Het volgende project - ex-IIVQ

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 jan 2023, 09:41 6 x

Zoals al aangekondigd in het voorstel- en verkooptopic van @IIVQ, wil ik jullie meenemen in mijn reis om deze auto weer een trots lid van de A2-familie te maken.

Inmiddels heb ik een aardig inzicht in de pluspunten van deze auto. De lijst opties (grotendeels af-fabriek) is bijna compleet: audio-bediening op het stuur, OSS (niet te openen), nappa leder bekleding, stoelverwarming, cruise control, reservewiel, dubbele bodem bagageruimte, elektrische bedienbare ramen achter, CD-wisselaar, gordijn airbags, koplampsproeiers, interieurbewaking / alarm, bekerhouders achterin, boordcomputer / groot display FIS, verwarmbare buitenspiegels, navigatie RNS-D, parkeersensoren achter, automatisch dimmende binnenspiegel en mistlampen voor.
65HNRJ.jpg
65HNRJ.jpg (1.19 MiB) 1617 keer bekeken
Uit de documentatie komt naar voren dat hij (zij?) het nodige heeft meegemaakt: de RDW rapporteert "Verbod voor rijden op de weg van 17-09-2012 t/m 19-04-2013" en even later wordt op 1-5-2013 een km-stand van 197.849 geregistreerd. Op 22-04-2014 staat de teller op 100.398 km dus ca 100k teruggezet.
Ik vermoed dat er ooit een andere motor is ingekomen met een extra peilstokbuis linksachter op het blok (als je voor de auto staat) - zou de nieuwe km-stand zijn overgenomen van de "nieuwe" motor?
Het spatbord linksachter, inclusief de kunststof rand, is een keer bijgespoten, maar op een nogal aparte manier. Afhankelijk van de kijkhoek en de stand van de zon zie jer er niets van, of je ziet dit...
unnamed.jpg
unnamed.jpg (158.17 KiB) 1617 keer bekeken
Nadat Tijmen (IIVQ) de auto bij had afgeleverd (top service, nogmaals bedankt!), heb ik eerst twee snelle blokjes rond het blok gereden om de koppeling, mijn grootste zorg, te onderzoeken. Als die totaal versleten zou zijn, had ik de auto direct geschorst.
Echter, de koppeling grijpt bij iets op laten komen van het pedaal al soepeltjes aan en ik kreeg hem niet tot slippen. Het lijkt er eerder op, dat ie soms (?) niet helemaal vrijkomt en dat matcht met Tijmens verhaal, dat ie de motor uit moest zetten om de achteruit-versnelling te kunnen inschakelen.
Mijn eerste indruk: de auto is goed te rijden en ik heb hem direct verzekerd i.p.v. geschorst.

Na ca 100 km rijervaring in mijn nieuwe aanwinst, ben ik er zeer content mee!

Maar ik ontdek ook steeds puntjes van aandacht en ik heb ook al een aardig "to do"-lijstje.
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 jan 2023, 10:27 0 x

Tja, als het je baan zou zijn dan zeg je: "Sterkte en moed", maar het is een echte hobby!
Dus: "Hardstikke interessant, wat een goed project" :thumbmin: :thumbmin:
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 jan 2023, 11:13 0 x

Ja, gelukkig hoef ik er niet van te leven :mrgreen:
Hieronder houd ik de actuele stand van zaken bij; dat is dus de samenvatting van alle volgende posts in dit topic...

Reeds gedaan
- ontbrekende luchtslang van hitteschild naar luchtfilter aangebracht
- flinke plas water verwijderd uit de accubak
- schakelaar voor tankklepje vervangen
- tankdop voorzien van koordje
- luidspreker RA gemonteerd en aangesloten
- luidspreker LA (gekregen van @4$$, Sem bedankt!) gemonteerd en aangesloten
- tweede slurfje onder de motorkap geplaatst
- "emergency pull cord" (om de achterklep te openen wanneer er geen boordspanning is) hersteld
- krikpunten gemonteerd
- wielen vervangen door 17" 9-spaaks S-line
- ruit LA hersteld, nieuw raammechanisme geïnstalleerd
- gasveren achterklep vervangen door nieuwe
- koplampen dimlicht en stadslicht omgezet naar LED
- connectoren aan beide koplampen vervangen (ontgendeling was kapotgetrokken)
- koplamp L vervangen (beide bevestigingspunten waren afgebroken en vervolgens gelijmd)
- oliepeilstok in de buis rechtsachter op het motorblok gemonteerd
- remtrommels van de ergste roest ontdaan en in de zwarte hammerite gezet
- mistlamp rechts correct gemonteerd en afgesteld
- hoes fuseekogel rechtsonder vervangen want niet dicht (was APK afkeur)
- achterveren vervangen want rechts was er een complete winding afgebroken (was APK afkeur)
- remleiding corrosie-plekjes opgeschuurd en in de hammerite gezet (was APK afkeur)
- stuur recht gezet (zat één tandje uit het midden)
- navigatie RNS-D (Benelux kaart 2015) vervangen door RNS-E (hi-res versie, Europa 2020 op SD-kaartje)
- de nieuw gespoten bestuurdersstoel weer in de auto gezet - een hele verbetering
- binnenspiegel vervangen door een handmatig dimbaar exemplaaar
- nieuwe APK tot 7-3-2024
- binnenspiegel vervangen door automatisch dimmende spiegel met kompas
- spatbordrand linksachter vervangen
- ruitenwisserarmen netjes mat zwart gespoten
- dwarsversnelling- en giersensor na spontane ABS-ingrepen uitgebouwd, connectoren gereinigd en sensoren weer ingebouwd
- comfort module vervangen
- "nieuwe" motorkap geplaatst, zonder corrosiebobbels
- pingelsensor vervangen - de connector bleek kapot en foutmelding komt terug
- koppeling ontlucht - pedaal grijpt nu iets hoger aan en kopeling is goed te bedienen
- giersensor G202 vervangen - probleem van spontaan ingrijpende ESP lijkt daarmee opgelost
- toch maar nieuwe accu (Varta F19) geplaatst - na een week stilstaan was starten vaak al lastig...
- mistlampen als DRL geschakeld en LEDs geplaatst
- verlichting in de bagageruimte werkend gemaakt (nieuw lampje in nieuwe behuizing)
- airco laten vullen (was wel nodig, bijna leeg, nog 125 van de 525 gram koelmiddel aanwezig), nu weer lekker koud
- koppeling vervangen (complete set) - flinke klus, maar hij ontkoppelt weer als nieuw
- veerpootlager rechts vervangen (gaf "ploenk"-geluiden bij stuurbewegingen bij lage snelheden)

