Audi A2 Elektro / EV ombouw

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 feb 2021, 07:17 0 x

Nu ken ik deze a2 van vorige posts en de range is door de achterhaalde accu technologie klein
Weet bijna zeker dat je range x3 gaat als je de lood accu's zou vervangen voor 18650 cellen.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 feb 2021, 07:59 1 x

Wie heeft het over loodaccu’s? EV’s rijden niet op loodaccu’s maar Li-ion of (de meeste ombouw) LiFePO4. De laatste technologie is minder kritisch voor “mishandeling” en niet brandgevaarlijk.

Het accupakket is grootste kostenpost. Tien jaar geleden was je 10 tot 15 mille kwijt voor 15 tot 20 kWh. Met die capaciteit kom je max 150 km. En dan zeul je 200 tot 250 kilo batterij mee.

De Sion heeft 35 kWh voor 250 km en 30 km extra op een zonnige dag. Dat pakket kost 10 mille.
Moderne EV’s zeulen 400 tot 800 kilo batterij mee. Dat kan als je de hele bodem tussen de 4 wielen opvult met accu’s. Dan kom je verder.

Maar zo’n gewicht is niet in een A2 te plaatsen. Mijn A2 weegt 1180 kg...
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 feb 2021, 14:47 0 x

Ik was in de veronderstelling dat er lood accus gebruikt waren, maar alsnog kunnen de oude accus zich niet meten aan de energie dichtheid van nieuwe lithium ion technologie.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 feb 2021, 16:04 1 x

Helaas zie ik daar maar weinig van. Welke technologie bedoel je? Graag verneem ik hoeveel Wh per kilo die levert.

Even wat getallen: mijn 200 kg pakket uit 2011 kan 17 kWh opslaan => 85 Wh/kg (LiFePO4, technologie waarbij je capaciteit inlevert voor robuustheid)

Moderne technologie:
Nissan Leaf 30kWh pakket weegt 270 kg => 110 Wh/kg (LiMnO)
Tesla model S heeft pakket van 540 kg voor 90kWh => 160 Wh/kg (Li-ion)
Tesla claimt nu rond de 250 Wh/kg te zitten, maar om dat beheersbaar te houden is een uitgebreid verwarming / koeling systeem nodig en dat is weer extra gewicht => minder bereik per kWh.
Bron (tamelijk willekeurig gekozen): https://batteryuniversity.com/learn/art ... vehicle_ev

In 10 jaar tijd is de batterij-capaciteit ongeveer verdubbeld...

Ter vergelijking: een kg fossiele brandstof bevat ca 12.000 Wh/kg. Zelfs als de ICE maar 25% efficiënt is, levert elke kg 3.000 Wh en dat is circa 15x zoveel als een kg (moderne) Li-ion batterij. Met verdubbeling per 10 jaar zijn we nog 40 jaar bezig voor we batterijen hebben met energie-inhoud vergelijkbaar met fossiele brandstof.
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 feb 2021, 19:27 0 x

Ik bedoel inderdaad de tesla cellen, de nieuwe cellen zouden het dubbele behalen van je huidige cellen en het koelen/verwarmen van de cellen is in het gematigde klimaat wat we hier hebben niet zo heel bijzonder.

Ik volg zelf veel van rich rebuilds op YouTube hij deed afgeschreven tesla's opkopen en repareren en tijdje terug kwam hij zelfs een audi s5 tegen met de complete aandrijflijn van een tesla s erin gebouwd met alle 13 cellen van het accupakket.
Cellen zijn overigens losse modules.

Accu van een model 3 is 480kg, nu lijkt dit heel veel maar uiteindelijk haal je ook het nodige weg.
Denk dat als je het complete gebeuren zou ombouwen je in de a2 ook een range zou kunnen halen van 450 kilometer icm de lage luchtweerstand.

Helaas is het godsgruwlijk onmogelijk om een ombouw te doen ivm rdw goedkeuring etc in een auto van na 98 dat ik het idee om de motorisering van de a2 te veranderen maar uit het hoofd heb gezet.

En ik las van de week dat ze een vernieuwde a2 ev uit willen gaan brengen, de geruchten machine is in ieder geval hard op gang.

