EV reparatie - geslaagd

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 mei 2020, 09:54 6 x

Inmiddels heb ik ruim 1.000 km elektrisch A2 gereden en dat bevalt uitstekend! De benzine-A2 blijft steeds langer stilstaan, alleen voor ritten boven de 50 km wanneer het geen cabrio-weer is, komt ie van z'n plaats.

Na het vervangen van een paar zwakke cellen van het batterijpakket, meldt het BMS welke nu de zwakste cel is. Mijn tactiek is om op die cel dan een andere cel parallel aan te sluiten, waardoor de volgende zwakke broeder zichtbaar wordt. Na een paar van die piggybacks te hebben gemonteerd, ontstaat een lijstje van de zwakste broeders.

Het is veel handiger in een keer 6 cellen te vervangen dan in 6 sessies telkens één cel. Eergisteren heb ik de piggybacks gedemonteerd en een aantal cellen vervangen. Ik heb nu ongeveer een kwart van het batterijpakket vernieuwd. Met de huidige ca 60 km actieradius kan ik best leven dus het blijft waarschijnlijk hierbij.

Mijn BMS-rapportage draait nu op een sneller Arduino-computertje met 480x320 pixels scherm. Dat werkt prima maar hij krijgt het af en toe wat (te) warm (onder de asbak).

IMAG1820.jpg
IMAG1820.jpg (49.51 KiB) 2808 keer bekeken

Gisteren heb ik mijn nieuwe 16" 5-spaaks wielen gemonteerd - voor zuinig rijden is iets smaller schoeisel vast beter, maar dit staat veel mooier...

DSC_1325.jpg
DSC_1325.jpg (1.64 MiB) 2808 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 dec 2020, 14:48 3 x

De A2e mocht op 12-12-2019 voor het eerst weer de openbare weg op. In het eerste jaar heb ik iets meer dan 2.000 km elektrisch gereden. Op koude dagen kom je duidelijk minder ver dan op warme dagen, zeker als de kachel aan moet om de ruiten te ontwasemen. Maar voor gebruik binnen de regio Eindhoven red ik me er prima mee.

Ik heb ontdekt dat de ASR-knop (bij de versnellingspook) de rem-regeneratie versterkt, zodat je praktisch zonder rempedaal kunt rijden. Maar ik vermoed dat de remlichten niets doen als ik rem op de motor en een andere versnelling kiezen is ook minder gemakkelijk (half gas om de stroommeter op 0 te krijgen), dus deze stand pas ik met beleid toe...
De ECO-knop (ook bij de pook) begrenst de stroom naar de motor op 70..80 Ampère (ca 20 kW) - die begrenzing schakel ik nog wel eens uit, bijvoorbeeld voor een stoplichtsprintje :mrgreen:

Nog wel een gevalletje pech gehad: de ingebouwde lader is overleden - het aansluiten van de laadkabel deed de stop in huis doorslaan en al snel was duidelijk dat het probleem in de lader zelf zat - onder de twee zekeringen is iets gaan smeulen...
IMAG1917.jpg
IMAG1917.jpg (158.02 KiB) 2487 keer bekeken
Het bleek vrij lastig dezelfde lader weer te vinden (en dat is uiteraard het handigst: het BMS praat via CAN tegen de lader om de laadspanning en -stroom te regelen) maar toevallig werd er in Aken een aangeboden voor € 250. Snel opgehaald, mazzel dus: een nieuwe uit de USA zou gauw € 1.500 kosten.

Verder weinig opwindends: APK vernieuwd zonder enig reparatie-advies. Ik registreer nog steeds de zwakke broeders in het accupakket en ga waarschijnlijk nog wel een keer een aantal cellen vervangen. Maar dat heeft geen haast.
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 apr 2021, 21:00 1 x

Knap werk!
Een vraag: werkt de electrische airco goed ? Enig idee hoeveel amps daar doorheen gaan?
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

23 apr 2021, 22:12 0 x

Airco?
Denk dat Peter liever met raam open gaat rijden voor meer bereik en minder laden.

Dus de Afrika methode dan maar... heb een VW E Up gesloopt, en als ik Airco met mooi weer liet werken zie ik de meter nog te maken Km instorten! een % of 10 ~15 is dat vaak.
Dat is een latere ombouw en helaas ook niet bepaald storingsvrije helaas.
Na 3406 km nu al weer 5 maanden stilstand...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 apr 2021, 22:54 1 x

Inderdaad is bij warm weer het raam openen veel goedkoper dan de airco inschakelen. Bovendien kun je met het raam open genieten van het (ontbreken van het) motorgeluid :mrgreen:
De airco doet overigens niets; ik vermoed dat ie bijgevuld zou moeten worden. Maar zoals gezegd, mis ik hem niet. Ik zou verwachten dat ie 5..10 kW aan energie vraagt, en daarmee de range substantieel vermindert. Ook niet handig als je al een zeer beperkte range hebt.

