Audi A2 Elektro / EV ombouw

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
RvZ
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2018, 16:02
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 jan 2019, 21:43 2 x

Inmiddels verder gekomen?
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

22 jan 2019, 09:15 0 x

Welkom op dit forum,
maar voorstellen op aparte topic wie deze 1.4 AUA rijder is vinden we leuk.

En ja, ik heb een A2 EV met zeer weinig accu's en zeker nu met de koude, maar 60% van wat
ik straks komende zomer weer kan halen....
Deze is met kleine accu en 2 zwakke motoren op de aandrijf assen een leuk experiment en RDW gekeurd.
Maar vele vinden de huidige top van 92 Km , traag een vrachtwagen die 85~87 rijden inhalen is
niet gewenst... maar leuk voor plaatselijk stadsverkeer!

Met de oorspronkelijke accu maar 40Km in winter maar 24 Km... en nu een paar extra geplaatst
en tot 170 Km zomer/ 120 Km winter... maar daarmee vele KG extra en hoger stroom verbruik!
Met die 130 Km in zomer heb ik wel een 47% hoger stroomverbruik gemeten!

Dit is tevens het Tesla probleem, rijd goed maar zuipen stroom!
Ik ga daarom weer terug naar kleine accu, lekker zuinig, en los achterin plaatsen als ik verder weg wil.
RDW heeft deze toen gewogen en met 847 Kg lichter als AUA of BBY, en als je in 2025 maar 45% belasting moet betalen.... als ik de extra accu laat herkeuren zit ik op 1260 Kg en daar 45% van...
Dan is dat voordeel weg.

Dit is ook de reden dat ik nauwelijks een Meeting kan bezoeken, en daar laden?
Ik wil verhuizen naar iets meer midden Nederland en dan is meer bereikbaar.

Verder ontdekte ik laatst een nieuw probleem, naast bij grote werkgever laden voor 7,3 ct Kwh ex BTW en thuis 20,2 cent Kwh is de gemeentelijke laadpaal van 32 naar 65 cent Kwh gegaan...
Helaas heeft geen enkele openbare laadpaal een tarief staan, normale pompen wel dus voor veel KM gewoon benzine of LPG3 gebruik er naast.

Wie heeft er na het lezen van dit verhaal nog interesse in tijdrovende en niet gratis ombouw?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 jan 2019, 12:00 2 x

Een A2 is bij uitstek geschikt voor ombouw naar elektro: lichtgewicht en geen roestende carrosserie. Maar dan niet met lood-accu's gaan tobben, want die zijn veel te zwaar voor de energie-inhoud.

Als je een Th!nk City koopt voor een paar duizend euro (er staat er een in NL te koop voor € 2.500) of beter nog, een Peugeot Ion of zusje C-Zero (vanaf € 7.000 in Duitsland of Frankrijk) heb je alle benodigde componenten. Actieradius zal met 150 km wel ophouden, maar je kunt altijd nog besluiten het batterijpakket uit te breiden. Maar dat doe je liefst volgend jaar, als de batterijen weer wat beter en goedkoper zijn...

Je dieselmotor uit de A2 en je verdient ca duizend euro per jaar (MRB) terug.

Onderweg laden is misschien wat duur, maar het kan ook anders. Zonnepanelen op je dak en overdag de overtollige energie opslaan in de auto en 's avonds en 's nachts je elektriciteit uit de auto gebruiken. Dan is de auto-accu 's morgens nog half vol...
Veel goedkoper en driemaal de capaciteit (15..20 kWh) van een Tesla Powerwall. Zo hoeft het opladen niet veel te kosten. En thuis bespaar je nog eens € 500 (of meer) op de jaarlijkse energierekening.

