HowTo: USB lader in middenconsole

Projecten, modificaties en accessoires.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 sep 2020, 23:21 11 x

Intro
Eind 2018 (!) had ik de USB lader al aangeschaft maar het kwam er domweg niet van om het in te bouwen. Totdat het ding bij het opruimen weer tevoorschijn kwam en ik besloot, nu het nog lekker weer is, het eindelijk een plek in de auto te geven. Het inbouwen heb ik vandaag voltooid en ik vond het de moeite waard om het avontuur in deze HowTo te delen.

De losse USB lader die ik tot heden in de sigarettenaansteker had geplaatst komt hiermee te vervallen. Merk op dat de sigarettenaansteker constant spanning heeft en het voor mij de voorkeur heeft dat laadvoorzieningen netjes via contact geschakeld worden. Ik heb ervoor gekozen om de geschakelde plus achter het clima paneel te gebruiken (codering wit), maar je kunt ook de geschakelde plus bij het contactslot gebruiken (codering blauw/rood) zolang je de voeding naar de lader van een zekering wordt voorzien.

Benodigdheden
  • Portie lef en doorzettingsvermogen - we gaan immers in een interieur onderdeel een gat boren :mrgreen:
  • Duimstok/rolmaat
  • Houtboortje 6mm (met scherpe punt)
  • Gatenboor (hout) 30mm
  • Secondenlijm
  • Knip- en striptang
  • Soldeerapparaat, S39, soldeertin
  • Katoen- of andere stevige isolatietape
  • Kabelschoenen male en ring (half open)
  • Installatiedraad rood 2.5mm2
  • Installatiedraad zwart 2.5mm2
  • Zekeringhouder inclusief zekering 2A
  • Krimptang
  • Torx schroevendraaierset
Installatie
In de eerste stap worden de noodzakelijke delen uit de middenconsole verwijderd, in de onderstaande volgorde:
  • Asbak/laatje openen;
  • Verwijder het opbergbakje - handen in het bakje plaatsen, klemmen en bakje rustig naar achteren trekken;
  • Schroeven van asbak/laatje verwijderen en dan uitnemen. Let op verlichting aan de achterkant!
  • Zet versnellingspook in neutraal en wip de chromen ring met behulp van je vingers of kunststof (!) wig met beleid omhoog;
  • Zet versnelling in 4, trek de inleg van de middenconsole thv schakelpook omhoog zodat de nok uit de uitsparing komt. Trek hem dan met beleid naar achteren en omhoog;
  • Het verwijderen van het aircopaneel is iets minder eenvoudig. Aan de boven en onderkant zit deze geklemd in de middenconsole en vergt wat begeleiding. Je kunt eerst de hand achter het paneel plaatsen en dan paneel naar voren drukken. Je ziet vanzelf welke delen loskomen. In mijn geval heb ik het paneel wat omhoog geduwd, zodat deze los kwam uit de bovenste dwarsverbinding. Daarna heb ik de klemmen aan de onderkant met mijn vingertop ingedrukt (of schroevendraaier gebruiken) waardoor deze vrij kwam en ik het paneel uit kon nemen. Als iemand betere tips heeft hoor ik dat graag, verwerk ik het in deze HowTo;
  • Koppel nu alle connectoren los. De connector van de stoeverwarming is niet geklemd en laat zich relatief makkelijk (maar met beleid) lostrekken. De connectoren aan de achterkant van het clima paneel koppel je van links naar rechts los.
De middenconsole is nu leeg zodat kan worden gestart met het aanleggen van de voeding. TIP: Gebruik hier AUB GEEN SKOTCH-blokjes voor! Deze snijden niet alleen de mantel door, maar ook een deel van de koperdraadjes waardoor de weerstand op dat punt groter wordt met alle gevolgen van dien.