Lijst van "klusjes":
- connector pingelsensor en pingelsensor vervangen
- de schakelaar om de bediening van de achterramen te blokkeren blijft actief, is niet uit te schakelen
- hemelbekleding hangt los boven de achterbank, vastzetten / vervangen
- schakelaar alarm / interieurbewaking vervangen
- FIS-display in instrumentenpaneel (laten) repareren (er zijn wat falende strepen, afhankelijk van de temperatuur)
- nieuwe(re) lichtschakelaar plaatsen (zonder standje "mistlampen voor")
- OSS repareren en weer werkend maken (zodra er duurzame, aluminium componenten zijn om het plastic te vervangen)
- spuitwerk linksachter (laten) corrigeren
- kachelventilator vervangen, blaast soms spontaan even heel hard en geeft foutmelding in VCDS

Sommige punten kunnen gerust een jaar of meer wachten, andere moeten toch met enige urgentie worden aangepakt.
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 jan 2023, 11:27 0 x

Mooi!

Ik durfde het niet aan, maar ik zie de potentie echt wel. Ben benieuwd!
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 jan 2023, 11:34 0 x

Daar waar een eentje ongewild op de sloop beland, wordt een andere ervan gered. Hulde @Peter_Maathuis, deze moet behouden blijven! We gaan dit uiteraard met belangstelling volgen, de eerste set onderdelen is onderweg :mrgreen:

Water in de accubak is vermoedelijk een lekkend ventilatierooster achter de bumper. Maar dat weet jij vast ook wel ;)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

26 jan 2023, 09:09 0 x

Misschien is dit een idee @Peter_Maathuis 👍

Gerade bei #eBayKleinanzeigen gefunden. Wie findest du das?
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... nt=app_ios.

Grtz
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
IIVQ
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 apr 2017, 20:30

26 jan 2023, 12:13 0 x

Ik ben blij dat ik hem aan je overgedragen heb Peter! Zo komt 'ie goed terecht!

Ik wist niet dat er verwarmde buitenspiegels op zaten! Hoe zet je dat aan? Want ik heb regelmatig gedacht: dat moet ik eens laten installeren.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jan 2023, 17:30 1 x

Als je de achterruitverwarming inschakelt, gaat de spiegelverwarming ook aan.

Ik had de deurbekleding linksachter al verwijderd en geconstateerd dat er geen lagetonen luidspreker gemonteerd was. Wel een plak ducttape waar de speaker hoort... Ik had nog een speaker liggen, dus aangesloten en meteen geluid. Mooi zo, nu het rechter achterportier ook eens bekijken (maar eerst een speaker scoren; ik heb er net een te veel verkocht van m'n sloper :dizzy: )

Vanmiddag heb ik het raammechanisme van de linker achterdeur gedemonteerd. De verdikking die op de staalkabel zit, was losgeraakt van de ruitdrager (wit stuk plastic waar de ruit in vast zit). Ik had al vastgesteld dat de motor wel draaide maar de ruit niet meenam, niet omhoog en niet omlaag.
De ruitdrager was een van de twee beugeltjes kwijt (afgebroken) om de drager bij de stalen rail te houden en daardoor kon de verdikking ontsnappen.

De ruit gaat nu weer netjes omhoog en omlaag en het radiogeluid is van 50% naar 75% verbeterd.

Ik heb ook even de plastic sleutel uitgeprobeerd. Die werkt prima dus voorlopig is dat mijn reservesleutel.
Gebruikersavatar
IIVQ
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 apr 2017, 20:30

26 jan 2023, 17:37 0 x

Ah. Ik geloof niet dat ik de achterruitverwarming ooit aan heb gehad.

Dat van het raam is vervelend, want recent stuk gegaan. LA deed het prima. RA gaf de laatste tijd een rare tik bij het dichtgaan (als de laatste cm dichtgaat) dus kijk daar ook even naar!
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jan 2023, 17:53 0 x

Ik moet toch met het RA portier aan de slag om het geluid te herstellen, dus dan kijk ik zeker naar het raam.

Ik houd overigens in mijn tweede post het overzicht van de activiteiten (gedaan en nog te doen) bij.
Plaats reactie