Aanschaf 2e oliepeilstok

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Patrickdkl
Audi A2 clublid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jul 2020, 05:59
Locatie: Oldenzaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 sep 2020, 19:47 0 x

Hallo Forum leden,

Ik hoorde van mogelijkheid voor een tweede oliepeilstok, dus ik stapte naar een VAG hier in Oldenzaal. De vriendelijke man van de onderdelen verkoop weigerde mij om deze te leveren. Hij had in het verleden slechte ervaring met mensen die deze gemonteerd hadden en problemen kregen met te weinig olie. Om hierna de VAG dealer verantwoordelijk te stellen?

Ik vond het een vreemd verhaal, maar had niet het idee dat de man dit verhaal verzonnen had. Kortom hoe kom ik aan een tweede oliepeilstok van een polo? En wat is jullie ervaring is deze modificatie beter maar vooral accurater?

Is er een montage film of handleiding?


Met vriendelijke groeten
Patrickdkl
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

27 sep 2020, 21:27 0 x

Waarom zou je deze mod willen uitvoeren? Twijfel je aan de meting met de originele peilstok? Volgens mij moet je dan ook het Carter vervangen om de tweede peilstok te accomoderen of vergis ik me?

Juist omdat de A2 wat krap is onder de motorkap en de motorkap anders elke keer afgehaald moet worden, is bewust gekozen om deze via het service Luik te gebruiken.

Ik weet het niet beter, ik ben alleen benieuwd naar de motivatie.

Grt D
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 sep 2020, 21:59 0 x

Ik heb wel eens een A2 met (AUA)motor van een VW Polo onder handen gehad, maar die had maar één peilstok, rechtsachter op het blok (achter de distributie). Niet heel handig met peilen bij een A2...

De A2-peilstok achter de serviceklep werkt redelijk als je de peilstok eruit haalt, een kwartier wacht (zodat alle olie uit het lange kanaal van de peilstok is teruggezakt in het carter) en dan pas het niveau peilt.

Alternatief is vertrouwen op de oliepeil en -temperatuursensor. Die wordt getest bij het starten van de motor en als ie niet in orde is, krijg je een rood oliekannetje met het woord "SENSOR" op je dashboard.
Zonder die foutmelding mag je ervanuit gaan, dat de sensor een melding geeft bij laag oliepeil. Halve liter bijvullen en je kunt weer verder rijden.
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 sep 2020, 23:23 0 x

Ik heb er ook een oliepeilstok van een polo op zitten.
Heel toevallig heb ik gisteren met beide peilstokken gepeild en blijkt dat de originele het prima doet.
Dus ik zou me daar geen zorgen over maken.
het is ook lastig om elke keer de kap er af te moeten halen als je olie wil peilen.
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

28 sep 2020, 09:27 0 x

Helaas niet in de BBY of BAD motoren.

De AUA heeft plek voor 2 stokken, de voorste is met bocht en kwartier koffie drinken en word vaak
te snel gedaan en dan klopt het niet.

De achterste is oranje plug eraf en Polo of Golf III of IV monteren die ook passen.
De Skoda Fabia en Seat Ibiza kan ook nog en die op blok peil je sneller na olie wissel.
De voorste is voor tussendoor en ik ga voor die Piepshow, schrik je rot en weer ½ liter bijvullen.

Teveel olie is schadelijker want dan gaat de keerring naast vliegwiel lekken, en dan is nieuwe
koppeling niet voldoende als je dat probleem vergeet op te lossen!
Die Duitse Dealer had ooit complete Drukgroep gedaan en 3 weken later nogmaals!

Onze Freun.de schreven dat ooit in 2011 al.
Die keerring is duurder aan uurloon dan die complete Drukgroep, dus teveel olie is al snel erg duur!

Ook herken je vaak een BBY blok uit een VW, Skoda of Seat aan de verkeerde plek peilstok dus blok gewisseld.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 sep 2020, 16:51 1 x

Als je een AUA hebt met een aansluiting (afgedopt met een plastic deel) gaat dit prima.
Je hebt een kraagje / trechter nodig, en de peilstok zelf.
VAG part nrs. zijn:
030115611R (peilstok) en de kraag/trechter is 030115636A.

ik was voor minder dan 5 euro klaar, maar heb dan ook generiek / aftermarket spul gekocht van het merk topran.
Topran nr. 109300 +109339.

De kraag /trechter plaatsen is wel een kunstje.
Ruim olie gebruiken als glijmiddel is echt nodig anders krijg je de kraag er van z'n leven niet op.
Kost behoorlijk wat kracht, het lijkt in eerste instantie niet te passen.
Als deze niet diep genoeg / tot het eind geplaatst is, is de peilstok idd niet accuraat (dan geeft ie te laag aan en vul je te veel bij)
Mijn originele gaf leeg aan, dus 1 liter bijvullen en de Golf 4 peilstok gaf toen 9/10 leeg aan , 0,9 liter bijvullen ; of net andersom, ik weet het niet meer. iig bijna identiek.
Wat ik wel af en toe doe, als ik gepeild heb , is het kraagje even heel goed aandrukken, gewoon voor de zekerheid. want de peilstok zit altijd goed vast in de kraag zelf.
Wellicht is er een kleine kans dat je de kraag wat omhoog trekt als je de peilstok verwijderd.


