Achteraf centrale deurvergrendeling met afstandsbediening?

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 apr 2021, 22:43 2 x

Je oudleeraar (!) zat ernaast - je kunt niet in een terrein komen, een terrein is twee dimensionaal, dus je rijd het terrein op en dan ben je op het terrein. Maar dat terzijde :mrgreen:

Er klopt het een en ander niet (maar ook veel wel, gelukkig) in de voorgaande discussie over sleutels en inleren. Daarom even beknopt.

De klapsleutel bevat drie functies, die onderling niet zijn gekoppeld:
- de baard, moet mechanisch passend worden gemaakt, dat kan elke sleutelboer
- de ID48-chip voor de startonderbreker, moet geregistreerd worden in het instrumentenpaneel (waar wordt besloten tot startonderbreking, uitgevoerd door de ECU, indien chip niet aangemeld), communicatie gaat via "antenne"-lus in het contactslot, de meeste sleutelboeren zeggen dit te kunnen, maar kunnen het niet
- de afstandsbediening centrale vergrendeling: de comfort module moet deze functie ondersteunen en van antenne zijn voorzien, afstandsbedieningen moeten worden "aangeleerd," d.w.z. geregistreerd in de comfortmodule. Sleutelboeren kunnen dit niet.

De afstandsbediening stuurt telkens als je hem gebruikt een andere code naar de comfort module ("rolling code"). Als je de knoppen een paar keer gebruikt zonder dat de auto in de buurt is, raken afstandsbediening en auto uit sync. Dan kun je her-synchroniseren door de sleutel in het contactslot te steken, op contact te draaien en uit.

Een contactslot vervangen heeft alleen invloed op de baard. Als je dat vervangt, moet je ook het slot in het linker portier vervangen.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 apr 2021, 23:37 0 x

Dank voor je uitgebreide uitleg, @Peter_Maathuis.

Dus als ik het goed begrijp, dan moet er sowieso een comfort module worden gevonden die deze functie ondersteunt, maar ook compatible is met de auto, want ik heb elders op dit forum gelezen dat niet elke comfort module zomaar in elke A2 geïnstalleerd kan worden en volledig zal functioneren.
Hoe zit dit precies?

De sleutelbaard moet mechanisch passend worden gemaakt door een sleutelboer.
Hoe bedoel je dat precies?
Dat de sleutelbaard passend wordt gemaakt om op een klapsleutel te passen?
Kan dat ook met een sleutelbaard die op een standaard sleutel zit zonder afstandsbediening?
Het lijkt mij dat je dan beter iets meer betaalt voor een volledig nieuwe klapsleutel met sleutelbaard en transponder die gelijk passend worden gemaakt en ingeleerd voor de betreffende auto. Iets dat Morris bijvoorbeeld zou kunnen doen.
Tweedehands klapsleutels zijn los haast niet te vinden.
Het kan wel, maar dan moet je er gelijk een contactslot bijkopen.

Dan spreek je nog over een antenne-lus in het contactslot.
Omdat de auto niet fabriekaf is geleverd met deze optie, ga ik ervan uit dat deze antenne-lus niet aanwezig is op het contactslot.
Hoe werkt dit precies? Waar is deze lus verder mee verbonden?

Tot slot:
Zou dit een modificatie kunnen zijn die Morris van MT Automotive kan uitvoeren?
Want dan ga ik ervan uit dat hij dan dus een passende comfort module plaatst met antenne en antenne-lus in het contactslot en vervolgens een nieuwe klapsleutel op maat maakt, transponder aanleert en afstandsbediening aanleert/inleert in de comfort module.

Als ik het goed begrijp is dit zo’n beetje alles wat bij deze modificatie komt kijken, toch?
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

28 apr 2021, 06:33 2 x

Om het niet te warrig maken, het volgende heb je nodig;

- comfortmodule die AB ondersteuning heeft.
- AB die met comfortmodule kan communiceren

Met deze onderdelen is het mogelijk AB op je A2 te hebben, ik stond erbij en ik keek ernaar!
Morris kan dit inbouwen en met elkaar laten samenwerken.

