Dagboek van een Kristallblauwe ATL.

Projecten, modificaties en accessoires.
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

08 sep 2018, 21:15 3 x

Bij deze, hier ben ik van plan bij te gaan houden wat er zoal speelt in het leven van bovenstaande A2 TDI 90pk ATL.
Aangezien er geen "blog" afdeling op dit forum is, zet ik het op afdeling Project.
Mijn naam is Menno en sinds 2 maanden in het bezit van de 81-RG-LS.
Wat mij in het dagelijks leven bezig houd zijn vooral mijn lieftallige vrouw en kinderen...... Buiten dat ook nog veel meer dingen! Alles wat iets met techniek te maken heeft kan rekenen op aandacht van mijn zijde.
Dit is dus zeer breed, van schaatsen, motoren, brommers, vliegtuigen, fietsen, kortom; als er een lager in zit wordt ik altijd een beetje vrolijk.

De A2 is mijn dagelijks vervoermiddel naast de Volvo 945 LPT, welke mijn vrouw in het bezit heeft en als "hoofd vervoer" dienst doet bij uitstapjes naar familie, strand, pretparken, boodschappen, etc.

Goed, de A2 dus.
Heb dit al jaren lang een interessante auto gevonden, maar tot aanschaf is het dus pas sinds korte tijd gekomen.
Misschien hebben sommige leden het al gelezen dat deze is aangeschaft als defecte auto. De turbo was volgens de auto handelaar kapuut.
Er is nog wel meer kapuut, maar de turbo was alleen een gescheurde turbo slang, de turbo ansich, daar is gelukkig niks mee.
De airco werkt ook nog niet naar behoren, en er zijn wat onderdelen welke ik preventief wil vervangen maar nog niet "nodig" zijn, zoals;

- Draagarmen, kompleet met rubbers en fuseekogels. 1 zijde is al een keer gedaan, maar daar ben ik niet blij mee; ik ben van mening dat bij zulke onderdelen je beide kanten moet doen.
- wielagers
- homokineten
- stuurkogels
- stabistokken

Afbeelding

Het valt mij op dat auto's na vervanging van deze bovenstaande altijd rustiger, stiller, en dus "lekkerder" rijden. Bij al mijn vorige vervoermiddelen heb ik dit pakket onderdelen dus vervangen kort na aanschaf. Het voordeel hiervan is, buiten het fijner rijden, je er ook een tijd geen omkijken naar hebt.

Wat er tot nu toe aan de A2 gedaan is;

- olie en filter (Castrol magnatec 5w40 VW505.01)
- luchtfilter
- interieur filter
- EGR klep gereinigd, daarna afgesloten met RVS plaatje.
- nieuwe turboslang
- thermostaat
- temperatuur sensor
- hoge druk sensor airco
- cruise control
- re-map (+/- 115pk)

Kortom een hoop werk voor de boeg met als oogpunt er een betrouwbare en fijn rijdende auto van te maken.
Nu moeten de kinders naar bed gebracht, dus tot zover.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
DED@2
Audi A2 clublid

08 sep 2018, 22:16 3 x

Mag ik kort reageren in jouw blog ?

Even kort dan! Leuk initiatief en ik ga het met aandacht volgen. Veel succes en rijplezier. En we moeten nog steeds een keer meeten🤟👊
Spits

08 sep 2018, 23:14 1 x

DED@2 schreef:
08 sep 2018, 22:16
Mag ik kort reageren in jouw blog ?

Even kort dan! Leuk initiatief en ik ga het met aandacht volgen. Veel succes en rijplezier. En we moeten nog steeds een keer meeten🤟👊
Maar natuurlijk! Reacties zijn welkom, zowel een kritische blik, sneer of gewoon iets liefs.... ;)
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
joost.cuijpers
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

08 sep 2018, 23:15 1 x

gaaf spits,

ik ben benieuwd!
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

09 sep 2018, 07:10 2 x

Ben nogal allergisch voor blog en vlog omdat de persoon die het maakt centraal staat. Maar bij jou komt dat vast goed als ik de aanhef zo zie.
Dat wordt een mooi werkverslag!
Spits

10 sep 2018, 19:14 1 x

jaapje schreef:
09 sep 2018, 07:10
Ben nogal allergisch voor blog en vlog omdat de persoon die het maakt centraal staat. Maar bij jou komt dat vast goed als ik de aanhef zo zie.
Dat wordt een mooi werkverslag!
Dat is het! "Werkverslag", dat klinkt goed.
Heb hetzelfde hoor met het woord "blog", daarom het ook maar dagboek genoemd.........., Nah, als je bij dit werkverslag rooie vlekken in je nek krijgt laat je het maar horen :joy:
Gideon
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

11 sep 2018, 22:04 2 x

Goed initiatief dit dagboek!

