Amulettrote AMF Dagboek.

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

13 mei 2019, 19:44 4 x

Een amulet of talisman of fetisj is een voorwerp waarvan wordt geloofd dat het bescherming zou bieden tegen gevaar, ziekte en ongeluk. Een onderscheid dat al eens gemaakt wordt, is dat een amulet negatieve krachten afweert en dat een talisman positieve krachten aanwendt en zelfs van op afstand kan werken.

Met dank aan Wikipedia.

Goed, een amulett rode AMF dus. Gezien bovenstaande zou deze een langer leven beschoren moeten zijn dan de wijlen ATL, welke er aan vooraf ging.
Aangezien een A2 dus goed bevallen is, is er na wat zoeken dus wederom een A2 gekomen.
Er is door mij nog even nagedacht over een MINI Diesel, en zelfs nog over een Toyota iQ Diesel, welke trouwens beide hetzelfde motorblok gebruiken (4 cil. 90pk met 6-bak).
Deze 2 zijn toch niet praktisch genoeg bevonden, dus vrije doorgang voor toch een A2.

Het is een bouwjaar 2003 geworden, welke geïmporteerd is uit Duitsland. Er zit een heel pak onderhoudsbonnen bij van de 2e eigenaresse, waarvan de eerste jaren bij een heuse Audi dealer, en vanaf 2014 is het onderhoud gedaan door een universele garage.
Een kleine opsomming van de werkzaamheden welke na aanschaf door mij zijn gedaan:

- Distributie compl. vervangen incl. waterpomp.
- Thermostaat en temp sensor en uiteraard de koelvloeistof G12.
- Accu overgezet van de ATL (Was net een paar weken nieuw aangeschaft).
- Nieuwe olie en oliefilter.
- Airco bedieningspaneel overgezet (originele was aardig afgekloven).
- Leder pook knop overgezet (was een kunststof exemplaar).
- Telefoon antenne gat achter provisorisch dichtgemaakt met "vliegtuigetape" (rubber van de antenne was vergaan) moet hier nog een passende oplossing voor vinden. het lekt nu in ieder geval geen hemelwater.
- Ruitenwisser blad wat omhoog gebogen, er zit een vette kras in het raam. Waarom laten mensen er niets aan doen als je het hoort en ziet krassen?!!
- Linker doffe koplamp gepolijst, met het oog op de komende APK.
- Aanstekerplug overgezet, er was een universele gemonteerd maar wel zo knullig dat de zekering meteen weer de handdoek in de ring gooide.
- A8 velgen en banden van de ATL gecontroleerd op slingeren en/of krom zijn (vanwege de aanrijding). Dit bleek niet het geval en hebben de mismatch van winter en zomerbanden op de AMF vervangen.
- Monteren van een "jack-pad" set, ten behoeve het vergemakkelijken van het omhoog zetten van de auto, en schade bij de APK te behoeden.
- Inspectie van remmen en algehele staat van de onderkant van de auto, wederom met het oog op de komende APK.
- Kentekenverlichting in orde gemaakt. Rechts zat ie vastgeplakt met tape vanwege afgedraaide parkers. Afgebroken schroefjes verwijdert en happy days, alles werkt weer zoals het hoort.
- Concert radio/CD gemonteerd. Gekocht via het Engelse forum. Uiteraard zat de code erbij.....NOT, dit was gewoon het nummer overgenomen van de QC sticker op de achterkant. Code is nu in bezit via Radio-Code.nl, en hij doet het. Volume control is wel ruk, en er is een reparatie set onderweg voor deze.

Uiteraard is er ook nog een hele waslijst met zaken die ook nog aandacht behoeven.
Bovenstaande is nog maar het begin.
Wat mij echt een doorn in het oog is, is de afgebladerde blanke lak op motorkap en dak.
Deze zal ik trachten zo snel mogelijk op te lossen als de APK van de week gedaan is.
Plan is om het dak van een zwarte laklaag te voorzien, en de motorkap van een nieuwe blanke lak laag over het bestaande rood heen.

Oh, ja, bijna vergeten; Het ding heeft echt een re-map/chipkuur nodig! Op de snelweg rijd het best oke, zij met een wat hoog toerental bij 130/140.
En het blok loopt ook netjes rond en soepel, maar zoooooooo
t r a a g g ghghgghh!.... (Geef je nu volgas pap? :tongueclose Al een half uur, zoon) Alhoewel alles went natuurlijk.