Ik ben wel benieuwd of de subsidie op elektrisch rijden (volgend jaar) ook dit soort projecten gaat stimuleren.
Gebruikersavatar
Jur
Berichten: 207
Lid geworden op: 01 aug 2017, 12:48
Locatie: Veenendaal
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

23 jan 2019, 08:52 1 x

Klinkt goed Peter. Vergeet je niet een gedetailleerde how-to te maken zodra je gaat beginnen? :P
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

23 jan 2019, 09:25 0 x

Even ter info;

Ik had een normale oude accu en die is bij leeg trekken snel overleden!
Een lood accu kan mits het een Caravan of Heftruck versie is.

Ik heb nu geregenereerde Heftruck accu's en ja, wel erg zwaar.
Maar weet je wat een 18650 pakje kost en hoeveel puntlassen dat is?
Solderen gaat vaak los of je bakt ze stuk omdat het te heet werd.

Alleen een 18650 met clips zou ik er in willen later.
Maar nog beter, de 26650..... met clips dus makkelijker en betrouwbaar te monteren
want in de fabriek gemaakte lipjes is beter dan de kale die vele in E bike proberen.....en dan
de stoep af en weer solderen maar weer!

https://www.nkon.nl/rechargeable/26650/ ... -6000.html

27x70 mm dus groter dan officieel en deze zijn onderweg.
Maar als je er een paar honderd bestelde is het vaak niet op voorraad....
De clips 55 cent per accu en deze dikke vind ik beter dan de 18650....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

05 aug 2019, 18:17 0 x

Hoeveel kost een EV?
Nee, geen €36995,- voor de Nissan Leaf van Rolf maar hoeveel Kg C02 uitstoot voor productie?

Ook de panelen om te laden, Silicium smelten(zand) en nog aluminium randen en glasplaat + productie en transport is ook niet C02 vrij voor het op je huis zit!

Verder is een Nissan Leaf kopen ook een A2 recyclen en dat kost ook energie dus C02 uitstoot.

Dan is wat ik heb gedaan en Peter Maathuis bezig is meer rendabel.
Alleen vervangen motor en dat blok omsmelten is maar klein deel van gehele auto die nog prima bruikbaar is.

Weet iemand wat zowel de complete auto kost uit showroom,
en wat kost de productie van onze ombouwset aan energie dus uitstoot?
Net als de panelen op dak ook naast geld ook C02 uitstoot koste voor ze daar liggen.

En als we dat eenmaal weten, hoeveel KM moeten Peter Maathuisen ik zelf straks rijden en Rolf nu om die uitstoot van de EV weer terug te halen?

Naast deze kosten kun je ook benzine kopen, en na hoeveel jaren word de rest van forum gepasseerd milieu technisch gezien?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Twan
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2021, 17:02
Locatie: Hoogeveen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 feb 2021, 17:12 0 x

Hallo. Zijn er nog ontwikkelingen op het gebied van een A2 ombouwen naar elektrisch?
Ik heb altijd nog de hoop dat het een keer kan voor een redelijke prijs.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

12 feb 2021, 08:25 0 x

Welkom Twan,

Ja, er zijn er enkele die erg duur of er moet een nieuwe dure accu in + meer duur herstel en zoekwerk.

Sinds 2017 loopt dit al, en zelf ombouwen is flinke klus.
Zelfs een Universeel ombouw pakket uit China, ik volgde deze en was niet duur,
maar helaas ook geen levensduur!
Daar mag na €7500,- pakket nu andere Accu in van €4500,- dus wil je dat na nog geen 2 jaren gebruik.
Zoek en koop eerst een Benzine versie met 1.4 motor en later ombouwen als de techniek betrouwbaar en betaalbaar is geworden lijkt me slimmer.

Ik heb er 2 gedaan tot nu toe!
1e was op basis van oude Toyota heftruck 48 Volt.... en is erg traag en lage topsnelheid van 92Km maximaal met erg lange aanloop! Leuk voor stadsverkeer....

Nr 2 is eigenlijk VW € Up gesloopt en techniek overgezet.
Echter zijn de schade voertuigen meestal voor schade en waardeloos...
Ik zoek ze wel, 1e Up generatie met 130 tot 160 km afhankelijk temperatuur buiten....
Maar het zoeken en kopen is niet bepaald gratis, techniek wel goed....
Met ombouw en RDW keuring ben je alsnog veel geld kwijt en bij 100Km/h valt het mee...
maar als ik 130 km/h in de avond uren ging rijden haal ik de beloofde 130 km zeker niet en mag ik 80 km verder weer een geheel lege accu duur laden ergens onderweg.