Gelijk een vraag: welke draagarmen heb je besteld? Draagarmen voor een ATL zijn namelijk een verhaal apart, ze zijn namelijk officieel niet als complete draagarm leverbaar. Dit komt doordat de voorste draagarmrubbers bij de ATL een tandje harder zijn, verder zijn de draagarmen identiek voor alle motorvarianten (m.u.v. de 1.2TDI). Om het nog wat ingewikkelder te maken zijn er ook twee varianten qua materiaal/uitvoering: een geperste plaatstalen variant (breed beschikbaar maar wil na verloop van tijd wel roesten) en een gietaluminium variant.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

11 sep 2018, 22:08 1 x

Naast de met kogel op de gegoten armen zijn er ook van Monroe waar je voordelig alleen de losse kogel kunt vervangen.... dus eenmalige kosten mits je de arm van staal niet beschadigde of extra lak laag zou geven om langer mee te gaan..... ik heb ze dus eerst van laag extra voorzien om deze reden.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Spits

11 sep 2018, 22:21 2 x

Gideon schreef:
11 sep 2018, 22:04
Goed initiatief dit dagboek!

Gelijk een vraag: welke draagarmen heb je besteld? Draagarmen voor een ATL zijn namelijk een verhaal apart, ze zijn namelijk officieel niet als complete draagarm leverbaar. Dit komt doordat de voorste draagarmrubbers bij de ATL een tandje harder zijn, verder zijn de draagarmen identiek voor alle motorvarianten (m.u.v. de 1.2TDI). Om het nog wat ingewikkelder te maken zijn er ook twee varianten qua materiaal/uitvoering: een geperste plaatstalen variant (breed beschikbaar maar wil na verloop van tijd wel roesten) en een gietaluminium variant.
U bent helemaal op de hoogte. Correctie op de giet alu variant; dit is gegoten staal. voor de 1.2 tdi is er wel een aluminium draagarm.
Wat betreft de draagarmen welke ik gekocht heb, deze worden niet specifiek voor de A2 verkocht........... Ik heb de gok genomen ze toch aan te schaffen, maar hou nog een slag om de arm om te zeggen van welk type ze zijn, totdat ik ze eronder heb/kan krijgen.
Ze zijn in ieder geval voor een auto uit de VAG stal welke rond de 180pk op de weg moet zien te krijgen bij vergelijkbaar gewicht (zo goed als dan) dus ik mag hopen dat het met de rubbers wel snor zit.
Waarom deze dan toch kopen, vooral als je niet weet of het past? Omdat ik het leuk vindt om te experimenteren, da's een beetje hobby.
Bijna iedereen (op ander fora, vooral de Engelsen) stapt over op de gegoten variant, vanwege het roesten van de plaatstalen, en omdat ze sterker zouden zijn.
Hmmmm, weet niet, ik vindt het wel fijn sleutelen als je de fusee kogel nog los van de draagarm kan maken, daarom in ieder geval voor mij plaatstalen items. Mochten ze passen zal ik het zeker laten weten hier.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 sep 2018, 22:38 1 x

De draagarmen van de onze zijn vorig jaar met hulp van @luukske en @@DED@2 vervangen maar wat was dat een rotklus! Ze laten zich niet makkelijk verwijderen uit het draagarmrubber en de nieuwe rubbers in de draagarmen persen was ook niet voor beginnelingen. Benieuwd hoe jij dit gaat klaren.

Overigens heb ik ook voor de plaatstalen variant (van Meyle) gekozen en ze vooraf volgespoten met tectyl. De beugels van de fuseekogels heb ik met Hammerite behandeld. Fingers crossed. Van de oude lieten plakken roest na 14 jaar los en was me een doorn in het oog ...
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gesloten