Neem bijv. een deel van de mantel weg, wikkel de aders van de nieuwe draad om het blanke deel en soldeer dit vast of zet het vast op de pin. Het laatste heb ik gedaan (je moet deze dan wel uit de houder verwijderen met een speciale connector extractor).

USBlader-middenconsole_1.jpg
Pin met geschakelde plus uit connector verwijderd
USBlader-middenconsole_1.jpg (1.21 MiB) 2034 keer bekeken

Voedingskabel nu met de witte draad verbinden en connectoren weer terugbouwen:

USBlader-middenconsole_2.jpg
Draad aangebracht op geschakelde plus
USBlader-middenconsole_2.jpg (1.64 MiB) 2034 keer bekeken

Massakabel vastgemaakt aan torx schroef van de middenconsole, zekeringhouder met krimpconnector verbonden met voedingsdraad naar clima paneel, kabelschoenen aangebracht en geheel met automotive tape ingewikkeld:

USBlader-middenconsole_3.jpg
Voeding naar onderen klaargelegd
USBlader-middenconsole_3.jpg (114.1 KiB) 2033 keer bekeken

Nu het elektrische deel is voorbereid kunnen we de USB lader fixeren in de houder. Achter de houder bevindt zich een bracket waar kennelijk een accessoire in past die ik zelf niet kan thuisbrengen. Ik heb het midden uitgemeten, een klein gaatje geboord. Nog eens nagemeten en toen ik er zeker van was dat ik goed zat met de grote gatenboor voorzichtig vanaf de voorzijde het grote gat geboord. Daarna de houder vastgezet met secondenlijm omdat de ring die erbij geleverd is vanaf de achterkant niet is vast te draaien door de beperkte maatvoering van het bracket. Het geheel zit goed vast.

USBlader-middenconsole_4.jpg
USB lader in paneel aangebracht
USBlader-middenconsole_4.jpg (1.04 MiB) 2034 keer bekeken

Voordat ik alles heb teruggebouwd, heb ik eerst getest of de hoofdzekering afdoende is wanneer ik de stoelverwarming en airco op vol vermogen activeer terwijl er tegelijkertijd twee telefoons worden opgeladen. Geen krimp, de 10A zekering is voldoende en ik heb de lader gezekerd met een 2A zekering.

Vervolgens alles in omgekeerde volgorde teruggebouwd en zeer tevreden met het Audi waardige resultaat!

USBlader-middenconsole_5.jpg
Het resultaat is naar mijn zin én Audi compatible!
USBlader-middenconsole_5.jpg (686.08 KiB) 2034 keer bekeken
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 sep 2020, 08:11 1 x

Top beschrijving @HansJan !
Ik had hem denk ik uit het midden geplaatst en dan wel met de wartel er achter vastgezet. Of iet s van de Bracket afgesneden, omdat vocht en secondenlijm op den duur niet samengaan.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 sep 2020, 08:43 0 x

Hij is door het bracket reeds uit het midden geplaatst, maar het komt eigenlijk wel goed van pas. Nu kan de laderkabel rechts langs de console via dashboardkastje weer omhoog.

En als de lijm het niet houdt kan er altijd nog een wartel achter 👍
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Lar
Audi A2 clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 05 dec 2018, 18:45
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

14 sep 2020, 16:05 0 x

leuk voor de sleutelmeeting
Gebruikersavatar
Lar
Audi A2 clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 05 dec 2018, 18:45
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

28 nov 2020, 11:53 1 x

Blij met de dubbele usb @HansJan Geen opladerkabels meer door de auto. Aan de achterkant van de usb alvast extra draden getrokken voor de (lichte) versterker van mijn subwooferproject. Het aansluiten op +draad van de aftermarket radio ging eenvoudig omdat er reeds een afdekking zat die ik kon gebruiken. Krimpkousje er overheen. Hoppa
Bijlagen
20201128_113440.jpg
20201128_113440.jpg (3.89 MiB) 1641 keer bekeken
Plaats reactie