Tot zover, de frau is aan het werk, en dus is het mijn schone taak de twee heren welke mijn zonen schijnen te zijn :innocent: nu onder een warme douche te zetten en in bed te deponeren.

Aloha!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

13 mei 2019, 20:09 2 x

😝mooi relaas @Spits ,

Ik heb er alle vertrouwen in dat het weer een mooie betrouwbare A2 wordt.

Houd ons op de hoogte en wanneer kan ik een keer langs komen?
👊
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

13 mei 2019, 21:26 1 x

DED@2 schreef:
13 mei 2019, 20:09
😝mooi relaas @Spits ,

Ik heb er alle vertrouwen in dat het weer een mooie betrouwbare A2 wordt.

Houd ons op de hoogte en wanneer kan ik een keer langs komen?
👊
:joy: , Kom maar als je durft! Zit wel de komende week in de nachtdienst en nog paar dagen Buutenland...... Dus gaat richting eind mei voor een Meet&Greet.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
Locatie: Muiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 mei 2019, 21:53 1 x

Kijk, dat zijn de beter leesbare berichten!

Alleen... "Monteren van een "jack-pad" set,"

Wat is dat?
betutteling is zinloos; passie is Goud
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 mei 2019, 00:13 0 x

Plastic doppen die je plaatst op de vier opkrikpunten (voor de garagekrik)
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 mei 2019, 12:52 0 x

Ik heb rubberen pluggen in die gaten vd krikpunten, is dit niet gewoon standaard?
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

14 mei 2019, 13:13 0 x

Koos had een "jack pad set" gemonteerd, goed idee dacht ik toen.
Hier zijn post:

https://www.audi-a2.nl/viewtopic.php?f= ... start=2900
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 mei 2019, 17:08 0 x

Spits schreef:
13 mei 2019, 19:44
Uiteraard is er ook nog een hele waslijst met zaken die ook nog aandacht behoeven.
Bovenstaande is nog maar het begin.
Wat mij echt een doorn in het oog is, is de afgebladerde blanke lak op motorkap en dak.

Deze zal ik trachten zo snel mogelijk op te lossen als de APK van de week gedaan is.
Plan is om het dak van een zwarte laklaag te voorzien, en de motorkap van een nieuwe blanke lak laag over het bestaande rood heen.

Oh, ja, bijna vergeten; Het ding heeft echt een re-map/chipkuur nodig! Op de snelweg rijd het best oke, zij met een wat hoog toerental bij 130/140.

Aloha!
Dus toch stiekem er een (amulet)rode Color Storm van maken ... ;)

Wel een voordeel dat je de motorkap zo weg kunt brengen voor een opknapbeurt(je)

Heb je niet overwogen om het hele draaiende gedeelte/onderstel van de ATL
over te zetten op de AMF?
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

14 mei 2019, 18:19 0 x

[/quote]

Dus toch stiekem er een (amulet)rode Color Storm van maken ... ;)

Wel een voordeel dat je de motorkap zo weg kunt brengen voor een opknapbeurt(je)

Heb je niet overwogen om het hele draaiende gedeelte/onderstel van de ATL
over te zetten op de AMF?
[/quote]

Hèhè :cool: ja een soort van CS, maar dan hoogglans zwart in plaats van mat op het dak en de wielkasten gewoon rood.

ATL compleet overzetten lijkt me nogal een project....... En ik ben niet zo'n fan meer van het 2 massa vliegwiel(de ATL stond stationair draaiende soms wel 's een beetje te "zagen" wat bij koppeling intrappen direct verdween.....).
Wat wel een misschien een optie is, is om de bak over te zetten.
Een ATL bak valt tussen een standaard AMF bak en een JDD in qua verhoudingen(best of both world's?)
Weet alleen niet of dat zo 1 op 1 past, lijkt me wel. Mochten er lieden zijn die dat weten; deel je wijsheid!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

15 mei 2019, 09:37 1 x

Die bak overzetten lijkt een goed idee Spits. Dan heb je in 5 wel een rustig draaiende motor en de ATL bak kan ook een hoger koppel hebben dan de AMF bak. Of het kan...? Ik heb wel eens ergens gelezen dat er een verschil in dikte bij de startmotor flens is waar dan wat aan gedaan moet worden.
Even luukske vragen voor je begint?
Gesloten