Zoals @Peter_Maathuis al vriendelijk opmerkte; een sleutelbaard laten maken voor klapsleutel (gewone sleutel heeft andere vorm voor bevestiging/vastmaken).
De chip overzetten uit je oude sleutel:
Screenshot_20210428_065542.jpg
Screenshot_20210428_065542.jpg (438.84 KiB) 1951 keer bekeken
Screenshot_20210428_065517.jpg
Screenshot_20210428_065517.jpg (484.59 KiB) 1951 keer bekeken
Antennelus/detectie sleutel contactslot heb je al.
Zet je contact maar aan, je ziet het sleutelsymbool aangaan op je dashboard; de auto herkent iets (sleutel/chip) en gaat nadenken of het een bekende is, lamp dashboard met sleutel symbool dooft als dat zo is.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 apr 2021, 07:11 1 x

TJT schreef:
27 apr 2021, 19:09
Klopt, alleen weet ik wel dat je een klapsleutel kan inleren door deze in het contactslot te plaatsen, dus vandaar de vraag.
Dacht dat dit enkel voor geregistreerde sleutels was.
Hiermee defineer je sleutel 1/2/3 waarmee je instellingen als clima kan onthouden.
Een nieuwe fob moet wel geregistreerd worden in de module doormiddel van computer.

Bij nader inzien ben ik in de war met ander model denk ik,
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_sleutel-inleren.html
Onderste stukje tekst.
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

28 apr 2021, 08:04 1 x

In de zender van de klapsleutel, zijn er dacht ik, meerdere frequenties, ik kan me voorstellen dat, deze, niet met alle comfortmodules samen gaan. Ik wil je niet ontmoedigen, maar deze ombouw is een hele klus wat niet voor iedereen weggelegd is en vermoed ook niet goedkoop. Wellicht is dit een alternatief https://www.ebay.de/itm/121404509970?fi ... Sw1MBZxgtV
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 apr 2021, 09:42 3 x

Ik constateer nog steeds veel verwarring...

- elke A2 heeft startonderbreking dus elk A2-contactslot heeft de antenne (zwarte plastic ring om de bovenzijde van het contactslot met 2 polige aansluiting) waarmee het instrumentenpaneel gegevens uitwisselt met de ID48-chip; dit heeft NIETS te maken met cv of afstandsbediening

- elke A2 heeft cv, maar niet elke A2 is af fabriek voorzien radiografische afstandsbediening, dus die antenne (die aan de comfort module zit) moet achteraf geplaatst worden als je achteraf afstandsbediening inbouwt; dit heeft NIETS te maken met startonderbreking

- de afstandsbediening MOET dezelfde frequentie gebruiken als de comfort module, anders zien ze elkaar niet; er zijn verschillende frequenties mogelijk: 433,92 MHz en 315 MHz
- op de comfort module staat een code voor de cv: 5D0 = geen radiografische afstandsbediening, 5D1 = 433,92 MHz, 5D2 of hoger = 315 MHz
- op de afstandsbediening staat een onderdeelnummer 8Z0 837 231 al of niet gevolgd door D; die zijn niet uitwisselbaar
- courant in Europa is 5D1 / 433,92 MHz en afstandsbediening met D

Meer details over de comfort module: https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php ... .C3.BCssel
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

28 apr 2021, 10:04 0 x

Gezien het vele werk, ik gebruik geen Nagellak dus pak pure Aceton... :mrgreen:
Maar de Moduul en 2 Ali Express klapsleutels met printplaat?

Dan nog 2x een zeer breekbaar (helaas ervaringsdeskundige) is ramp... en nieuwe glaasje moet geprogrammeerd worden als fout ging....

De beide klapsleutels frezen, en ik heb voor een 1.2 Tdi die gewone sleutel had op Ali een los hangertje gekocht... en dan een 2e in de linker voordeur gemonteerd!

Die 433 Mhz. zender met 2 sleutelhangers werkte ook prima.
Deuren gaan open en dicht,
alleen de Ramen sluiten lukte niet...
En ook geen Achterklep openen met knopje.

Maar gezien weinig werk behalve 7 weken wachten op Post NL een voordelig alternatief.
Wel elk jaar de LR44 vervangen! De 2025 of 2035 passen niet!

Ja, de voordelig €ekhoorn oplossing!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 apr 2021, 11:03 0 x

Spits schreef:
28 apr 2021, 06:33
Om het niet te warrig maken, het volgende heb je nodig;

- comfortmodule die AB ondersteuning heeft.
- AB die met comfortmodule kan communiceren

Met deze onderdelen is het mogelijk AB op je A2 te hebben, ik stond erbij en ik keek ernaar!
Morris kan dit inbouwen en met elkaar laten samenwerken.

