EV reparatie - geslaagd

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 apr 2021, 13:13 1 x

Peter_Maathuis schreef:
24 apr 2021, 23:31




En overigens is het natuurlijk volstrekte onzin, dat een elektrische airco geen brandstof kost ).
"Auto's hebben tegenwoordig een magneetkoppeling waardoor de airco niet permanent vol vermogen vraagt." :Airo uit --> geen vermogen verlies; Airco aan via magneet koppeling --> boem, compressor op vol aan en instant vermogensverlies.

DC/inverter airco's gaan niet 'boem' aan of 'boem uit maar gaan langzamer of sneller draaien naar behoefte.
Met dit soort airco compressors gaat het stroomverbruik (en dus het vermogens verlies) evenredig op en neer met de benodigde koeling.
Daarbij heeft de accu hierbij ook een zekere buffer werking.

60 amp top gebruik is natuurlijk veel, zeker als "Ali en zijn vrienden Baba en Express nemen het niet zo nauw met de waarheid". :rolleyes:
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 apr 2021, 22:52 1 x

Ik vind het knap wat je doet Peter. Ben bezig om een E-turbo werkend te maken, dit is een brushless motor die we aan moeten sturen middels een controllertje. Heb me een beetje vergist in deze materie, dus wel zijn met drie man bezig dit te bewerkstelligen. Tegelijkertijd zat ik me te bedenken hoeveel werk er al in deze A2 zit om dit een beetje werkend te krijgen!

Jos.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 apr 2021, 23:23 1 x

Ik had de mazzel dat ik een reeds omgebouwde A2 "alleen maar" hoefde te repareren ipv de A2 zelf ombouwen van scratch. Bovendien ben ik wel handig met elektronica (daar heb ik vroeger voor doorgeleerd).

In de basis is een elektrische aandrijflijn heel simpel en het complete schema past op één A4’tje (zie blz 22 van https://maathuis.info/A2e/techdoc.pdf)
En dan is de auto beschreven in dit document complexer dan de mijne: er zitten 3 laders (één per fase) in en ik heb er maar één. Ook heb ik geen centrale hoofdschakelaar om de hoogspanningsbatterij los te koppelen van de rest van de auto.

Na de motorkeuze (kW piek / continu) en het voltage (en daarmee de piekstroom) en bereik volgen batterij layout (met BMS) en controller bijna vanzelf. De motor met dikke alu adapterplaat gekoppeld aan de bestaande versnellingsbak (als die sterk genoeg is), paar zekeringen en contactors en je komt een heel eind. Rembekrachtiging, stuurbekrachtiging, kachel, airco, batterijlader, 12V-accu en DC/DC-convertor kan allemaal later.

Uitdagingen zitten naar mijn mening vooral in de CANbus "restsimulatie" - de juiste CAN-berichten vaak genoeg versturen zodat alle randapparatuur het naar zijn zin heeft.

Als de A2e dat zou halen, zou ik met genoegen een keertje langskomen om hem te laten zien. Dat zit er niet in, maar je bent van harte welkom in Valkenswaard!
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

29 apr 2021, 11:41 1 x

jos_br schreef:
25 apr 2021, 22:52
... Ben bezig om een E-turbo werkend te maken, dit is een brushless motor die we aan moeten sturen middels een controllertje...
Jos.
Hoi @jos_br,
Dat is interessante materie! Wat heb jij reeds gedaan en wat zijn jouw ervaringen op dit gebied?
... Facinating ...
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

29 apr 2021, 13:11 0 x

Uithuizen ~Dieverbrug en mini meeting met mijn kleinkinderen?

Ik wil langs komen zodra mijn A2 ..... VW E Up-date weer werkte... en dat laten zien.
Maar eerst moet mijn huis klaar zijn!

Tot later, mini Meeting bij Jos....Br...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

02 mei 2021, 10:55 1 x

Kleine correctie op het ¨Boem aan en Boem uit¨ :joy: van de magneet koppeling van de airco...
De A2 en de meeste moderne auto´s hebben geen magneet koppeling meer die inderdaad ¨boem aan en boem uit¨ doen.
Er zit nu een behoefde geregelde aansturing op. (heel soms nog wel in combinatie met magneetkoppeling)
Dit houd in dat de compressor altijd aanstaat, lees: draait.
Echter er zit een kantelbare schijf in die door het regelapparaat word aangestuurd en gedraaid zodat de zuigertjes in de compressor tussen 2 en 100% op en neer zullen gaan.

Voordeel: zuiniger en geen schokken meer voelbaar bij inschakelen.

