Trekhaak monteren

Projecten, modificaties en accessoires.
Plaats reactie
Airspeed
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

28 aug 2019, 23:00 4 x

Nu ik er dan toch mee begonnen ben en ik weet dat er nog een paar met ideeen rondlopen een originele trekhaak te monteren, leek het goed ff wat foto's te schieten met de telefoon nu ik toch bezig ben.
Waarschijnlijk doe ik niet alles exact vlgs de regels, maar het geeft anderen hopelijk zo wat minder drempelvrees eraan te beginnen. Zo lastig is het niet, maar stiekum best wel wat werk.

Achterbumper eraf en dan zie je de alu crashbar (weegt ~niks) en daaronder een vierkante staaf ijzer en die weegt vlgs mij meer dan de hele trekhaak bij elkaar! Mijn hemel wat een blok lood lijkt het wel.
Haalde bij iig de zorg weg dat de auto met trekhaak véél zwaarder zou zijn: is dus niet zo.
Afbeelding

Ook geruststellend: bij mijn 2003 model zaten er toch 3 bevestigingsgaten in de carrossie! De handleiding bij A2freunde wiki klopt dus niet helemaal. Ten positieve dus gelukkig deze keer :mrgreen:
]Afbeelding

Linksachter is de lastigste plek om de 'tonnetjes' te monteren omdat bij auto's met een 42ltr tank, de uitlaat min of meer precies onder die balk loopt waar de pen van de trekhaak in moet...
Isolatie is makkelijk weg te buigen, uitlaatpijp iets minder, maar lukt wel (dikke schroevendraaier oid).
Aftekenen conform instructie (155mm vanaf de balk en in het midden):
Afbeelding
Ff nagemeten, maar die maat klopt exact.

Andere kant (rechts) is makkelijker, meer ruimte:
Afbeelding

Ik heb ff een nwe gatenboor gekocht van 40mm en dan passen de tonnetjes precies!
Na proef passen van de pen in het gat, blijkt dat de pen aan de bovenkant tegen een bout aankomt! Dan is zo'n tonnetje net niet helemaal tegen de balk aan te drukken, dus in de kofferruimte even de bout van 1 van de 4 'bagagevasthouderogen' losgedraaid (eerste afdekplaatje wegwippen), dan heb je wel ruimte. Later weer aangedraaid en geen probleem, zat toch ook weer vast..
Afbeelding

Deze dus (andere kant ook):
Afbeelding

Trekhaak (pen) erin geschoven:
Afbeelding

Tonnetje erin passen:
Afbeelding

Popnagel gaatjes erin boren met 4,9mm en ik heb een doosje 4,8mm popnagels gekocht bij de praxis ervoor, groter hadden ze niet, maar dit leek ook de maat die het was:
Afbeelding

Morgen dus met de oldtimer naar het werk en daarna met de A2 verder ;)
Walter
davevogel0
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 aug 2019, 15:09 1 x

Ziet er netjes uit. Zijn de pompnagels alleen niet van ijzer? Er wordt namelijk hier best wel vaak gewaarschuwd om geen andere metalen aan de aluminium koets te maken ivm galvanische corrosie.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

29 aug 2019, 17:08 0 x

De middelste pen is vaak een staalsoort, kan roesten soms, maar de rand die vervormde is Aluminium... anders red je het niet met knijpen!

Dit is ook de reden waarom ze juist bij een Stalen auto zo vaak weg rotten!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Airspeed
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

30 aug 2019, 21:58 4 x

davevogel0 schreef:
29 aug 2019, 15:09
Ziet er netjes uit. Zijn de pompnagels alleen niet van ijzer? Er wordt namelijk hier best wel vaak gewaarschuwd om geen andere metalen aan de aluminium koets te maken ivm galvanische corrosie.
Toevallig waren dit alu popnagels idd. Maar dat is meer toevallig dan bewust moet ik toegeven :blush:

Vandaag was elektra aansluiten en afmonteren dag. I hate elektra, maar omdat ik een soort van kant en klare 'boom' van de donor had gehaald, viel dit redelijk mee: stekkers eruit trekken en andere weer erin pluggen :mrgreen:
Afbeelding

Tot mijn grote vreugde zat ook het gat voor de draadboom al standaard in de auto!
Het centrale gaatje in het midden nadat ik het dopje eruit gehaald had:
Afbeelding

Achterkant lichtunit met de 'tussenstekker' van de kabelboom.
Afbeelding

Verder loopt de kabelboom van de trekhaak dan gewoon parallel aan de bestaande draadboom van de achterlichten:
Afbeelding

LET OP: De uitsparing in de achterbumperkap voor de haak en stekkerdoos die op de Nederlandstalige tekening, "handleiding" en onderdelenlijst staat op A2Freunde/Wiki (PDF) klopt NIET!
En niet een beetje niet, maar totaal niet: verkeerde kant uitsparing getekend én de maten zijn veel te klein. Echt bizar hoe weinig daarvan klopt en vreemd dat nog niemand dat opgevallen was bij onze grundliche Freunde....
Ik heb (nog) geen nieuwe maten opgenomen, maar 2x meten, dan pas snijden is hier wel op z'n plaats.

Na een hoop gemor over de verkeerde tekening (deel van mijn achterspatbord is onderaan daardoor nu dus 'vergald'), is het na monteren van de spatborden en binnenschermen:
Klaar! :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

En de reden voor de haast: Wilde meteen wat vervoeren, dus de haak is meteen goed getest en goed bevonden :)
Afbeelding
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
Plaats reactie