Advies LED verlichting

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Grt
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jul 2017, 08:44
Locatie: Heerenveen
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

23 okt 2019, 22:59 0 x

Beste mensen!
ik zie veel LED koplamp eigenaren, maar welke moet je hebben en waar of bij wie kan je ze kopen of bestellen.
Het begint weer vroeg donker te worden en mijn A2 uit 2005 geeft me (veel) te weinig licht op alle binnenwegen die ik veel rijd.
Wie helpt me?
Gebruikersavatar
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
Locatie: Muiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 okt 2019, 21:28 1 x

Ik merk dat ik erg beïnvloed ben door het jarenlang rijden in auto's waarbij ik bijna met mijn kont op de grond zit.
Dan schijnen tegenliggers "recht in mijn smoel" en verblinden achteropkomers via de binnenspiegel...
Nog maar te zwijgen over regen / sneeuwdagen...

Na jarenlange afkeer, walging en haat :) heb ik zelf LED in de A2 gestopt en met fanatiek leedvermaak verplaatste ik me door het verkeer.

Tot de laatste keuring: was het enige afkeurpunt dus heb ik er conventionele pitjes in laten draaien.

En ik laat ze zitten denk ik. Ik ben van mening dat de lampen goed genoeg zijn voor Nederlandse wegen. Al rij ik hoofdzakelijk in de randstad dus heb makkelijk praten. Die zijn veelal verlicht.
betutteling is zinloos; passie is Goud
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 okt 2019, 00:07 1 x

Ik heb mijn LEDs (dimlicht en grootlicht) via @HansJan betrokken en al enkele APKs probleemloos doorstaan: de LEDs moeten wel goed in het brandpunt van de reflector passen, maar dan geven ze een perfect lichtbeeld. En dat is het enige wat telt bij de APK.

De extra hoeveelheid licht bevalt me prima, dus voordat ik mijn vorige A2 verkocht, zijn de LED-koplampen overgezet in de nieuwe (en als de A2e goed rijdt, gaan ze daarin ;-)

Ik heb voordat ik de "Hans Jan"-LEDS monteerde ook wat gekooid met xenon en goedkope LEDs, maar dat gaf veel (te veel) strooilicht, dus APK-afkeur...
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 okt 2019, 06:28 1 x

Moderator edit: vragen omtrent LED upgrade afgesplitst, er lopen twee onderwerpen door elkaar heen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 okt 2019, 07:52 3 x

Niet teveel eer over de LED verlichting naar mij, het is een inkooptraject geweest die ik in 2016 met input van @AudiFanSedert1971 mee ben gestart.

Bij tijd en wijle koop ik hoge kwaliteit LED lampen rechtstreeks bij fabrikant NSSC in (geen AliExpress!). De lampen zijn van hoge kwaliteit en laten zich relatief eenvoudig inbouwen. De opbrengst is fenomenaal en lichtbeeld perfect. Heldere koplampglazen zijn van belang omdat scheurtjes, vergeling en andere veroudering (mat worden) zorgen voor strooilicht en onherroepelijk APK afkeur.

De onze is vorige week nog APK gekeurd en de monteurs waren bijzonder onder de indruk over het lichtbeeld. Ze hadden nog niet eerder zo'n helder en strak lichtbeeld gezien van een after-market oplossing.

20170129_205401.jpg
Lichtbeeld van onze A2
20170129_205401.jpg (1.04 MiB) 8228 keer bekeken

Niet alleen voor de A2, maar ook als H4, H11 en 9005 heb ik ze ingebouwd en tot nu toe geen klachten gehad. De eerste lichting lampen hadden kwaliteitsproblemen maar de huidige generatie is tot nu toe storingsvrij.

