EV reparatie - geslaagd

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

03 dec 2019, 23:12 0 x

Kerstboom?

Ja, zo noem ik dat, 1 slechte in de serie en alle presteren minder.
Hopelijk heb je er een paar reserve voor gekocht want na 8 jaren is de Lipo wel eens op.....

Daarom heb ik ook voor 48 volt versie gekozen.
Als je 6x 48 volt hebt is ongeveer gelijk aan jou 1x 300 volt...

En voor de motor, ik heb een 500 volt gekocht en via transformator van 48 naar 480 volt gaat prima.
Dan een kleinere motor dan nu en dat gaat ook.

Als er nu bij mijn 1 groep uitvalt hou ik er nog 5 goede over.
Helaas is deze van Peter ombouwen een ramp... maar ik ga gewoon op mijn eigenwijze versnellingsbak vrije manier verder......

Ik hoop dat ik nu verkeerd denk maar als er 1 lampje stuk is komt meestal snel de andere kant...
Met dit accu pack hoop ik dat het niet zo is... maar laden en testen .... ik weet alleen niet of je een goed test apparaat voor deze cellen hebt..

Verder een tip die vele E bike bezitters ook doen, accu warm houden...!
Ik leg die in huis vaak neer, en als je een garage hebt, zet de EV binnen... een koude accu is stukken minder....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 dec 2019, 22:01 2 x

Vanmiddag heb ik de laatste 2 nieuwe cellen die ik nog had staan in de auto gezet om 2 zwakke broeders te vervangen. Daar ben ik intussen al aardig handig in geworden: minder dan 2 uur. Nu zijn er dit jaar 11 cellen vervangen (dus evenveel als de vorige eigenaar in 2018 verving).

Vanavond het effect vastgesteld en aangenaam verrast: probleemloos ruim 20 km gereden (ipv krap 10 met problemen gisteren). Nou hoor ik je denken: 20 km, wat is dat nou, maar ik rij nog geschorst en wilde alleen vaststellen dat ik de Kwikfit in Eindhoven ga halen voor de APK (en weer thuis kom daarna).

De batterijspanning bleef netjes op niveau, rond de 270 Volt. Bij rustig rijden gebruik je 5..10 kW (20..30 A) volgens het BMS. maar als je je voorruit wilt ontwasemen (en dat was nodig vanavond), moet je de kachel aanzetten en dan komt er 4 kW bij! Dus die laat je niet continu aan...

Het schakelen zonder koppeling valt me alleszins mee: gas los en rustig schakelen. Het wegrijden in 1 is iets vlotter dan in 2 en bij 50+ km/u is de 3 iets stiller.

Na die rit bleken de individuele celspanningen 3,16...3,30 Volt te zijn. Die 3,16 is een uitschieter naar beneden (en die ga ik ook nog vervangen als ik weer een paar nieuwe cellen binnen heb gekregen) - de overgrote meerderheid zit tussen 3,20 en 3,30 Volt.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 dec 2019, 22:06 1 x

eekhoorntje schreef:
03 dec 2019, 23:12
...
En voor de motor, ik heb een 500 volt gekocht en via transformator van 48 naar 480 volt gaat prima.
...
Hoe doe je dat? Heb jij een gelijkstroomtransformator? Toch wel meteen patent aangevraagd hè!
Als je 30 kW wilt afnemen, moet je wel 750 Ampère bij 48 Volt omzetten!?
En wat wegen die 48 Volt modules waarvan je er 10 mee wilt nemen?

Ik zou ze toch maar gewoon in serie zetten...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

05 dec 2019, 09:42 0 x

De trafo.. omvormer, werkte hetzelfde als elke Bobine, maar die 15.000 volt is iets te veel!

Zonder brug gelijkrichter is dit 1:10 gewoon leverbaar....
Gesloopt uit Zonnepaneel Inverter....

Gemaakt om tussen 100 en 900 volt gelijkstroom naar 240 volt wissel te gaan en dus maar half gebruikt.

Ik heb nu erg zware 48 volt Toyota motoren en van de 2 is er 1 doorgebrand.
Gewoon iets te oud, jaar of 40....

Ik ga nu op 1 500 volt motor over en het omzetten heeft nog een voordeel, de dikke 48 volt kabels uit las industrie kan ik door dunnere vervangen die langer mee gaan.... vaak kabelbreuk gehad!

En bij 10x48 volt , ik mag er ook 6 uit halen voor minder gewicht/lager stroom gebruik en meer laadruimte!
Op 4 setjes tot 70 Km bij mooi weer.... Alles erin geen 175 maar slechts 150 km wegens het gewicht wat hoger werd!

En ja, ik heb nog een sjoemel aanhanger!
Die Ex 1.2 bespaar diesel heeft dynamo die de trekkende auto kan voeden!
Omdat alleen de Auto voor de milieu zone telde mag ik met deze Range Extender niet in auto zelf wel Amsterdam & Utrecht gewoon in!

Als ik dus als A2+2 kom haal ik met vuile diesel zonder belasting moeiteloos 1000 Km.

Ik weet alleen niet wat onze Rolf in Noorwegen zal zeggen als we beide met aanhanger zonder laadstop met onze Sjoemel aanhangers achter de EV daar koffie komen drinken!
Wel dien je de aanhanger een iets andere stekker te geven....
Naast de 7 polige heb ik een blauwe Camping stekker gedaan.... en je zou de oude cellen die matig werken ook in de aanhanger kunnen zetten!

tot 750 Kg heeft een aanhanger lagere eisen en witte nummerplaat!
En als er een 1.2 Tdi met 42 liter tank vanuit Hoorn in Luxemburg vrijwel leeg 46¼ liter diesel gaat tanken en de auto zelf niets doet! Ook de Politie ziet voor de A2+2 een bumper klever, en pas later de korte dissel... die meedraaide en toch een redelijke bocht kan maken!

Hoeveel EV halen de 370 Km over deze afstand?
Ik ben met mijn sjoemel EV Cum Fraude geslaagd!

Ik verwacht alleen commentaar van de vele Diesel rijders, een Zwarte Piet toeslag van 15% voor de roet vegen... en ik rij als EV belastingvrij tot 2025!
Verder ga ik de verwarming nog aanpassen.... een Webasto Diesel is goedkoper en geeft meer plezier dan op stroom verwarmen! Ook op afstand via Smartphone aanzetten en uurtje later in iets te warme schone EV wegrijden!
En even Webasto stand kachel en Aggregaat in Amsterdam even uit zetten overleef ik wel!


Ja, ik spoor niet, rij Audi A2...!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

05 dec 2019, 17:36 5 x

Maar weer terug naar Peter?
En dan eekhoorntje een eigen EV draadje? Ik wordt nu van het ene systeem in het andere geslingerd🤪!
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 dec 2019, 22:48 0 x

jaapje schreef:
05 dec 2019, 17:36
Maar weer terug naar Peter?
En dan eekhoorntje een eigen EV draadje? Ik wordt nu van het ene systeem in het andere geslingerd🤪!
Lijkt mij een strak plan. Kan dit niet door de moderator worden geregeld? ....
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 dec 2019, 11:20 0 x

Van Sloop en zelf doen naar aankoop defecte?

Peter Maathuis wisselde zelf ook, en ik ga zeker zodra de ombouw van 48 naar 500 volt klaar is een Nieuwe Howto maken, met de kosten erbij wat de diverse delen kosten en hoeveel uren je kwijt bent.

Mijn Ex Loodaccu naar Lithium sloop Tesla... daar kan niemand iets mee.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 dec 2019, 11:34 3 x

eekhoorntje schreef:
08 dec 2019, 11:20
Van Sloop en zelf doen naar aankoop defecte?

Peter Maathuis wisselde zelf ook, en ik ga zeker zodra de ombouw van 48 naar 500 volt klaar is een Nieuwe Howto maken, met de kosten erbij wat de diverse delen kosten en hoeveel uren je kwijt bent.

Mijn Ex Loodaccu naar Lithium sloop Tesla... daar kan niemand iets mee.
Nee, van het (bij voortdurende herhaalde) afleiden van het project van TS naar het eigen project,
waar (voor mij in ieder geval) geen tauw aan fast te knope is ...
Gebruikersavatar
CvP
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 nov 2012, 23:23
Locatie: Weststellingwerf
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 dec 2019, 13:49 2 x

"waar (voor mij in ieder geval) geen tauw aan fast te knope is ..."
Ach, ja. Typisch een eekhoorntje.....van de hak op de tak!
:joy: :joy: :joy:
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 dec 2019, 15:29 7 x

Vandaag APK goedkeuring! :cool: En meer dan 50 km gereden (maar stiekem wel tussendoor 2 uur geladen). De twee zwakste cellen hebben een oude (ook zwak dus) cel parallel geschakeld gekregen, onder het motto "twee halve zolen is een hele". Zodra de nieuwe cellen binnen zijn, worden de koppeltjes zwakke broeders vervangen.

Schorsing opgeheven. Klaar voor gebruik, naast benzine-broertje.

IMAG1519.jpg
IMAG1519.jpg (151.94 KiB) 3907 keer bekeken

Nu de laptop met CANbus-analyser (kastje en software) installeren en eens kijken wat dat oplevert! Wordt vervolgd.
Plaats reactie