Zoals @Peter_Maathuis al vriendelijk opmerkte; een sleutelbaard laten maken voor klapsleutel (gewone sleutel heeft andere vorm voor bevestiging/vastmaken).
De chip overzetten uit je oude sleutel:

Screenshot_20210428_065542.jpg

Screenshot_20210428_065517.jpg

Antennelus/detectie sleutel contactslot heb je al.
Zet je contact maar aan, je ziet het sleutelsymbool aangaan op je dashboard; de auto herkent iets (sleutel/chip) en gaat nadenken of het een bekende is, lamp dashboard met sleutel symbool dooft als dat zo is.
Helder, dank!

Wat betreft de oude sleutelbaard:
Hier had ik al zo’n vermoeden van dat deze niet over te plaatsen zou zijn op een klapsleutel, inderdaad vanwege het model. Ik wilde het alleen even bevestigd krijgen, dus dank daarvoor.

Ik denk dat ik het een te groot risico vind om de oude transponder over te zetten op een nieuwe klapsleutel... En waarom een originele sleutel onklaar maken?
Ik snap wel dat dit zeker tot de opties behoort, hoor!

Fijn dat de antenne-lus al aanwezig is op het contactslot. Dat scheelt weer werk!

@Patrickbby

Dank voor de interessante info!
Peter_Maathuis schreef:
28 apr 2021, 09:42
Ik constateer nog steeds veel verwarring...

- elke A2 heeft startonderbreking dus elk A2-contactslot heeft de antenne (zwarte plastic ring om de bovenzijde van het contactslot met 2 polige aansluiting) waarmee het instrumentenpaneel gegevens uitwisselt met de ID48-chip; dit heeft NIETS te maken met cv of afstandsbediening

- elke A2 heeft cv, maar niet elke A2 is af fabriek voorzien radiografische afstandsbediening, dus die antenne (die aan de comfort module zit) moet achteraf geplaatst worden als je achteraf afstandsbediening inbouwt; dit heeft NIETS te maken met startonderbreking

- de afstandsbediening MOET dezelfde frequentie gebruiken als de comfort module, anders zien ze elkaar niet; er zijn verschillende frequenties mogelijk: 433,92 MHz en 315 MHz
- op de comfort module staat een code voor de cv: 5D0 = geen radiografische afstandsbediening, 5D1 = 433,92 MHz, 5D2 of hoger = 315 MHz
- op de afstandsbediening staat een onderdeelnummer 8Z0 837 231 al of niet gevolgd door D; die zijn niet uitwisselbaar
- courant in Europa is 5D1 / 433,92 MHz en afstandsbediening met D

Meer details over de comfort module: https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php ... .C3.BCssel
Dank voor je reactie.

Het is mij grotendeels allemaal wel duidelijk.
Ik had mij gisteren op de Duitse Wiki pagina al ingelezen over allerlei soorten comfort modules, de codes die erbij horen, inderdaad ook de codes die aangeven of er wel of geen radiografische ondersteuning voor afstandsbediening op de module aanwezig is.
Ook kwamen de verschillende frequenties voorbij, waarbij voor mij al duidelijk was dat 433,92 MHz de meest gangbare is.

Ik ben aan het overwegen om deze comfort module voor de A2 van mijn ouders te bestellen:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /13629827/
Een AF en dat schijnt een van de betere te zijn en All-In-One, zoals ze op de Duitse wiki zeggen.
Het is mij alleen niet duidelijk of dit een PR- 5D1 is, maar gezien het een All-In-One is, zal dit denk ik toch wel het geval zijn.

Ik ga voordat ik iets ga bestellen sowieso eerst Morris nog even een bericht sturen en dan wacht ik dat eerst even af.

Tot slot twee vragen:
1. Hoe ziet zo’n antenne voor de comfort module eruit en hoort deze er standaard bij of is dit achteraf ook zelf te fabriceren?
2. Wanneer er een comfort module met AB is geïnstalleerd, knipperen de alarmlichten tijdens vergrendelen en ontgrendelen of is dit iets wat nog extra werk met zich meebrengt?
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 apr 2021, 11:37 0 x

Dat knipperen bij ontgrendelen/vergrendelen kan je zelf programmeren in je comfortmodule middels VAGCOM of OBDeleven.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 apr 2021, 11:49 0 x

Top! Dank voor de info.
Plaats reactie