Koop eerst een benzine en zodra er voldoende ombouwsets worden aangeboden en die bewezen goed zijn is vroeg genoeg, de Chinees, liever portie Bami van de afhaal....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 feb 2021, 10:07 4 x

Ik rijd nu ruim een jaar een elektrische A2 (zoek bij de RDW de "brandstof" van G-707-KD). En zolang @eekhoorntje geen foto of kenteken laat zien van zijn elektrische A2 claim ik de enige in NL te zijn :mrgreen:

Ombouw in NL betekent een complex (dus duur) keuringsproces, tenzij je
a) een (RDW-goedgekeurde) elektrische auto koopt, sloopt en alle onderdelen in je A2 overzet
of
b) een (RDW-goedgekeurd) ombouw pakket koopt
Optie a) kost minimaal enkele duizenden euro: @prensel gaat (ging? we horen daar niets meer over) voor een Th!nk, @eekhoorntje kocht een total loss eUp. Dat is in Duitsland ook een populair, veelbesproken pad; ik heb echter nog niets gehoord of gezien van een succesvolle ombouw.
Optie b) kost al gauw € 10..15k zonder batterijpakket (€ 10k)

Realiseer je dat een ombouw altijd veel werk is en je zult allerlei (aluminium) constructies moeten (laten) maken: de batterijbak(ken), de motor-ophanging, adapterplaat en allerlei computertjes moeten (laten) bouwen / programmeren: BMS, instrumentenpaneel, laadproces-besturing, CAN-simulatie. Als je verwacht dat iemand een complete ombouwset gaat aanbieden, zul je bedrogen uitkomen. Oplossingen bedenken en bouwen kost veel tijd (lees: veel geld als je dat niet zelf kunt).

Op het Duitse en Engelse forum wordt veel "gedroomd" over een gezamenlijk ombouwproject, bijvoorbeeld met een man of 10 die elk hun eigen A2 op identieke wijze ombouwen. Dan kun je waarschijnlijk voor € 10 mille per auto wel iets maken. Maar dan moet je 10 A2-eigenaren vinden die 10k hebben liggen, een beetje bij elkaar in de buurt wonen, een lege hal met een paar bruggen ter beschikking hebben en het eens zijn over de specificaties (welke motor, hoeveel batterij-capaciteit, ...)

Ik heb gekozen voor de aankoop van een niet-rijdbare, in 2011 professioneel omgebouwde A2. Mijn verhaal kun je nalezen op https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=11&t ... it=leipzig
Zo heb ik voor minder dan € 10k een bijzondere A2 met een redelijke range voor lokaal gebruik. In de winter houdt het met 30 km wel op, in de zomer is 60 km haalbaar op een acculading. Komende zomer ga ik nog wat zwakke accucellen vervangen en kom ik weer iets verder...

Mijn verwachtingen voor de toekomst: volgend jaar komt de https://sonomotors.com/ Sion op de markt (5 m2 zonnecellen, 120 kW motor, 35 kWh accu, trekhaak 750 kg voor € 25.500) - daar heb ik op ingetekend. Een heel betaalbare, praktische elektrische auto (die je bijna niet hoeft bij te laden als je niet iedere dag je auto nodig hebt).

Een elektrische A2 wordt nooit heel praktisch, maar blijft onmiskenbaar een leuke hobby :cool:
A2 1.4 AUA 2001 - OSS, leer, stoelverw, RNS-E nav, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, koplampspr, DRL, 6 airbags
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, RNS-E nav, 5x2-sp 18", afn.trekhaak
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

13 feb 2021, 21:41 0 x

Dit dus!! Ook leuk om te zien hoe deze Sion op een A2 lijkt.

Jos.
Plaats reactie