De kit bestaat uit H7 (dimlicht), H3 (grootlicht) en T10 ( stadslicht). Ook heb ik een set voor achterlichten & interieur samengesteld. Geïnteresseerden mogen zich via PB melden.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 okt 2019, 10:07 1 x

Ja, mijn Aliexpress h7 led's van 17 euro per set geven veel licht op de weg. Verkeersborden reflecteren enorm evenals de strepen op het wegdek. Soms lijkt het of je langs staande lichtzuilen rijdt...
Het lichtbeeld is niet haarscherp. Er zit wat strooilicht bovenin, maar dat is blijkbaar acceptabel, want er wordt niet naar me geseind. Wat me wel opvalt, is dat de lichtopbrengst iets terugloopt. Hoe dat op termijn gaat zal me benieuwen. Ik heb nog een reservesetje liggen, dus daar kan ik nog wel even mee vooruit. Op den duur komen er wellicht betere alternatieven (of een andere auto).
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

25 okt 2019, 11:15 1 x

Ik volg dit (soort) topics met volle interesse, omdat ik daar ook bijzonder in ben geinteresseerd.
Ook de opmerkingen over strooilicht zijn interessant, omdat veel mensen maar "wat aanklooien" en totaal geen benul hebben hoe hun "led koplampen" een ander hinderen.
Gelukkig is er een forum als deze, waar men wel serieus omgaat met deze materie.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 okt 2019, 11:36 1 x

Zoek het strooilicht.

H7_LED_dimlicht_4.jpg
H7_LED_dimlicht_4.jpg (81.97 KiB) 8194 keer bekeken
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

25 okt 2019, 14:29 2 x

Ja precies, dat bedoel ik.
Jij bent er secuur mee bezig en laat mij iets zoeken wat er niet is.

Nee, het kan ook anders.
Ik ben ook op een ander soort mobiel forum actief en daar wilde iemand met een scooter wat meer licht.
In plaats van zijn 35 Watt gloeilamp, dacht hij aan LED.
Nou is er geen 35 W LED, dus week hij uit naar 36 Watt.
Als je vervolgens weet dat LED wel 7 keer meer licht geeft met hetzelfde vermogen, wees ik hem daarop.
Gelijk een berg kritiek op mijn opmerking, want dat moest kunnen, zo heeft hij tenminste goed licht.
Dan maar over een andere boeg, en gewezen op strooilicht en andere bijkomende problemen, zoals lichtbeeld en exacte passing in de reflector.
Nonsens volgens sommigen.
Uiteindelijk kreeg ik toch wel bijval, want ik kwam met feiten en correcte informatie.
Intussen was via Ali B de LED lamp gearriveerd en is toch maar eens geprobeerd in de fitting te proppen en kijken hoe het licht nou was.
Voor de zekerheid had de man zijn scooter maar even gestart, want dan liep de accu niet leeg.
Na enkele seconden fel licht was het einde LED lamp. Die gaf de geest.
Intussen zit er weer een 35 Watt bolletje in zijn koplamp.
Zo kan het ook
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 okt 2019, 11:52 1 x

Hier staat meer over leds..die ik in begin 2016 in onze A2 monteerde en bij mij weten heeft mij niemand de keuze geholpen van deze lampen of wel door mij gebruikte en geteste ledlampen.

Ik zelf eigenhandig met schuifmaat aan de hand van de maten leds ging meten hoe en deze zouden kunnen passen qua harde koelblok en of lint koelingen.

Reserve koplamp gebruikte als proef op stelling thuis en later op de auto monteerde.

Zie mijn relaas ik met bericht ik mij niet op prijs stel ik zomaar samen iet s onderzoek ??? op ,ik niet eens te maken hebben met klachten van de lampen elders gekocht zijn en ik geen lampen verkocht of aanbood.
Alleen soms bevriende leden iets koop ja tegen de werkelijke kostprijs omdat deze geen tijd heeft vanwege zijn werk of ouderdom..
ja zo ga je om met forumleden die je graag wilt helpen,zover ik je hulp kosteloos kan bieden.een glimlach is al voldoende en vriendschap meer waard is dan geld.

viewtopic.php?p=67035#p67035
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Plaats reactie