EV reparatie - geslaagd

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 sep 2019, 21:39 9 x

ik heb in Duitsland een A2 electric gevonden (met dank aan oplettende mede-forummers), ongezien gekocht en opgehaald.
IMAG0832_1.jpg
IMAG0832_1.jpg (1.89 MiB) 7412 keer bekeken
De auto is van eind 2004 en in 2011 professioneel (door LE Mobile en Bosch in Leipzig) omgebouwd.
Hij heeft eerst een aantal jaren in dienst bij de Gemeente Leipzig rondgereden en heeft daarna 2 particuliere eigenaren gehad. Van de laatste heb ik hem overgenomen met km-stand 104.800.
IMAG0925.jpg
IMAG0925.jpg (2.05 MiB) 7412 keer bekeken
De verkoper meldde dat de accu's wat problemen geven (niet allemaal even goed meer) en de bekabeling tussen controller en motor schijnt af en toe wat te haperen.

Technische gegevens: batterijpakket 86 stuks Winston 60 Ah in serie (dus ca 300 Volt), ingebouwd voor (24 cellen) en achter (62 cellen) de achteras op de plaats van de benzinetank en accubak. Een BMS (Battery Management System) bewaakt alle cellen (wat betreft voltage en temperatuur) en moet ervoor zorgen dat de cellen worden / blijven "gebalanceerd", d.w.z. dat ze alle dezelfde spanning hebben.
IMAG0835.jpg
IMAG0835.jpg (3.33 MiB) 7412 keer bekeken
De elektromotor (Azure Dynamics AC24LS) kan continu 20 kW / 40 Nm leveren (piek 47 kW 92 Nm) en mag tot 12.000 tpm draaien. Daarmee moet de A2 met goede accu's ca 120 km kunnen rijden en een top van 120 km/u kunnen halen. De motor is gekoppeld aan de versnellingsbak, maar er zit geen koppeling in; schakelen moet dus gebeuren bij nullast (toerenteller op 0).

De 12V-accu is verhuisd naar de motorruimte, waar ook een 70 Ampère DC/DC-converter (van 300 Volt naar 14 Volt) is ingebouwd - die neemt de rol van de dynamo over. Ook zit in de motorruimte een elektrische (4 kW) kachel en de airco werkt met een elektrische pomp. Een 230V-netlader (3 kW) is daar ook ingebouwd en ik heb er twee laadkabels bij: een voor een gewoon stopcontact en een voor een openbare laadpaal. De kabel wordt aangesloten achter het klepje van de benzinetank. Er is een CANbus-simulator ingebouwd die op de toerenteller aangeeft of het accupakket wordt geladen dan wel ontladen.
A2e6.png
A2e6.png (1.56 MiB) 7395 keer bekeken
Ik zal in dit topic verslag doen van de ontwikkelingen.

In eerste instantie heb ik de laadkabel op de auto aangesloten, maar dat heeft geen enkel effect. Niet verwonderlijk: het BMS (de groene printplaatjes die je op elke cel tussen + en - ziet zitten) meldt van ca 70 cellen dat ze leeg zijn en mijn universeelmeter bevestigt dat. Een volle LiFePO4-cel laat geen stroom door, dus de lege cellen worden niet geladen (alle cellen staan in serie). De lege cellen moeten dus eerst min of meer vol zijn om de ingebouwde lader te laten werken.

De eerste uitdaging is het opladen van ca 70 cellen en het vaststellen welke cellen aan vervanging toe zijn. Daartoe heb ik twee 20 Ampère / 3,65 Volt laders aangeschaft en met mijn 10 Ampère labvoeding erbij kan ik tegelijkertijd 3 cellen opladen. Het opladen van een lege cel duurt al gauw een have dag, dus ik doe er ca 6 per dag. Daarbij verwijder ik het BMS (grijze flatcable en printplaatjes) en de koppelingen tussen de cellen en ik haal de cellen, die in blokken van 4 of 5 met stalen strips aan elkaar gekoppeld zijn, uit de auto.