Nadeel: Ze gaan helaas vaker defect, de olie in de compressor zelf is niet genoeg om te smeren, er word olie meegenomen door het koudemiddel dat steeds rondgepompt word maar als hij leeg is... gebeurd dit niet en slijt hij sneller.
Als de compressor zover heen is en hij slaat vast dan zit er een breek koppeling in de poelie verwerkt die dan afbreekt dan wel rubbertjes die stuk gaan (zoals bij A2) en de poelie met de multieriem intact blijft en de compressor blijft dan stilstaan waardoor je kan blijven rijden.

Als zo´n compressor is vast geslagen moet je het systeem laten spoelen, filter vervangen dan wel condensor als filter niet los is , expansieklep of orifice tube (A2) vervangen en natuurlijk de compressor zelf.
Dure grap, ik heb het 1x bij een A2 gedaan en ik denk wel tegen de 100x bij andere modellen van VW en Audi en vorig jaar nog een Opel....
Als monteur zijnde is het wel leuk werk maar niet als je het moet betalen...
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 mei 2021, 13:15 1 x

Nou, goede info, bedankt !

Mijn boem aan / boem uit ervaring komt van 'mijn andere autos': Ssangyong Musso en Ssang yong Korando 2006.
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

02 mei 2021, 16:37 0 x

dubbel
Gebruikersavatar
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
Locatie: Muiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 mei 2021, 17:26 0 x

koop9 schreef:
02 mei 2021, 10:55
Kleine correctie op het ¨Boem aan en Boem uit¨ :joy: van de magneet koppeling van de airco...
De A2 en de meeste moderne auto´s hebben geen magneet koppeling meer die inderdaad ¨boem aan en boem uit¨ doen.
Er zit nu een behoefde geregelde aansturing op. (heel soms nog wel in combinatie met magneetkoppeling)
Dit houd in dat de compressor altijd aanstaat, lees: draait.
Echter er zit een kantelbare schijf in die door het regelapparaat word aangestuurd en gedraaid zodat de zuigertjes in de compressor tussen 2 en 100% op en neer zullen gaan.

Voordeel: zuiniger en geen schokken meer voelbaar bij inschakelen.

Nadeel: Ze gaan helaas vaker defect, de olie in de compressor zelf is niet genoeg om te smeren, er word olie meegenomen door het koudemiddel dat steeds rondgepompt word maar als hij leeg is... gebeurd dit niet en slijt hij sneller.
Als de compressor zover heen is en hij slaat vast dan zit er een breek koppeling in de poelie verwerkt die dan afbreekt dan wel rubbertjes die stuk gaan (zoals bij A2) en de poelie met de multieriem intact blijft en de compressor blijft dan stilstaan waardoor je kan blijven rijden.

Als zo´n compressor is vast geslagen moet je het systeem laten spoelen, filter vervangen dan wel condensor als filter niet los is , expansieklep of orifice tube (A2) vervangen en natuurlijk de compressor zelf.
Dure grap, ik heb het 1x bij een A2 gedaan en ik denk wel tegen de 100x bij andere modellen van VW en Audi en vorig jaar nog een Opel....
Als monteur zijnde is het wel leuk werk maar niet als je het moet betalen...
'k snap d'r niks van...
betutteling is zinloos; passie is Goud
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

02 mei 2021, 19:40 1 x

ArcSissy schreef:
29 apr 2021, 11:41
jos_br schreef:
25 apr 2021, 22:52
... Ben bezig om een E-turbo werkend te maken, dit is een brushless motor die we aan moeten sturen middels een controllertje...
Jos.
Hoi @jos_br,
Dat is interessante materie! Wat heb jij reeds gedaan en wat zijn jouw ervaringen op dit gebied?
... Facinating ...
Ben dus iets heel anders aan het doen.....,

Ik ben bezig de elektrische turbo werkend te maken van een SQ7 om op de TT te monteren om de grote turbo te ondersteunen onderin het toerengebied. Dit moet rook voorkomen, en met minder brandstof heel veel koppel genereren. De motor is nu dusdanig aangepast dat de turbo er volop inkomt bij 2500rpm, dit is gezien de grootte van de turbo al een goede prestatie, maar wanneer dit minimaal 1000rpm omlaag kan zou dat mooi zijn. Nu is het zo dat deze turbo een eigen controller aan boord heeft die voorzien is van can-bus. Ondanks dat we die signalen uitgelezen hebben kunnen wij er niets mee, en hebben een losse controller in Australië gekocht. Dit zijn we werkend aan het maken, turbo draait inmiddels, maar er is wel wat programmeer en rekenwerk nodig deze feilloos aan te sturen. We gaan wel de can-bus info van de auto gebruiken om deze turbo aan te sturen. Waarom ik hier reageer is omdat we ook een gedegen partij stroom gebruiken die opgeslagen, opgeladen en naar voren in de auto getransporteerd moet worden :mrgreen: . Ik heb dus een omvormer van 12>48volt en ga hier supercondensatoren voor gebruiken.
Jos.
Plaats reactie