De kachel (die in de winters wel af en toe nodig bleek, met name om de voorruit te ontwasemen) vraagt 4 kW en werkt als elektrische standkachel, dus ook al voordat je wegrijdt. Maar de stoelverwarming is een stuk efficiënter om zelf warm te blijven.
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 apr 2021, 23:30 0 x

Hoeveel watt is de airco grofweg, als ie het doet?

Gewoon een verre gedachte die speelt met een electrische airco inbouwen. :)
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

24 apr 2021, 08:59 0 x

Huidige Airco van een pomp voorzien met elektro motor is voordeliger en vertrouwde oude techniek.

En ik weet dat isolatie van bodem, dak en zijwanden naast geluid ook warmte zomers en koude in de winter zal tegenhouden.
Elke kachel of Airco zal minder hard werken bij betere isolatie, net als thuis....

En als Peter de Airco zelf wil vullen, Camping gas werkte prima, kosten nihil maar als je bij een garage komt.... reken op woorden die in de Bijbel of Koran totaal ontbreken netjes vertaald.
Het is wel brandbaarder, maar alleen bij een lek, diverse Warmtepompen gaan nu ook over op deze Campinggas... geen F gassen certificaat meer nodig!

Het vullen met foute geen R134 of R1234 gas mag niet, maar zolang de garage die niet controleerde of ging bijvullen, kan het jarenlang goed gaan voor €1,79 per blikje. :mrgreen:
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 apr 2021, 19:53 1 x

toutdroit schreef:
23 apr 2021, 23:30
Hoeveel watt is de airco grofweg, als ie het doet?

Gewoon een verre gedachte die speelt met een electrische airco inbouwen. :)
Ik vermeldde 5..10 kW in de post boven jouw vraag - mijn educated guess, een courante waarde voor airco in auto. Maar...

Waarom zou je de airco elektrisch willen hebben??? Je hebt een draaiende ICE met nog wel 10 kW reserve (tenzij je volgas rijdt).
Hoe denk je die 10kW aan je boordnet te onttrekken (een kleine 1.000 Ampère bij 12 Volt - bij mij 35 Ampère bij 270 Volt)???
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 apr 2021, 23:14 0 x

Peter_Maathuis schreef:
24 apr 2021, 19:53
toutdroit schreef:
23 apr 2021, 23:30
Hoeveel watt is de airco grofweg, als ie het doet?

Gewoon een verre gedachte die speelt met een electrische airco inbouwen. :)
Ik vermeldde 5..10 kW in de post boven jouw vraag - mijn educated guess, een courante waarde voor airco in auto. Maar...

Waarom zou je de airco elektrisch willen hebben??? Je hebt een draaiende ICE met nog wel 10 kW reserve (tenzij je volgas rijdt).
Hoe denk je die 10kW aan je boordnet te onttrekken (een kleine 1.000 Ampère bij 12 Volt - bij mij 35 Ampère bij 270 Volt)???
Aliexpress heeft en stel 12V airco's (met inverter) in z'n gamma:
https://nl.aliexpress.com/item/40011015 ... hweb201603_

Volgens de beschrijving trekt "ie" 60 / 70 amps.
Daar het een inverter dc aangedreven pomp is kan hij sneller of langzamer draaien naar behoefte, regelt daarom de temperatuur beter en verbruiktook minder dan een riem aangedreven compressor die een of 100% aan of geheel uit regime heeft.
Ik kan me voorstellen dat een electrische airco pomp beduidend minder pk's /kw slurpt.
Blijft alleen de prijs nog :mrgreen:
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 apr 2021, 23:31 1 x

Ik zie geen bekabeling die 60 Ampère kan hebben zonder te smelten.
Een koelkast kan met 100..200 Watt een kleine ruimte best afkoelen, maar de inhoud van een auto is iets groter en in een koelkast zitten geen ramen waardoor de zon naar binnen schijnt...

Auto's hebben tegenwoordig een magneetkoppeling waardoor de airco niet permanent vol vermogen vraagt. Maar met 1 kW zou ik niet op een merkbare verkoeling rekenen.

En overigens is het natuurlijk volstrekte onzin, dat een elektrische airco geen brandstof kost (maar Ali en zijn vrienden Baba en Express nemen het niet zo nauw met de waarheid).
Plaats reactie