder de A2e. Links heb ik vandaag opgemeten.
Op amazon kun je kant-en-klare remleiding (met nippels aan de uiteinden) kopen in elke lengte.

Daarna was de rubber stofhoes van de fuseekogel rechts aan de beurt. Ik wist dat ik steeksleutel 19 nodig had. Maar die draaide gewoon over de moer, zonder hem te verdraaien. Steeksleutel 18 paste niet. De moer bleek behoorlijk beschadigd. Met een verstelbare sleutel (strak over de moer) en een paar klapjes met de hamer kwam er beweging in de moer.
De moer kunnen draaien was stap één. Vervolgens een kogeltrekker erop en die moest flink aan de bak: aandraaien, WD-40 spuiten, verder aandraaien, totdat (PANG) de kogel loskwam.
Met een blokje hout (rechts op de foto) tussen as en draagarm heb je enige werkruimte. De oude hoes was zo verwijderd en nieuw plaatsen (net dank aan @DED@2 ) ging ook vlot. Hieronder de kogel in zijn nieuwe jas.
unnamed.jpg
unnamed.jpg (438.71 KiB) 1123 keer bekeken
Dan moet de kogel weer vast in de fusee... Het eerste stukje aandraaien ging prima, maar al snel gaat de kogel meedraaien met de moer. De kogel moet je dan tegenhouden met (na bleek) een torx 40 die je bovenin het draadeind steekt. Maar hoe krijg je die erin als de as er krap 2 cm boven zit?
IMG-4616.jpg
IMG-4616.jpg (141.39 KiB) 1116 keer bekeken
De aandrijfas eruit persen is een optie, maar daar had ik geen zin in. Dus een speciaal tooltje gemaakt van steeksleutel 6 en een T40 bitje. Slijp ca 1 cm van de bovenkant van het bitje, zodat er 5 mm 6-kant overblijft. Slijp dan het 6-kant iets bij, zodat het bitje net past in de steeksleutel. Dan heb je dit en dat krijg je in het draadeind. Dan kun je de moer verder aandraaien...
IMG-4617.jpg
IMG-4617.jpg (102.37 KiB) 1116 keer bekeken
N.B. Je moet een nieuwe (zelfborgende) moer N90808801 gebruiken bij montage, maar die had ik niet liggen. De huidige moer gaat er dus, zodra de nieuwe is geleverd, weer af...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 mar 2023, 17:18 1 x

Gisteren heb ik de cruise control hendel vervangen door de nieuwe met + en - op het uiteinde van de hendel. Bij die gelegenheid meteen het stuur een tandje verdraaid zodat het stuur netjes recht staat bij rechtuit rijden.

Vandaag de RNS-D uitgebouwd en de verloopkabel naar RNS-E in orde gemaakt. Gisteren tegen probleempje met CAN-aansluitingen aangelopen en extra kabeltje vanaf het instrumentenpaneel getrokken omdat de CAN-draden in de 26-polige connector van de RNS-D niets doen. Daarmee werkte de contactsleutel en lichtschakelaar correct, maar geen info op het FIS en geen stuurbediening...

Nadat duidelijk was dat de RNS-D een aparte TMC (traffic management channel) ontvanger heeft, die de CAN-bekabeling onderbreekt, was het probleem snel verholpen. Zie apart topic hier: viewtopic.php?f=8&t=10299

Ook nog een leuk experiment uitgehaald: mijn "automatisch dimmende" binnenspiegel was op een randje aan de bovenkant na voornamelijk gedimd en reageerde niet op licht en donker. Die heb ik maar eens uit de A2 gehaald en open gemaakt...
IMG-4633.jpg
IMG-4633.jpg (21.82 KiB) 1049 keer bekeken
IMG-4634.jpg
IMG-4634.jpg (42.32 KiB) 1049 keer bekeken
En als je 5 à 6 Volt op de randen zet, lijkt het alsof de vloeistof gaat koken (en een beetje lekte eruit...) :mrgreen:
IMG-4635.jpg
IMG-4635.jpg (52.67 KiB) 1049 keer bekeken
Morgen komt er een handbediende spiegel voor in de plaats en dan ga ik eens kijken of ik een passende automatisch dimmende binnenspiegel met kompas kan vinden :cool:
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 mar 2023, 14:02 6 x

Vandaag mijn opgeknapte bestuurdersstoel opgehaald en weer in de auto gezet. Het leer ziet er weer pico bello uit. De stoffeerder constateerde wat scheurtjes in het leer en die heb ik hem meteen laten herstellen. Daarbij is nogal ruim leerplamuur gebruikt, waardoor die scheurtjes helaas eerder iets meer dan minder opvallend zijn geworden...

Voor de behandeling zag de bestuurdersstoel er zo uit:
eerst.jpg
eerst.jpg (89.86 KiB) 997 keer bekeken
en erna hebben we dit plaatje:
linksVA.jpg
linksVA.jpg (92.49 KiB) 999 keer bekeken
Ik heb een foto van de achterstoelen erbij gezet - dan zie je het effect van de lichtinval; de struiken rechts van de auto zorgen voor groenige tint rechts, waardoor er kleurverschil tussen L en R lijkt te zijn. Dat valt dus erg mee.
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

04 mar 2023, 19:33 0 x

Enorm opgeknapt! Wat een verschil. Was de bestuurdersstoel vies of was de kleur er vanaf? Ik ben benieuwd naar de kosten, dus mocht je dat willen delen?