Als het hele batterijpakket uit de auto is (86 x 2,3 kg is ca 200 kg), huur ik een auto-ambulance om de RDW te bezoeken voor de import-keuring. Met de ambulance kan ik dezelfde dag ook de kale body van de zwarte A2 (ex-België) afvoeren. Dat zal wel medio oktober worden.
Na afgifte NL-kenteken moet de auto direct worden geschorst, want zonder batterij is een APK niet uitvoerbaar (bijv omdat het lastig is om de remvertraging te meten).
Als alle cellen geladen zijn, kan het pakket weer worden ingebouwd en dan wordt het spannend...
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

27 sep 2019, 23:17 0 x

Ziet er goed uit Peter!
Een indrukwekkende rij accu cellen, waarbij ik nier erg positief ben dat de lege cellen weer tot leven komen, maar het plan om cel voor cel te laden is een goede eerste stap denk ik.
De andere componenten ( verwarming 12 v systeem ed ) lijken mooi op orde te zijn.
Wat ik me nog afvraag, wordt er ook wat met de rem energie gedaan?
(Remmen op de electro motor is batterij opladen?)
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 sep 2019, 23:38 0 x

Voorlopig, ik heb nu ca 25 cellen geladen, is er maar 1 die zijn lading niet vasthoudt. De geladen cellen worden niet belast en ik meet de celspanning dagelijks. Onder belasting kan blijken dat er meer zwakke broeders zijn... Ook cellen die op minder dan 1 Volt stonden, laten zich opladen.

Ja, de controller (DMOC445 van Azure) laat regeneratief remmen toe. Schijnt instelbaar te zijn, maar hoe dat weet ik nog niet.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

27 sep 2019, 23:41 0 x

Ik dacht het al aan die grappige “ toerenteller “ te zien 👍
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 okt 2019, 22:52 4 x

Inmiddels het hele batterijpakket uitgebouwd en ca 3/4 van de cellen is geladen. Daarbij 5 à 6 zwakke broeders gevonden (cellen die zonder dat er stroom wordt gevraagd toch zakken in spanning). Vervangende cellen (en een derde 20 Ampère lader) zijn onderweg uit Tsjechië.
IMAG0962.jpg
IMAG0962.jpg (187.01 KiB) 7064 keer bekeken
Daarmee is de auto 200 kg lichter geworden en dus was het een mooi moment voor een ritje naar de RDW. Wel wat onzinnig dat je de auto van de trailer moet laten zakken, naar binnen moet duwen en na checken van het chassisnummer weer naar buiten kunt duwen en op de trailer takelen...
De auto oogste de nodige belangstelling, een elektrische A2 hadden ze nog nooit gezien...
IMAG0964.jpg
IMAG0964.jpg (349.81 KiB) 7064 keer bekeken
Maar verder geen enkele discussie over de ombouw: de keurmeester zag dat het professioneel was gebeurd en het Duitse kentekenbewijs, met vermelding van type motor, controller en verzwaarde achtervering deed de rest.

Ik ben wel benieuwd wat er van die specificaties in de Duitse registratie straks in het NL-register terecht komt...

Nu de BPM-aangifte (€ 0) nog versturen (vroeger kon je dat op de RDW-vestiging regelen, nu moet de aangifte naar Heerlen worden gestuurd) en dan het kentekenbewijs afwachten.

Weer een fase in het A2e-project afgerond.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

04 okt 2019, 07:02 0 x

Let op!
Heb je gelijk op jou naam laten zetten of geschorst?

Elke auto moet WA verzekerd zijn en APK gekeurd , vanaf verkrijgen kenteken.
De belasting hoef je niet te betalen voor deze EV.... maar WA verzekering kan boete opleveren.
Gelijk na keuring komt het BPM formulier dat 1 dagje later al een kenteken kan geven.
Ook als je pas week later pasje kreeg, die datum is bepalend voor verzekerplicht.

Dit is een veel gemaakte fout bij zelf keurders helaas...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 okt 2019, 13:56 1 x

Ik snap je vraag ("op naam gezet of geschorst") niet: in mijn wereld moet een auto op mijn naam staan om hem te kunnen schorsen. En om hem te kunnen schorsen moet ik een kenteken hebben.

Daarom maar eens gebeld met de RDW. Een aardige mevrouw wist, nadat ik mijn chassisnummer had doorgegeven, te melden dat ze nog geen "fiscaal akkoord" hebben (dat klopt, de BPM-aangifte ligt in een brievenbus te wachten tot PostNL die licht). Na fiscaal akkoord kan het tot 4 werkdagen duren voordat het kenteken wordt toegekend.
Mijn kentekencard komt dus waarschijnlijk eind volgende week.

Verder wist ze mij te vertellen, dat je (als particulier persoon) na afgifte kenteken 2 weken hebt om aan de "voertuigverplichtingen" (lees: verzekering en APK) te voldoen dan wel te schorsen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 okt 2019, 09:11 0 x

Peter_Maathuis schreef:
03 okt 2019, 22:52
Inmiddels het hele batterijpakket uitgebouwd en ca 3/4 van de cellen is geladen. Daarbij 5 à 6 zwakke broeders gevonden (cellen die zonder dat er stroom wordt gevraagd toch zakken in spanning). Vervangende cellen (en een derde 20 Ampère lader) zijn onderweg uit Tsjechië.
...

Ik ben wel benieuwd wat er van die specificaties in de Duitse registratie straks in het NL-register terecht komt...

Nu de BPM-aangifte (€ 0) nog versturen (vroeger kon je dat op de RDW-vestiging regelen, nu moet de aangifte naar Heerlen worden gestuurd) en dan het kentekenbewijs afwachten.

Weer een fase in het A2e-project afgerond.
Dus ca. 10 van de 86 cellen zijn stuk. Iets meer dan 10% na 8 jaar gebruik.
Je zou het kunnen zijn als een gedeeltelijke (batterij)revisie ...


Je gaf een km-stand op van 104000 km. Is nog na te gaan hoeveel km's de A2
heeft gelopen na de ombouw? Dit om in te schatten hoe vaak de accu's zijn opgeladen
bij een gemiddeld rijbereik van ca. 120km.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 okt 2019, 16:24 0 x

Dat vind ik ook wel een interessante vraag, dus ik ben eens in de papieren gedoken.

De laatste beurt in het serviceboekje is op 1-3-10 bij 56.719 km. Op 10-3-10 is de auto verkocht aan hr S en kreeg het kenteken WL - A 214. Het lijkt erop, dat deze meneer de EV-conversie heeft geregeld, want het keuringsrapport na ombouw (elektrische veiligheid, isolatie, etc.) is gedateerd 17-3-11.
Ik heb geen km-standen na 1-3-10, maar als je aanneemt dat de ombouw 3 maanden heeft geduurd, dan heeft meneer S ca 9 maanden in de auto gereden en dat is vast niet meer dan 10.000 km geweest (BBY motor, geen diesel, tot dan toe 10.000 km/jaar gereden). Dat suggereert EV-conversie bij ca 65.000 km.

Op 24-3-11, dus direct na (!) de EV-conversie, nam de stad Leipzig de auto over en werd het kenteken L - SW 1100. De auto heeft daar 5½ jaar dienst gedaan en werd op 22-8-16 gekocht door hr N en kreeg kenteken LIP - RN 45 E.
Op 27-1-17 was de laatste HU (APK, 2 jaar geldig) bij km-stand 93.143.

Op 20-4-17 kocht hr K de auto en werd het kenteken LIP - OA 25 E. Deze laatste Duitse eigenaar vertelde mij, dat hij de auto voor woon-werk-verkeer (ca 15 km enkele reis) heeft gebruikt. Hij heeft een aantal cellen vervangen: in april (3 stuks) en in juni 2018 (8 stuks).
Op 5-12-18 is de auto geschorst bij km-stand 104.843 en hr K heeft dus ca 10.000 km in 20 maanden (500 km/maand) gereden.

Dus een redelijke schatting is, dat de auto sinds km-stand 65.000 elektrisch wordt aangedreven en dus rond de 40.000 km op batterijen heeft afgelegd.

De specificatie van de auto suggereert een bereik van 120 km (onder ideale omstandigheden), maar ik schat dat er in de praktijk gemiddeld om de 60 km is opgeladen. Helemaal leeg rijden en tot 100% laden is allebei niet goed voor de accu's.

Gebaseerd op de genoemde feiten en aannames lijkt mij dat de (niet vervangen) accu's zo'n 650 laad-ontlaad-cycli hebben meegemaakt.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

05 okt 2019, 16:58 0 x

zijn het eigenlijk gewone lood- sulfaat accu’s, ze zien er zo apart uit met die koelfinnen.
Bij ons aan boord gingen de tractie batterijen ongeveer 10 jaar mee.
Met ongeveer 300 ontladingen per jaar ( van gem 50%) zou je dan nu nog niet aan het eind van de levensduur zitten.
Plaats reactie