Ondertussen is mijn originele peilstok alwéér een gedeelte van het plastic uiteinde kwijt; heb deze al 2x vervangen, toen ze nog een tientje waren bij Audi.
Ik meen dat ze tegenwoordig 30 euro kosten, dus ik peil nu enkel nog met de golf 4 peilstok.


Golf 4 peilstok in Audi A2.jpg
Golf 4 peilstok in Audi A2.jpg (3.24 MiB) 2870 keer bekeken
Gebruikersavatar
Patrickdkl
Audi A2 clublid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jul 2020, 05:59
Locatie: Oldenzaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 sep 2020, 17:27 2 x

Hallo forum leden,

Even reageren op dit door mij gestarte topic.

Ded:

“Waarom zou je deze mod willen uitvoeren? Twijfel je aan de meting met de originele peilstok.”

Ik: Ik vind het peilen van de olie bij de A2 een crime. Moet er misschien vertrouwen in krijgen maar ik d8 better save that sorry.


Peter:

“De A2-peilstok achter de serviceklep werkt redelijk als je de peilstok eruit haalt, een kwartier wacht (zodat alle olie uit het lange kanaal van de peilstok is teruggezakt in het carter) en dan pas het niveau peilt.”

Ik: Dat redelijk dat is mijn mening ook. Ik peil regelmatig en dan vaak bij koude motor. Om dan 15 min te wachten (op forum wordt ook 30 min gezegd) vindt ik lang, maar dan nog kun je nog nauwelijks je olie pijl duidelijk aflezen. Moet zeggen dat ik er steeds meer vertrouwen in krijg dat dan weer wel.(vaardigheid)

Aarman:

“Heel toevallig heb ik gisteren met beide peilstokken gepeild en blijkt dat de originele het prima doet.
Dus ik zou me daar geen zorgen over maken.”


Ik: Dat dubbel controleren dat is een optie die me ook wel aanstaat. Geen must maar een extra controle. Het is ook geen belangrijke modificatie maar een extra optie in mijn ogen. Zorgen moet je niet maken maar doen😉 Aarman.

Eekhoorntje,

“De voorste is voor tussendoor en ik ga voor die Piepshow, schrik je rot en weer ½ liter bijvullen.
Teveel olie is schadelijker want dan gaat de keerring naast vliegwiel lekken,....”

Ik: Dit is precies verwoord waarom ik de modificatie zou willen. Nogmaals zeker niet noodzakelijk. Voor mij simpel en leuk om te doen met leerlingen op mijn school. (Ben docent) vandaar ook mijn interesse in de extra oliepeilstok modificatie.


Stefan 74,

“Als deze niet diep genoeg / tot het eind geplaatst is, is de peilstok idd niet accuraat (dan geeft ie te laag aan en vul je te veel bij)
Mijn originele gaf leeg aan, dus 1 liter bijvullen en de Golf 4 peilstok gaf toen 9/10 leeg aan , 0,9 liter bijvullen ; of net andersom, ik weet het niet meer. iig bijna identiek.”

Ik: Het kalibreren van de extra olie stok tov de originele is zeker een belangrijk punt, anders maakt het je nog onzeker denk ik. Toch een puntje om rekening te houden en misschien wel de rede dat ze bij VAG hier in Oldenzaal terughouden/geen oliepeilstoken meer leveren.



Ded, Peter, Aarman, Eekhoorntje, en Stefan 74 bedankt voor jullie input. Het blijft extra niet noodzakelijke optie zullen we maar zeggen,


Gr Patrickdkl
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 okt 2020, 15:26 2 x

Patrickdkl schreef:
29 sep 2020, 17:27
Ik: Het kalibreren van de extra olie stok tov de originele is zeker een belangrijk punt, anders maakt het je nog onzeker denk ik. Toch een puntje om rekening te houden en misschien wel de rede dat ze bij VAG hier in Oldenzaal terughouden/geen oliepeilstoken meer leveren.

Gr Patrickdkl
Wil toch nog even reageren, je hoeft niks te kalibreren hoor, trechter en peilstok goed plaatsen en je bent klaar.
Het AUA blok is ook gebruikt in Golfjes, polo's , fabia's, ibiza's enz. en die hebben de peilstok bovenop.
Dit is de aansluiting die je gebruikt.

Ik snap de VAG man die zegt 'niet doen' wel, moderne VAG blokken hebben geen peilstok meer, en mensen gaan zelf hobbyen.
Zo heeft een kennis van mij een vrij nieuwe A6 zonder peilstok waar een peilstok van een Amarok op past.
Maar dan moet je wel heel goed weten van welke Amarok.
Als je de verkeerde plaatst (en hij zit niet diep genoeg) is de kans groot dat je het blok overvult met alle gevolgen van dien.
Bij de AUA is het gewoon mogelijk ; en je hebt de originele peilstok als referentiekader, wat je bij een modern blok zonder peilstok niet hebt.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

03 okt 2020, 00:45 2 x

Hi,

Ik kwam dit topic tegen bij onze Duitse vrienden. Hier worden de artikelnummers en het vin nummer vermeld waarbij deze mod toepasbaar is.

Hope this helps!
https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... C3%BCsten/
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

03 okt 2020, 00:47 2 x

Plaats reactie