Trage ruitenwisser.

Projecten, modificaties en accessoires.
Adrie-1
Audi A2 clublid
Berichten: 138
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:11
Locatie: Eindhoven
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 dec 2021, 16:54 1 x

eekhoorntje schreef:
07 jun 2021, 07:25

De Massa verbinding is zwak puntje, stroom genoeg via de + draad maar geen - meer die voldoende afvoerde.
Ik heb bewust zo gelaten, lekker rustige wisser en in hoogste stand bij hoosbui ook trager.
Om op de ruitenwisser terug te komen; een trage heeft ergens onbedoelde weerstand (electrisch of mechanisch), en dat lost zich hoogstwaarschijnlijk niet zelf op. Nou ja, waarschijnlijk houdt ´ie een keer op :)
Een aarde probleem kan lokaal veel warmte geven en/of vonken trekken, en die variaties kunnen mogelijk storingen elders in het systeem geven? (ik ben nog steeds zoekende...)

Als proef op de som heb ik een draadje getrokken van de wisser motor naar een chassispunt en heb meteen een veel betere wisser!
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

31 dec 2021, 12:50 0 x

Ik heb Hulpstart kabels hiervoor.. van motortje naar massa punt in vorm van motortakel punt!

Dikke draad getrokken en niet mooi maar werkte prima.
De niet roestende Reclame van Aluminium is wel vaker een Massa probleempje helaas!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

21 jan 2023, 19:32 4 x

Spinazie schreef:
16 apr 2021, 22:24
Welkom op het forum!

Dat de ruitenwissermotor er mee ophoudt komt vaker voor, en heeft te maken met een massapunt in de motor zelf. Door de wat onhandige constructie loopt er vet overheen, kan inbranden en het contact verbreken. De motor kunt je demonteren, openmaken en het massapunt schoonmaken en dan is het probleem opgelost. Maar het blijft een zwak punt. Tevens is het goed om het mechanisme te controleren en eventueel in te vetten.

Of je kunt een extra aardedraad trekken van de motor naar een aardepunt, dat lost het probleem ook op en is in principe ook een duurzame oplossing. Er zijn al meerdere draadjes op het forum gewijd aan de ruitenwissermotor (zoals oa deze viewtopic.php?t=9430, en viewtopic.php?t=3444), met wat zoeken en lezen kom je heel eind!
Vandaag bewees het forum haar nut maar weer eens. Mijn ruitenwissers haperden al een paar keer om vervolgens helemaal te stoppen. Vandaag was het droog en zonnig dus ik heb de tip van @Spinazie geprobeerd. Een massakabeltje gereed, contact aan en de ruitenwissers ingeschakeld. Bij het contact maken kwamen de ruitenwissers in beweging!
Ik heb het massakabeltje blijvend aangelegd en probleem is opgelost.
Gebruikersavatar
WeToo
Audi A2 clublid
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 nov 2019, 11:47
Locatie: Best
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 jan 2023, 20:00 4 x

AAD87C3E-D526-4E2E-B83A-F1A34AB774CA.jpeg
AAD87C3E-D526-4E2E-B83A-F1A34AB774CA.jpeg (1.66 MiB) 847 keer bekeken
Mijn actie afgelopen donderdag …
Gebruikersavatar
Femke
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 mei 2023, 09:08
Locatie: Haarlemmermeer
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 mei 2023, 12:52 3 x

Bedankt voor die foto WeToo!
Dat was even een "reddende factor", toen ik dinsdag nacht naar huis wilde, direct na de aanschaf van de auto.
Het regende ERG hard en de ruitenwisser stopte er ineens mee. Via google kwam ik op dit bericht terecht met jouw foto erbij.
En we hebben het daardoor terplekke op kunnen lossen en gewoon naar huis kunnen rijden. :thumbmin: :cool:
Anders had ik de auto nog even achter moeten laten en nóg een keer 2uur heen en terug moeten rijden met 2 auto's :flushed: :sweat:
Audi A2
2003 - 1.4 BBY Pro Line - Ebony Black - Cruise Control - Beige lederen sportstoelen - OSS - 3-Spaaks lederen stuur - Middenarmsteun - 16" Velgen - Boardcomputer - LED koplampen - mistlampen - Concert radio + bluetooth - comfort knipperlicht
Gebruikersavatar
Ruudd
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2023, 09:03
Locatie: Apeldoorn
Motortype: Weet ik niet

02 nov 2023, 09:07 1 x

Mijn ruitenwisser deed het ook niet. Ik heb het bovenstaande op de foto ook gedaan en de ruitenwisser deed het inderdaad weer. Nu wil ik vanochtend wegrijden en merk ik dat de motor niet lekker loopt. Mijn motormanagement lampje begint te knipperen. Voor dat ik de noodoplossing massa kabel had aangelegd had ik dit niet. Kan dit een verband hebben?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 nov 2023, 09:40 0 x

Het ligt niet voor de hand dat een betere massaverbinding voor de ruitenwissermotor het lopen van de verbrandingsmotor beïnvloedt.

Uitlezen met VCDS is dé manier om erachter te komen waarover het motor management te klagen heeft.
Plaats reactie