Kristallblauw..........déjà vu, en hoe!

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

01 aug 2021, 14:04 0 x

NG064LL schreef:
01 aug 2021, 13:04
ben nieuw hier en mijn eerste post
dit was erg intressant om te lezen een 6 bak of 5 bak met minder toeren met cruizen.

ik vraag me af wat nu het toerental is in zijn 6 op de snelweg bij 100 en 120.

top werk zeg. zou graag een a2 gaan kopen en dan een bak erin met een lager toerental.

Niet geheel toevallig heb ik nog een A2 met lange MZN Bluemotion 5 bak te koop staan.......
Deze doet rond de 2000/2100 toeren bij 100km/u (110 op teller) en bij 130 in 't uur rond de 2500/2600 en dan staat teller op 140, echte kilometers dus.
Pb bij interesse, hier nog een link;

viewtopic.php?t=8493



De 6bak draait 1800/1900 bij 100 en bij 130 nog net geen 2400.


Cheers, Menno.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

01 aug 2021, 18:16 1 x

HansJan schreef:
30 jul 2021, 22:46
Zeauh! Bekt wel lekker, zo'n start :mrgreen:

Maar wat heeft deze hobby bob in godesnaam trachten te bewerkstelligen? Heb je dat kunnen achterhalen? Wel geknutsel dat tot het nodige vuurwerk kan leiden ...

Keep up the good work @Spits!

Blijkbaar is er een stuk kabel beschadigd geraakt en vervangen. Op zich geen rare situatie, maar kom op zeg, hoe moeilijk is het om een stuk krimphoes te kopen en te gebruiken. Spul kost geen drol, en hetzelfde geldt voor origineel uitziende isolatietape en een stukkie tie-wrap om de huls/kap waar de kabel doorheen gaat. Na ja, nu is 't weer netjes..... En ik ben geen held met bedrading, maar heb wel dat 't veilig en dus netjes moet zitten!
IMG_20210801_172629.jpg
IMG_20210801_172629.jpg (2.38 MiB) 1956 keer bekeken
Later, prettige avond!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
NG064LL
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 aug 2021, 13:00
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: Weet ik niet

01 aug 2021, 23:29 0 x

Spits schreef:
01 aug 2021, 14:04
NG064LL schreef:
01 aug 2021, 13:04
ben nieuw hier en mijn eerste post
dit was erg intressant om te lezen een 6 bak of 5 bak met minder toeren met cruizen.

ik vraag me af wat nu het toerental is in zijn 6 op de snelweg bij 100 en 120.

top werk zeg. zou graag een a2 gaan kopen en dan een bak erin met een lager toerental.

Niet geheel toevallig heb ik nog een A2 met lange MZN Bluemotion 5 bak te koop staan.......
Deze doet rond de 2000/2100 toeren bij 100km/u (110 op teller) en bij 130 in 't uur rond de 2500/2600 en dan staat teller op 140, echte kilometers dus.
Pb bij interesse, hier nog een link;

viewtopic.php?t=8493



De 6bak draait 1800/1900 bij 100 en bij 130 nog net geen 2400.


Cheers, Menno.
ok een Bluemotion??? dat had de a2 toch niet dat ga ik even bekijken

1900 toeren bij 100 dat is nog veel wat doet de normale dan wel niet 2500?
de a2 is toch zuinig ook op de snelweg dan heb je toch een lage toerental nodig
ik neem aan dat de 1.4 benzine toch wel 1500 toeren kan doen bij 100kmph zolang er geen sterkte tegenwind is.
sta ik van te kijken.
dus dan kan het eigenlijk wel beter nog dan 1 op 20 of zo op de snelweg ( benzine )
topic word zonder overleg en zonder reden ( als je het niet wilt lezen dan open je het topic toch niet )
gesloten
viewtopic.php?f=4&t=9679&start=140
blijkbaar mag je alleen schrijven wat de heren graag willen lezen
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

01 aug 2021, 23:42 1 x

😂 Sorry Gozer, maar ik ben bang dat een benzine A2 zekers niet minder toertjes gaat maken....

Hier nog een vergelijk tussen standaard bak (EWQ) en de bluemotion bak (MZN, in 't blauw) in een 1.4tdi, nen mazout Amaai!
Screenshot_20210801_233746.jpg
Screenshot_20210801_233746.jpg (389.19 KiB) 1915 keer bekeken
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 aug 2021, 23:44 0 x

Ik zit op 2900rpm bij 100kmh(gps) met mijn AUA. Mijn verbruik ligt gemiddeld op 6.1 liter per 100km
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
NG064LL
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 aug 2021, 13:00
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: Weet ik niet

02 aug 2021, 08:12 0 x

bijna 3000 rpm ... holy.... dat is wel erg veel zeg.
dat had ik verwacht bij 130 ofzo
heb nog geen auto gehad voorheen die zoveel toeren maakte behalve op het werk eens een toyota corrola verso... vreselijke auto om in te rijden leek wel een grasmaaier op de snelweg.
dat is tocht totaal onnodig met deze 1.4 en -900 kilo? snap niet dat ze die bak niet hebben aangepast.
das wel een bummer. houd niet van zoveel toeren en lawaai plus het verbruik is onnodig hoog dan.

de standaard bak (EWQ) diesel is gelijk aan die van de benzine?
dan zou een benzine toch ~2250 moeten doen bij 100 kpmh of lees ik het verkeerd.
topic word zonder overleg en zonder reden ( als je het niet wilt lezen dan open je het topic toch niet )
gesloten
viewtopic.php?f=4&t=9679&start=140
blijkbaar mag je alleen schrijven wat de heren graag willen lezen
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 aug 2021, 09:27 2 x

NG064LL schreef:
02 aug 2021, 08:12
bijna 3000 rpm ... holy.... dat is wel erg veel zeg.
De benzinemotor is atmosferisch (meer RPM -> meer vermogen en trekkracht), dus je kunt op de snelweg niet al te ver in toeren teruggaan zonder dat je bijvoorbeeld een heuveltje met tegenwind niet meer op komt.