Wat ik mij afvraag, is een automatisch dimmende binnenspiegel een fabrieks optie geweest?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 mar 2023, 20:44 2 x

De bruine vlekken kwamen (heb ik mij laten vertellen door mensen die verstand hebben van leren bekleding) van binnenuit. Poetsen met leercleaner en spiritus had geen enkel effect, mijn polijstmachientje met korrel 3000 schuurpapier verwijderde de leerverf, maar niet de vlekken... Dus naar de stoffeerder om over te spuiten, uitgaande van de kleur bovenaan de rugleuning. Reken op ca € 200 als je zoiets van plan bent.

Een automatisch dimmende binnenspiegel was volgens mij wel een aan te vinken optie. Ik heb een draadje met de correcte 6-polige stekker middenvoor uit de hemelbekleding komend. Ik heb daar dus voedingspanning tbv een automatisch spiegel.

Een spiegel met kompas is in Europa nooit geleverd. Deze is afkomstig uit een A4 van dezelfde leeftijd als de A2's en is thans onderweg uit de VS naar NL...
Naamloos.png
Naamloos.png (282.26 KiB) 968 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 mar 2023, 17:11 4 x

Na het aanpassen van het frontpaneeltje (oorspronkelijk voor A3 bedacht) kan het nieuwe navigatiesysteem in de middenconsole worden geplaatst.

De foto toont mijn "knutsel"-navi - die staat normaal op mijn testbank. Een nieuwer type (3R0 035 192) met een beeldscherm zonder witte strepen en zwarte cirkels is onderweg... :mrgreen:

RNS-e.jpg
RNS-e.jpg (49.7 KiB) 936 keer bekeken
De RNS-D is nu over, dus als iemand nog een goed werkende RNS-D (met BeNeLux-kaart op CD) zoekt, bijvoorbeeld ter vervanging van een Symphony-dubbeldin radio, dan hoor ik het graag. Hulp bij inbouw is uiteraard te regelen. :innocent:
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 mar 2023, 22:19 0 x

Vandaag heb ik mijn oude "automatische" spiegel maar eens ontleed...
unnamed.jpg
unnamed.jpg (81.83 KiB) 873 keer bekeken
...en vervolgens spiegel en glasplaatje, dat ervoor zit, maar eens goed schoongemaakt en alle vloeistof verwijderd.

Daarna de zaak weer in elkaar gezet zonder de elektronica, dus alleen het glas en de kogel-bevestiging...
spiegel.jpg
spiegel.jpg (34.65 KiB) 873 keer bekeken
en zo heb ik een reservespiegel. Hij kan alleen niet gedimd worden bij grootlicht van achteren...

Er zit trouwens verbazend veel elektronica in: het printplaatje zit ook aan de onderzijde helemaal vol chips. Aan de boven- en onderzijde moet een kleine spanning ervoor zorgen, dat een dun laagje geleidende film tussen spiegel en glasplaatje van kleur verandert. Hoe zo'n film verwordt tot donkerbruine vloeistof is mij niet duidelijk...
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 mar 2023, 23:16 1 x

Peter_Maathuis schreef:
06 mar 2023, 22:19
Vandaag heb ik mijn oude "automatische" spiegel maar eens ontleed...
unnamed.jpg
Hoe zo'n film verwordt tot donkerbruine vloeistof is mij niet duidelijk...
Spijsverteringproblemen ?
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 mar 2023, 15:16 4 x

Mijn Audi-logo op de achterklep zat rechts niet vastgeplakt en zweefde enkele mm's boven het plaatwerk. Dus de föhn erbij en het hele logo verwijderd, verwarmd en voorzichtig het logo weer in de juiste vorm gebogen.
Logo en het plaatwerk kun je dan eens goed schoonmaken.

Daarna met beetje lijm het logo weer op het oude plakrandje geplakt. Maar dan moet ie wel een tijdje aangedrukt worden...
IMG-4750.jpg
IMG-4750.jpg (249.71 KiB) 736 keer bekeken
Het touwtje houdt de klep zover open dat het gedeelte waar het logo zit netjes horizontaal ligt (anders gaat de baksteen aan de wandel).

Zeg nou zelf, is 't niet net een nieuwe auto?
IMG-4754.jpg
IMG-4754.jpg (68.15 KiB) 736 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 mar 2023, 16:02 4 x

De "nieuwe" spiegel is gearriveerd en gemonteerd. Het kompas werkt prima! Stond zelfs ingesteld op de correcte regio :D

IMG-4758.jpg
IMG-4758.jpg (76.96 KiB) 696 keer bekeken

En ook even het dimmen getest: met mijn vinger op de sensor van de spiegel worden de letters van het kompas gedimd en de spiegel kleurt donkergroen. Met een zaklamp gericht van achter op de spiegel, dimt ie nog donkerder. Mooie uitvinding, zeer content mee :cool:
Plaats reactie