Overigens is zijn ze al redelijk op gang met silicium gebaseerde opslag welke een factor 8 meer opslag hebben als de huidige techniek.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

15 feb 2021, 09:40 0 x

@ Patrickbby

De VW E Up is een goede basis mits je deze voordelig als wrak kunt kopen.
Ook alle techniek moet nog heel zijn, alleen plaatwerk schade, zij schade lijkt me beste.

Naast motor en accu moet ook de rest van kabelboom en tellers overgezet worden.
Deze hebben keurmerken en dan mag het wel bij RDW.

Helaas worden bij schade auto's wegens brandgevaar vaak de kabels doorgeknipt en dat weer netjes aan elkaar zetten word streng gecontroleerd.

Eenmaal met de eerste generatie E Up ingebouwd en gekeurd kijken ze nergens meer naar.
De Tesla heeft iets grotere dan de 18650 geen 18 mm dik maar ongeveer 21 tot 23mm afhankelijk bouwjaar en waar gemaakt, ook de lengte is meer dan 65mm hoogte... en dat passende krijgen in Laptop lukte soms... E bike ook nog wel eens maar niet elk merk kan dit hebben!

Voor een auto geld hetzelfde, vaak is Tesla iets te groot en het kan wel... maar veel werk.

En de Lood Accu... ik heb een Toyota Heftruck ooit ingebouwd... die had maar 18 km met zware 48 volt lood accu... en eenmaal gekeurd mag je daar betere voor inzetten.
Als ik daar meerdere accu's in had gezet kan ik er zelf niet meer bij, de wielen mogen niet meer hebben!

RDW doet wel lastiger met ombouwen van voertuigen... elders gelden soepeler regels en invoer in NL vanuit willekeurig EU land is makkelijker en na ½ uur alles vanuit dat land overnemen en controle nummer in de asbak klaar...

Bij een sloperij kopen?
Niet doen, vaak komen er andere reeds onderdelen plukken is het niet meer compleet.
Ook betaalde je voor elk deel een hogere prijs en beste manier is op schade auto's mee bieden.
Met foto en soms mag je vooraf kijken bij de plaats waar deze staat....
Dan kopen is goedkoper en compleet.
Van de EV voertuigen is de vraag groter dan aanbod, alleen Leaf en Tesla is voldoende te vinden.

En als je toch sloperij wilt proberen, de kabelboom is al geknipt, ze verkopen delen per stuk en kreeg je halve set... leuk als je iets wilde repareren maar niet voor volle ombouw.
Vele hebben voor schade en de delen daar zijn erg moeilijk te vinden en duur bij elke Dealer!

En na enige Tesla ervaring;
Prima op de rechte autowegen maar elk verkeersplein een ramp...
zware auto, mede door heel veel accu gewicht en langzamer nemen dan ik normaal doe.
En de IJzel vandaag, een ramp.. Een Tesla is snel rechtuit maar de bochten, ik hoef deze niet meer.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
StefanvM
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 aug 2018, 11:36
Locatie: Amsterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

18 feb 2021, 16:04 2 x

Ik las het ook op AutoScout, Audi zou bezig zijn met een elektrische A2 variant E2?
https://www.autoscout24.nl/informeren/a ... sche-auto/
A2 CS Rood 1.4 TDI 2004 | ATL | OSS | S-line Plus | FIS | Concert | CC | PDC | AHK
A2 CS Geel 1.6 FSI 2005 | BAD | OSS | S-line Plus | FIS | RNS-e | CC | PDC | AHK
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2021, 22:07 0 x

Is dit dat irritante topic waar je elkaar iedere keer hoort te quoten, zodat iedereen lekker moet scrollen en t overzicht verliest?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2021, 22:39 2 x

Ja, dat was het inderdaad - ik heb alle overbodige quotes van voorgaande bericht(en) verwijderd.

Het quote-mechanisme bij voorkeur gebruiken als je op een bepaalde zin reageert (die je dan quote, niet per definitie de hele post). En zeker niet het hele, direct voorafgaande, bericht quoten, dat is zinloos.
Plaats reactie