Kwa geluid; de dieselmotoren kunnen echt wel een beetje tractor-achtig klinken (karakter :mrgreen:), en op de snelweg hoor je ze ook wel boven het banden en wind geruis uit. Dan loont een langere bak soms wel (heb ik in mijn AMF-diesel ook laten doen). De benzinemotoren zijn sowieso wel stiller, ik denk dat het daar niet echt veel zal uitmaken in het geluid of verbruik. Je moet je ook beseffen dat de 1.4 motor die in de A2 wordt gebruikt al in 1996 voor het eerst in een Volkswagen geplaatst werd en dus niet te vergelijken is met de moderne motoren van nu.

Ik zou je aanraden om eens een proefritje te gaan maken. De A2 is voor zijn klasse en gewicht een zeer stille auto, maar natuurlijk niet te vergelijken met bijvoorbeeld een A8. Het is toch wel persoonlijk wat voor iemand acceptabel is.

Edit: en we kapen het topic van @Spits wel behoorlijk, graag een nieuw topic aanmaken als we hierop verder gaan.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

02 aug 2021, 16:45 4 x

Nou, waar zalk 's beginnen.
De ATL, de rommel ATL; Geklooi aan bedrading, ander blok gekregen, koppeling incorrect geïnstalleerd en als klap op de vuurpijl voor geen meter vooruit te branden en een remap werd door het blok niet gewaardeerd ( beroerd srationair lopen).

Gelukkig is het per vandaag goed gekomen. Er zijn dus andere verstuivers ooit gemonteerd toen het blok nog bij @HansH in de auto zat. Afgestempeld in het serviceboekje door een bekende specialist waarbij ook genoteerd staat dat het "motor management" afgesteld is..... Niks meer van bekend bij de specialist, behalve een verkoop contract van de auto.

Nu, steeds meer pijlen richtte zich op dat er iets met de verstuivers aan de hand was.
Met de standaard ATL software draaide de motor instabiel stationair (iets wat @blauwe-TDI ook al had). Met de software die er al op zat liep de motor goed, doch er was weinig trekkracht onder de 2000 toeren.
Gek, totdat ik een artikel tegenkwam over EURO 3 en EURO 4 verstuivers en dat de BIP of SOI map dan aangepast moet worden in de ECU...... Het zal toch niet zo zijn dat er AMF verstuivers ingezet zijn?
Nee, erger nog; Er zaten 2 verschillende verstuivers in! Ben er nog niet ingedoken, maar bij een snelle Google was er sprake van een 1.2tdi verstuiver........ Juist, 1 van een 3L (moet nog verder kijken met onderdeelnummers of dit klopt)!

Man man, wat een gek@t, waarom nou toch?!
Afijn, er zitten nu weer 3 originele ATL (Thanx @DuncanA2) verstuivers in en een originele ATL ECU.
En wat denk je? Het apparaat gaat weer als een raket, zoals een ATL hoort te rijden.

Ter afsluiting wat sfeerplaatjes, en alles in eigen beheer, want als je wil dat 't goed gebeurt moet je 't zelluf doen (of door de A2 dokter! (Haai, Lukas 💋)).

Beetje demonteren zo hier en daar;
IMG_20210802_105441_1.jpg
IMG_20210802_105441_1.jpg (2 MiB) 1841 keer bekeken
2 dezelfde, 1 andere of andersom..... 😂
IMG_20210802_111139.jpg
IMG_20210802_111139.jpg (2.58 MiB) 1841 keer bekeken
En 3 originele met nieuwe ringetjes en brandplaatjes.
IMG_20210802_114512.jpg
IMG_20210802_114512.jpg (2.48 MiB) 1841 keer bekeken
Zeauh, nou is de frau er even mee weg, want die vond 't ook maar een traag hok in vergelijk met de Amulettrot AMF 😁.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 aug 2021, 23:00 1 x

Spits schreef:
02 aug 2021, 16:45
(of door de A2 dokter! (Haai, Lukas 💋)).
We weten nu in ieder geval wie de verstuifombouwer NIET is. :mrgreen:
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

03 aug 2021, 07:41 0 x

Ik had bakjes met AMF en BHC liggen, maar ANY ook nog...
Inderdaad moet ik ze dus apart houden en niet door elkaar pleuren!
De ATL waren zwaar vervuilde en apart gehouden maar ik lette op de grote letters!

Moet dus bril op en de bovenste regel uitlezen.
Diverse gesloopt en nog andere ook nog, dus nu sorteren en rekje gemaakt met boormachine....
3 of 4 onder elkaar in plankje en erop geschreven wat dat nu is....
Denk dat vele deze fout maakten... ik ook dus! :P

PDB005 is dus niet voldoende.... :@@
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie