Schokbrekers veren Audi A2 1.2tdi 3L vraag Bilstein
- Bluemotion
Er is van de setup veel te vinden, maar heeft er iemand van dit forum ervaring met de A2 freunde setup of andere tips:
dit omdat 4-6 uur sleutelen en 350 euro wel in 1 keer goed zou moeten betekenen, graag tips!
http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=34861
http://www.fahrwerke-stossdaempfer.de/
Vorne:
Stossdämpfer: Bilstein 22-044761 VNE-4476 45,50€
Domlager: Bilstein 12-225323 30,00€
Feder: Bilstein 36-131105 42,10€
Hinten:
Stossdämpfer: Bilstein 19-109572 BNE-A957 37,60€
Domlager: Bilstein 12-117840 15,00€
Vermessung und Einstellung hat 68€ + MWST gekostet bei Pneuhage
Bin sehr zufrieden. Die Abstände der Radachse zum Kotflügel haben sich nicht verändert (ca. 34 cm).
Werkzeug:
13er, 18er, 19er, 21er, 22er Ringschlüssel
7er Vielzahn oder 45er Torx
Zeitaufwand mit Bier ca. 6 Stunden. Mit Wagenheber ohne Hebebühne.
Misschien @Foppe? ivm met je activiteit op het 1/33 forum :-j
Alvast dank voor jullie feedback
dit omdat 4-6 uur sleutelen en 350 euro wel in 1 keer goed zou moeten betekenen, graag tips!
http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=34861
http://www.fahrwerke-stossdaempfer.de/
Vorne:
Stossdämpfer: Bilstein 22-044761 VNE-4476 45,50€
Domlager: Bilstein 12-225323 30,00€
Feder: Bilstein 36-131105 42,10€
Hinten:
Stossdämpfer: Bilstein 19-109572 BNE-A957 37,60€
Domlager: Bilstein 12-117840 15,00€
Vermessung und Einstellung hat 68€ + MWST gekostet bei Pneuhage
Bin sehr zufrieden. Die Abstände der Radachse zum Kotflügel haben sich nicht verändert (ca. 34 cm).
Werkzeug:
13er, 18er, 19er, 21er, 22er Ringschlüssel
7er Vielzahn oder 45er Torx
Zeitaufwand mit Bier ca. 6 Stunden. Mit Wagenheber ohne Hebebühne.
Misschien @Foppe? ivm met je activiteit op het 1/33 forum :-j
Alvast dank voor jullie feedback
Jazeker, ik ben er ook mee bezig.
Er is een Ralph, die binnenkort de bilsteiners gemonteerd heeft. Ook de Duitser Karat21 heeft ze er ook onder zitten. En ook de auto, die bij Jos op de brug zat heeft ook de bilsteiners. Ik weet allen niet meer wie dat was. Weet iemand van jullie dat nog?
Zodra Ralph de set gemonteerd heeft, gaan we een proefrit maken, jeroen, Wybren, Jack en ik. Ik kan me voorstellen dat jij dat ook wel wil.
Er is een Ralph, die binnenkort de bilsteiners gemonteerd heeft. Ook de Duitser Karat21 heeft ze er ook onder zitten. En ook de auto, die bij Jos op de brug zat heeft ook de bilsteiners. Ik weet allen niet meer wie dat was. Weet iemand van jullie dat nog?
Zodra Ralph de set gemonteerd heeft, gaan we een proefrit maken, jeroen, Wybren, Jack en ik. Ik kan me voorstellen dat jij dat ook wel wil.
- Bluemotion
Snelle reactie, ik wacht jullie ervaringen af, mocht het uitkomen wil ik ook wel n rondje doen! Ik moet toch eerst mn krakende stabilisatorrubbers vervangen....
Ik ben benieuwd!
Ik ben benieuwd!
-
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Ik heb 3 maanden geleden mijn vering en dempers laten vervangen bij Jos.
Als het goed is, is onder mijn auto ook de bilsteiners gemonteerd (mijn auto stond niet op de brug tijdens de meeting). Omdat het gehele onderstel is aangepakt, heeft dit bij mij een grote verandering in rijgedrag opgeleverd. zo'n beetje alles wat met de vering te maken had was af, en vervangen.
Ik heb minder last van zijwind en gaat beter de bochten door. Alleen het volledig door de vering heen klappen is niet geheel opgelost, bij bepaalde bulten/kuilen blijf je die zeer akelige klap horen. Drempels kan ik wel met een hogere snelheid nemen, een enkele bult of kuil blijft pijnlijk.
Als het goed is, is onder mijn auto ook de bilsteiners gemonteerd (mijn auto stond niet op de brug tijdens de meeting). Omdat het gehele onderstel is aangepakt, heeft dit bij mij een grote verandering in rijgedrag opgeleverd. zo'n beetje alles wat met de vering te maken had was af, en vervangen.
Ik heb minder last van zijwind en gaat beter de bochten door. Alleen het volledig door de vering heen klappen is niet geheel opgelost, bij bepaalde bulten/kuilen blijf je die zeer akelige klap horen. Drempels kan ik wel met een hogere snelheid nemen, een enkele bult of kuil blijft pijnlijk.
- Bluemotion
Klinkt goed! Hoeveel km had je A2 gereden bij de vervanging?
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dat doorklappen van een A2 herken ik wel met de standaard schokbrekers en veren.
Vooral bij diepe gaten in wegdek en bij vervelende verkeersdrempels.
Maar sindsdien van FSD is dit bij mij weg of verminderd.
Maar ook de veren wel of niet met 40 -25mm verlaging draagt ook bijdrage van het totaalplaatje comfort.
Maar ook andere merken zoals Boge en Sachs Monroe heeft zelf stellende schokdempers de Monroe Reflex of Sachs sensatracs ? die ook hebben in de richting van de FSD van Koni komen en dit ook kunnen verminderen.
Tijdje geleden was er meen ik iemand van forum die Boge B4 gas dempers met veren juist om reden qua constante stugheid weggedaan en vervangen met standaard veren en Sachs zelfstellende dempers .
Bilstein b4 zijn toch de betere "standaard" de type gas vervangings dempers net als sachs Monroe Koni standaard dempers heeft en daarbij verbeterde dempers hebben.
Maar standaard is ook een bepaald merk bij Audi kan dat Monroe,Boge en of sachs ..zijn en wellicht ook bilstein..?
standaard zijn soms "gas" dempers of oliedempers na uitvoering af fabriek.
Bij Bilstein is dat de B6 de wat betere sportievere dempers in die serie van Bilstein ,de B6 maar daar spreek je al gauw over 450-500 euro net als Koni FSD's 550,- ex montageteriaal zoals taatspot etc.
sport,zelfstellende, verstelbare verlagingsdempers etc van overige merken heb je ook.
Misschien is het verstandig eerst rit in een A2 met Bilstein B4 gas te rijden.
Anders laat je adviseren door Jos naar de verschillen.
ieder heeft zijn eigen smaak hoe een auto moet of mag rijden er zijn altijd verschillende belangen.
De ene rijd zo nu en dan op een circuit dan zou ik zeggen neem echte goede sportdempers....
Ga je auto vaak beladen met passagiers neem dan goede progressieve dempers en of veren....(load adjusters koni of monroe of iets dergelijks.
grt
Rolf
Almere
Vooral bij diepe gaten in wegdek en bij vervelende verkeersdrempels.
Maar sindsdien van FSD is dit bij mij weg of verminderd.
Maar ook de veren wel of niet met 40 -25mm verlaging draagt ook bijdrage van het totaalplaatje comfort.
Maar ook andere merken zoals Boge en Sachs Monroe heeft zelf stellende schokdempers de Monroe Reflex of Sachs sensatracs ? die ook hebben in de richting van de FSD van Koni komen en dit ook kunnen verminderen.
Tijdje geleden was er meen ik iemand van forum die Boge B4 gas dempers met veren juist om reden qua constante stugheid weggedaan en vervangen met standaard veren en Sachs zelfstellende dempers .
Bilstein b4 zijn toch de betere "standaard" de type gas vervangings dempers net als sachs Monroe Koni standaard dempers heeft en daarbij verbeterde dempers hebben.
Maar standaard is ook een bepaald merk bij Audi kan dat Monroe,Boge en of sachs ..zijn en wellicht ook bilstein..?
standaard zijn soms "gas" dempers of oliedempers na uitvoering af fabriek.
Bij Bilstein is dat de B6 de wat betere sportievere dempers in die serie van Bilstein ,de B6 maar daar spreek je al gauw over 450-500 euro net als Koni FSD's 550,- ex montageteriaal zoals taatspot etc.
sport,zelfstellende, verstelbare verlagingsdempers etc van overige merken heb je ook.
Misschien is het verstandig eerst rit in een A2 met Bilstein B4 gas te rijden.
Anders laat je adviseren door Jos naar de verschillen.
ieder heeft zijn eigen smaak hoe een auto moet of mag rijden er zijn altijd verschillende belangen.
De ene rijd zo nu en dan op een circuit dan zou ik zeggen neem echte goede sportdempers....
Ga je auto vaak beladen met passagiers neem dan goede progressieve dempers en of veren....(load adjusters koni of monroe of iets dergelijks.
grt
Rolf
Almere
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Bluemotion
Hai Rolf, dank voor je reactie! Wij 3L rijders hebben in mijn beleving de beperking dat er weinig in onze spec's leverbaar zijn, met name hoogte vering is een trial en error traject. Vandaar de zoektocht naar de optimale setup. Ik zou ook voor FSD gaan als ze onder de 3L passen!
Ik hoop dat er nog meer ervaringsdeskundigen zijn, zeker bedankt voor je bijdrage
Ik hoop dat er nog meer ervaringsdeskundigen zijn, zeker bedankt voor je bijdrage
-
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Ik heb net even op de rekening gekeken, bij mij zit Bilstein B4 set onder.
De auto had toen 266000km op de teller staan.
De auto had toen 266000km op de teller staan.