Olie verversen, een project...

Projecten, modificaties en accessoires.
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

06 sep 2018, 12:39 0 x

Tja, is dat een project?! Bij de Hornbach zouden zeggen van niet...Bedoel hoe moeilijk kan dat nou zijn; Aftappen en bijvullen!
Oke, als je het filter ook doet, dan is het meerwerk.......de motorkap moet er dan ook af.

Nou goed, ik ging mijn olie verversen, want er was niet bekend bij mijn A2 wanneer dat voor het laatst gedaan was.
Ik had er al een keer een 0.5 liter bij gemikt. Daar had mijn peilstok niet zoveel zin in, dus die brak spontaan het gele lipje aan de onderkant eraf. Aha, nu begint het wat meer richting project te gaan! Want je kan natuurlijk een nieuwe peilstok kopen, moet je wel naar de dealert denk ik (brrrrr), en er zijn wel een miljoen soorten en lengtes.....
Daarbij komt dat ik op een ander forum (weet niet meer of het 't Engelse of Duitse forum was) iets las over een olie pomp zeef waar een stuk of 5/6 afgebroken stukjes peilstok tegenaan zaten gekleefd! :rolleyes:
Bij onze Duitse freunde waren er in ieder geval een paar die zelf een lipje aan de peilstok gebrouwen hadden.

Zogezegd heb ik dat dus ook maar gedaan. De oliewissel heeft zodoende 2 en een half uur geduurd.
De maatvoering heb ik simpel gehouden. Heb eerst de peilstok gemodificeerd, olie afgetapt, filter vervangen en vervolgens 4.2 liter olie in het blok geflikkerd, (dat zegt het boekje in ieder geval, dus dan zal het maximaal niveau zijn).
Dan de blanco peilstok (dus zonder "streepjes/aanduiding") erin geduwd en aflezen maar. Vervolgens gauw olie maximaal gemarkeerd middels een kraspen.
Het zelfgemaakte lipje is trouwens een platgeslagen, gevijlde, geschuurde messing/koperachtige remleiding. Deze is vastgemaakt aan de oude kabel middels een remleiding fels apparaat, en ik hoop dat het beter houd dan "plastiek", maar daar ben ik wel gerust op. De Castrol kleeft er heerlijk aan, en daar was het mij om te doen.

Man, hameren, vijlen, schuren........ een nieuwe kopen is makkelijker!

Afbeelding

Max. aanduiding = 4.2 liter :thumbmin:

Afbeelding
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
JJR
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

06 sep 2018, 13:50 1 x

inventief opgelost! Echter denk ik dat je nu net een beetje teveel olie erin hebt. Als er staat dat de capaciteit 4.2 liter is en je hebt je carter laten zitten bij je oliewissel zit er altijd nog wel wat olie in het systeem. Vaak ik het dan handig, bij een nog goede originele peilstok, om er net wat minder in te gooien ( 3.8 of 4L) en dan even te wachten, te peilen en wat bij te vullen. Nu heb je kans dat er iets teveel in zit! Ik zou voortaan dus niet bijvullen tot het maximale niveau streepje.
Spits

06 sep 2018, 13:56 1 x

:cry , maar, maar eh, boehoe.......... In het boekje staat 4.2 liter bij oliewissel inclusief filter vervangen. Uiteraard heeft de auto even gelopen, om het filterhuis weer vol met olie te laten lopen....... zal toch wel loslopen dan? toch?
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
JJR

06 sep 2018, 13:59 3 x

ja dat denk ik ook alleen bij volgende bijvulling niet geheel afvullen :)
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

06 sep 2018, 14:02 2 x

Hoor niks over de bodemplaat demonteren .... dat is ook een projectje als die er onder zit toch?
Is s’ winters een goede bescherming voor pekel in de stekkertjes van olieniveau en temp sensor.
Mooi dat je nu een peilstok hebt waar je wat mee kan. Even die van JJR er bij voor controle en klaar is Spits.
Spits

06 sep 2018, 14:06 1 x

:joy: Ja da's waar; De bodemplaat is RUK, om eraf en erop te meubelen op de grond. Eigenlijk best wel knullig dat er een inham ter hoogte van de aftapplug zit, maar net niet genoeg zeg maar!
Dacht m nog een stukje verder uit te zagen, maar ik kon ook weer verder met op m'n reet gaan zitten........... laatste maar gedaan :innocent:

Peilstok FSI zou zo maar een andere schaalverdeling kunnen hebben, maar ik wil 'm er best wel een keer naast leggen hoor ;)
Spits

06 sep 2018, 15:37 2 x

Pfoe, zat me toch niet lekker dat m'n schaalverdeling voor max olie niet correct zou kunnen zijn; Ik zag al slapeloze nachten aankomen :tongueclose .
Google is een waarde vriend is die alles voorschotelt waar je naar zoekt (of wil geloven....).
Bij de Duitse vrienden een maatvoering voor een diesel gevonden qua peilstand! Mijn eigen gefabriceerde lip zit op precies dezelfde plaats vast als de originele oranje/gele.
Gelukkig komt mijn zelf gemaakte overeen, sterker nog, ik zit een paar millimeters onder max, dus ik kan met een gerust hart tot daar aan toe bij vullen!

https://a2-freun.de/forum/applications/ ... c2c534ba4c
JJR

06 sep 2018, 16:00 1 x

Top! Nogmaals goed gemaakt. Denk dat dit een handige reparatie is voor als anderen hier last van hebben. Wellicht een goed idee om de maten te vermelden voor volgende slachtoffers?
Spits

06 sep 2018, 16:30 0 x

JJR schreef:
06 sep 2018, 16:00
Top! Nogmaals goed gemaakt. Denk dat dit een handige reparatie is voor als anderen hier last van hebben. Wellicht een goed idee om de maten te vermelden voor volgende slachtoffers?
Hier een stukje op A2 freunde met foto's en de maten (even naar beneden scrollen). Let op; niet alle A2, als in diesel/benzine, hebben dezelfde maatvoering!

https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... en/?page=4
stefan74
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 sep 2018, 16:59 1 x

4,2 liter ?
Bij mij gaat er nooit meer dan 3 tot 3.5 liter in (maarja das dan ook een 1.4 16v)
Nieuwe pijlstok kostte mij iets van 11 euro bij Audi, als je een dealer belt en een peilstok voor een A2 op kenteken besteld krijg je in principe de juiste.
Zorg er wel goed voor dat je zelfgemaakte metalen uiteinde goed vast zit, als deze loskomt heb je wel een probleem, een afgebroken plastic tip wordt in principe fijngemalen door de pomp (uitzonderingen daargelaten) , dat gaat met deze niet lukken
Plaats reactie